Bij mijn Porsche Boxster S 3.4 987 uit 2007 heb ik een vreemde olie lekkage bij het linker voorwiel (bestuurderskant) waar ik de oorzaak niet van kan vinden.
Een paar weken terug zag ik na een mooie, zonnige rit allemaal strepen en spetters door de velg heen van een bruine vloeistof. Aan de binnenkant van het spatbord zaten ook wat spetters en aan een bout wat druppels.
Ik heb het wiel eraf gehaald en gekeken of ik kon vinden waar de vloeistof vandaan kwam, maar dat was heel vreemd: het zat aan de bout, maar geen enkel spoor daar naar toe. Op de band, velg, spatbord en bout zaten olie strepen/spetters/druppels, maar verder zag ik nergens olie zitten. Dus nam ik aan dat het iets moest zijn waar ik doorheen gereden had of misschien vet dat opgelost was.
Ik heb de boel schoongemaakt (binnenkant van velg kreeg ik niet meer helemaal schoon, maar bout en spatbord wel), gekeken of ik de bout wat kon aandraaien (niet mogelijk) en de auto in de garage gezet.
Afgelopen weekend weer leuke rit gemaakt met de Boxster, maar na afloop zaten er weer strepen en spetters door de velg heen van een bruine vloeistof en weer wat druppels aan die bout.
Op deze foto had ik de onderkant van de bout al schoongemaakt met een doekje. Je ziet ook wat spetters links van de bout op de arm zitten.
Aan de bout kun je ook zien dat ik de vorige keer geprobeerd heb deze aan te draaien (niet mogelijk).
De voorkant is wel helemaal schoon:
De gelekte vloeistof is bruin, dus zou motorolie, remvloeistof of stuurbekrachtigingsolie kunnen zijn.
Het lijkt mij geen koelvloeistof of ruitensproeiervloeistof i.v.m. de bruine kleur.
Lekke schokdemper zou ook nog kunnen.
Remvloeistofpeil staat nog op max, dus die is niet gezakt. Gezien de hoeveelheid strepen in de velg en op band lijkt mij dat als lekkage remvloeistof zou zijn, er wel een niveaudaling zichtbaar zou zijn.
Motoroliepeil is wel 1 streepje gezakt sinds de vorige keer meten (+/- 1.000 km terug), terwijl de motor tot nu toe nooit olie had verbruikt. Ik dacht dat er geen olieleiding aan de voorkant van de auto loopt, omdat de motor in het midden zit? De Boxster is Italiaans geleverd, dus zou het kunnen dat i.v.m. hogere temperaturen de Italiaanse uitvoeringen een extra oliekoeler voorin de auto hebben?
Stuurbekrachtigingsoliepeil moet ik nog controleren, maar dan moet ik de kap in servicestand doen, dat wil ik van het weekend doen. Hij stuurt in ieder geval zonder rare bijgeluiden.
Schokdemper voelt goed, de auto deint niet na.
Hebben jullie een idee wat de oorzaak kan zijn van deze vreemde lekkage?