Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
06 feb 2004 0:27
Wie rijden er met een "strut brace" en wat zijn jullie ervaringen
Groeten,
Shark
06 feb 2004 3:41
Yep... was één van de eerste aanpassingen aan m'n 911-je
Op een 911 werkt het goed.
Voor een 928 zou ik het werkelijk niet weten...
Hoe goed het werkt is vooral afhankelijk van de constructie van het chassis en de wielophanging.
Wil wel eens voor je rond vragen
gr.
Jeroen
06 feb 2004 10:10
Shark schreef:Wie rijden er met een "strut brace" en wat zijn jullie ervaringen
Kan er niet over oordelen omdat ik er (helaas) nog geen een heb, ben al een tijdje aan het speuren én wil er dan ook graag eentje hebben ...
Meer liefhebbers
kwantumkorting
een handige oom in Belgie
E-bay ?
06 feb 2004 10:58
EriC4C schreef:To do:
...
Veerpootbrug (Domstrebe, Strutbrace)
...
(Nog) niet dus
.
Ben wel benieuwd naar het effect (vooral op een cabrio
)
Laatst bijgewerkt door
EriC4C op 06 feb 2004 14:08, in totaal 1 keer bewerkt.
06 feb 2004 12:54
Eric,
Voor de duideijlkheid... een Domstrebe (veerpootbrug of strutbrace) is heel wat anders dan een Stabilisatorstang (Stabi / Swaybar / Anti Roll Bar)
gr.
Jeroen
06 feb 2004 12:57
Jeroen914 schreef:Voor een 928 zou ik het werkelijk niet weten...
Hoe goed het werkt is vooral afhankelijk van de constructie van het chassis en de wielophanging.
Wil wel eens voor je rond vragen
gr.
Jeroen
Hey Jeroen,
Bij mij ligt er al één in
Ken alleen het
verschil niet tussen
met en
zonder Mijn volgende P krijgt er gelijk weer één, al is het maar psychisch
Ik was benieuwd naar jullie ervaringen
Groeten,
SharkS4
06 feb 2004 12:59
Jeroen914 schreef:Eric,
Voor de duideijlkheid... een Domstrebe (veerpootbrug of strutbrace) is heel wat anders dan een Stabilisatorstang (Stabi / Swaybar / Anti Roll Bar)
gr.
Jeroen
Ik wou het net gaan zeggen
Ik wist de nederlandse benaming niet meer
VEERPOOTBRUG
(thx Jeroen
)
06 feb 2004 14:08
Jeroen914 schreef:Eric,
Voor de duideijlkheid... een Domstrebe (veerpootbrug of strutbrace) is heel wat anders dan een Stabilisatorstang (Stabi / Swaybar / Anti Roll Bar)
gr.
Jeroen
..... "To Do" is aangepast.
Maar ehhh ..... wat levert het nu in de praktijk voor mij op
06 feb 2004 16:42
Jeroen914 schreef:Voor de duideijlkheid... een Domstrebe (veerpootbrug of strutbrace) is heel wat anders dan een Stabilisatorstang (Stabi / Swaybar / Anti Roll Bar)
Jeroen, is het teveel gevraagd om hier een stukje uitleg onder te hangen? Vanuit mijn jeugd als ik in een ik-wil-iets-lezen-zonder-na-te-denken tijd een Chroom & Vlammen kocht, zag ik altijd zo'n buis onder de motorkap tussen de beide veerpoten gemonteerd (en altijd samen met de 'booskijkers'
) - dat lijkt me een veerpootbrug.
Wat is het verschil en wat doen beide dingen? Als je een normale Porschegenieter bent, merk je er dan iets van of moet je echt op de rand (circuit oid) rijden om het te merken?
Dank
Horn
06 feb 2004 18:14
Een veerpootburg / Domstrebe / strutbrace verbind de bovenkanten van de schokdempers met elkaar (of eigenlijk de plaatsen van het chassis waar de schokdempers zitten gemonteerd)
Daardoor maak je het chassis stijver en kan het onder belasting (dus in een bocht) niet meer vervormen
Het resultaat is een directer stuur gedrag en gevoel omdat de uitlijning van de auto constanter blijft
Een Stabilisator / Stabi / swaybar is in pricinpe een torsie-veer die de linker draagarm met de rechter verbindt.
Op het moment dat de auto wil overhellen (in een bocht) zorgt de stabilisator er voor dat de belastte (buitenste) wiel ophanging minder zal inveren en de onbelaste (binnenste) wiel ophanging minder zal uitveren.
Als een auto een bocht neemt zal deze overhellen naar de buitenkant van de bocht. Hierdoor leunt het grootste gewicht van de auto op de buitenste wielen.
De buitenste wielen worden nu onevenredig meer belast om grip te leveren, terwijl de binnenste wielen vrijwel onbelast blijven en daardoor ook geen grip kunnen leveren.
Door het overhellen te verminderen, vermindert ook het verschil in wieldruk, waardoor de binnenste wielen meer grip zullen krijgen en de buitenste wielen minder belast worden.
Het resultaat is een betere wegligging die hogere bochtsnelheden mogelijk maakt.
Als je verstelbare stabilisators hebt kan je daarmee het stuur gedrag (de mate van onder en overstuur) van de auto zelf bepalen.
Door de voorste stabilisator harder en/of de achterste zachter af te stellen zal de auto een meer onderstuurd karakter krijgen.
Door de voorste stabilisator zachter en/of de achterste harder af te stellen zal de auto een meer overstuurd karakter krijgen.
Het stuurgedrag van de auto is daardoor aan te passen aan de voorkeur van de bestuurder
gr.
Jeroen
06 feb 2004 18:18
Dank. Weer een hoop geleerd!
06 feb 2004 18:24
Bling, bling
Verstelbare stabi's voor een 911 (t/m '89)
gr.
Jeroen
06 feb 2004 18:52
Jeroen914 schreef:Een veerpootburg / Domstrebe / strutbrace verbind de bovenkanten van de schokdempers met elkaar (of eigenlijk de plaatsen van het chassis waar de schokdempers zitten gemonteerd)
Daardoor maak je het chassis stijver en kan het onder belasting (dus in een bocht) niet meer vervormen
Het resultaat is een directer stuur gedrag en gevoel omdat de uitlijning van de auto constanter blijft
gr.
Jeroen
Bij een cabrio dus extra interessant
..... maar verstoor je daarme niet de balans tussen voor en achter (alleen versteviging voor)
Groet,
Eric
06 feb 2004 19:05
Het effect van een veerpootbrug zal bij een cabrio of een coupe niet zo veel verschillen.
Een cabrio tordeert over de lengte as van de auto... is dus een heel ander verhaal
gr.
Jeroen
06 feb 2004 19:31
Jeroen914 schreef:Het effect van een veerpootbrug zal bij een cabrio of een coupe niet zo veel verschillen.
Een cabrio tordeert over de lengte as van de auto... is dus een heel ander verhaal
gr.
Jeroen
..... een versteviging haaks op de lengte-as zou het torderen dan toch juist verminderen
Groet,
Eric
06 feb 2004 20:12
Nee...
gr.
Jeroen
06 feb 2004 20:27
Hee Jeroen,
Zou Jan doorsnee het merken met zo'n montage op zijn Porsche.
Of is deze gadget eigenlijk meer voor de race-jongens, en is het meer een hebbedingetje.
En is een Porsche (zeker de jongere types) niet al superstijf genoeg, verder staat het wel fraai als je de kap open doet, zonder meer.
06 feb 2004 21:36
of
Met Gert valt wel iets te regelen.
07 feb 2004 14:11
Jeroen914 schreef:Nee...
gr.
Jeroen
Kort wel ..... maar duidelijk
08 feb 2004 3:37
john radder schreef:Hee Jeroen,
Zou Jan doorsnee het merken met zo'n montage op zijn Porsche.
Of is deze gadget eigenlijk meer voor de race-jongens, en is het meer een hebbedingetje.
En is een Porsche (zeker de jongere types) niet al superstijf genoeg, verder staat het wel fraai als je de kap open doet, zonder meer.
Zo super stijf zijn ze niet hoor...
Zo'n strutbrace is een vrij subtiele aanpassing. Dus verwacht na montage niet een compleet getransformeerde auto.
Hoeveel je ervan merkt... ligt aan wat je verder voor aanpassingen aan het onderstel hebt (verlaagd, stuggere dempers/veren, etc - hoe meer aanpassingen hoe groter het effect) en aan je rijstijl (ritje supermarkt merk je niks, stukkie boenderen op je favoriete binnenweggetjes wel)
gr.
Jeroen
08 feb 2004 3:38
EriC4C schreef:Kort wel ..... maar duidelijk
Leg het je morgen wel wat duidelijker uit... is makkelijker
gr.
Jeroen
11 feb 2004 10:57
Olaf schreef: ... ben al een tijdje aan het speuren én wil er dan ook graag eentje hebben ...
Gevonden
Nu nog monteren
helaas pas over een week of 4 weer tijd om te testen
11 feb 2004 11:07
Olaf schreef:Olaf schreef: ... ben al een tijdje aan het speuren én wil er dan ook graag eentje hebben ...
Gevonden
Nu nog monteren
helaas pas over een week of 4 weer tijd om te testen
Welke, waar, wat (, hoeveel
)
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... gory=40246
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... gory=40191
Via Renntech natuurlijk!
11 feb 2004 11:15
EriC4C schreef:Via Renntech natuurlijk!
IDD
11 feb 2004 13:39
Prijs?
gr.
Jeroen
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.