Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

Porsche schadeherstel

14 jul 2019 19:42

Schade is iets wat je liever niet hebt aan je Porsche, maar als het toch gebeurd dan heeft Porsche AG het goed geregeld.
Afbeelding
Voor mijn werk (ik werk voor een bedrijf wat schadeherstelapparatuur naar Nederland importeert) ben ik afgelopen week 4 dagen op training geweest bij een Italiaanse producent van richtbanken en elektronische meetsystemen. Wij zijn een paar weken terug op de Promotec in Bologna (grote automotive beurs) bij deze leverancier op bezoek geweest en het importeurschap voor deze Italiaanse producent in Nederland en Vlaams Belgiƫ verworven.

Uiteraard is het grootste deel van het importeurschap kennis overdracht, dus vandaar een 4 daagse training op hun producten. Het betreft hier een zogenaamde "mallen" richtbank die voor alle merken auto's te gebruiken is maar voor Porsche wat speciale "aanpassingen" heeft, waaronder aluminium "bussen" i.p.v. stalen en een 3D elektronisch meetsysteem.

Porsche eist ook dat de tolerantie maximaal 1 mm is terwijl de overige merken veel hogere tolerantie's (3-5 mm) toe staan.

De meeste Porsche's hebben geen dorpel rand, dus wordt de Porsche vast gezet op de richtbank op de gaten die in het krik punt zitten. Hiervoor is een speciale nok ontwikkeld, die je Porsche muurvast op de richtbank zet. Deze nokken staan op bepaalde afmetingen en van daaruit kan je dan de maattekeningen (datasheets) volgen naar een groot aantal punten op de bodemplaat en zie je visueel al of een carrosserie "recht" of "krom" is. Het is even een korte uitleg van hoe het systeem werkt maar een schadehersteller is echt wel een paar uur bezig om een carrosserie op te spannen en de "mallen" uit te zetten zodat hij weet welke kant hij op moet trekken (of vervangen) om het chassis weer goed te krijgen.

Het grote "rek" wat je achterop de richtbank ziet staan is een systeem om de bovenbouw van een Porsche op te kunnen meten.

Uiteraard heb ik de datebase met maat tekeningen uitgebreid verkend :mrgreen: en alles vanaf de 912 staat erin tot aan de nieuwe 992, en zelfs de Taycan staat er al in :shock:

Nu nog even een paar Porsche centra vinden die in dit systeem willen investeren :wink:

Re: Porsche schadeherstel

15 jul 2019 9:21

Wat ik me afvraag; zon rechtgetrokken auto, zou jij die zelf kopen?
Ik heb daar toch een minder fijn gevoel bij.

Re: Porsche schadeherstel

15 jul 2019 9:51

Mooi te lezen dat het mm werk is.

Ik heb vroeger samen met de hersteller gebruik gemaakt van de rolmaat en vakmanschap......goed genoeg voor een Opel Kadett..... :mrgreen:

Re: Porsche schadeherstel

15 jul 2019 12:12

Cazzo Super Veloce schreef:Wat ik me afvraag; zon rechtgetrokken auto, zou jij die zelf kopen?
Ik heb daar toch een minder fijn gevoel bij.


Ben hier ook wel benieuwd naar. Heb hier ook wel eens verhalen over gelezen dat de stijfheid en veiligheid een stuk minder is :!:

Re: Porsche schadeherstel

15 jul 2019 15:31

Recht trekken en alle (voorheen) gekreukelde delen vervangen :idea:

... en niet zoals men ook vaak doet: rechttrekken, nieuw schermpje en nieuwe bumper monteren :roll:

Re: Porsche schadeherstel

15 jul 2019 19:22

Het is een beetje afhankelijk welk model je over praat.

Vanaf de 964 zijn er hogere gelegeerde staalsoorten gebruikt die je beter kan vervangen dan recht trekken, wat Porsche dan ook
verplicht aan de Porsche erkend schade herstellers, vandaar de mallenbank en meetsystemen.

De nieuwere modellen mag niks meer aan getrokken worden, sterker nog, als de Porsche schade heeft voorbij de A stijl moet de hele carrosserie vervangen worden :!: Vraag 2 is dan natuurlijk of A de verzekeraar dit wil vergoeden en B of de eigenaar dit wil en C of het niet goedkoper is de Porsche te vervangen voor een nieuwe....

Alleen krijg je weer de discussie wat gebeurt er met het wrak :?: ......... :roll:

Re: Porsche schadeherstel

15 jul 2019 20:33

Die worden elders mooi rechtgetrokken en gefixed daarna zonder het te vertellen aangeboden aan een PC om weer in het Porsche approved programma aldaar verder te tuffen. Geen haan die er meer naar kraait.
Plaats een reactie