Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
06 jun 2021 15:59
Ik heb een links gestuurde cayenne uit 2007 op het oog die al in Nederland is ingevoerd.
Ik moet dan naar het RDW voor een kenteken.
Zover ik online heb kunnen uitzoeken zijn enkel de koplampen en mistlamp een issue.
Zover ik nu weet is het voor de mistlamp een stekkertje lostrekken en koplampen is denk ik het meest voordelige om 2 gebruikte te kopen.
Zijn er nog meer zaken waar ik rekening mee moet houden?
06 jun 2021 16:19
Als je zoekt op het woord Japan zul je wel meer topics vinden met informatie, maar volgens mij zijn de koplampen het belangrijkste wel. Als het de auto is die ik denk dat het is dan moet je je financiële plaatje goed in de gaten houden. Naast de koplampen komt er ook een individuele keuring bij de RDW bij, die is niet goedkoop. Als je daar bij optelt dat op veilingen doorgaans teveel betaald wordt en dat er twee andere met motorschade voor 10k te koop staan zou ik uitkijken dat je je niet vergaloppeert.
06 jun 2021 19:31
Kijk of hij voor de Japanse markt is geproduceerd of voor de Europese. In het laatste geval hoef je geen speciale keuring te doen. Scheelt geld en tijd
Ik heb een linksgestuurde Audi S6 uit Japan. Hoefde niets aan te passen en kon - toen nog - zonder afspraak langs Nieuwegein. Moet je nu sowieso afspraak voor maken.
07 jun 2021 9:37
Als hij voor Japan is geproduceerd moet je naar Lelystad voor een individuele typegoedkeuring. Daar kom je niet weg met het lostrekken van een stekkertje... Alles moet goed zijn. 100%. Heb je 99,9% krijg je gewoon een herkeuring aan je broek.
Let ook op het geluid. De wijze van typegoedkeuring is in Japan anders dan in de EU. Daar meten ze stationair en hier rijdend (van 50 naar 80 plankgas en dan bij 80 meten). Bij AMG's heb je EU software nodig in je motormanagement. Bij Astons ook. Ik denk als het een GTS of Turbo is voor een Cayenne ook...
Succes.
07 jun 2021 10:19
Bocaloco schreef:...moet je naar Lelystad voor een individuele typegoedkeuring.
Het is een typegoedkeuring of een individuele keuring. Typegoedkeuring betekent dat er eenmalig een auto gekeurd is en dat die keuring nu geldt voor alle auto's van dat type. Een individuele keuring is dus voor auto's die geen typegoedkeuring hebben.
07 jun 2021 11:27
Ik heb net een 997 geïmporteerd uit Japan. De koplampen moeten inderdaad vervangen worden, voor het mistachterlicht is het afhankelijk van de kabelboom die erin zit. De mijne is een linksgestuurde maar bevat een kabelboom voor een rechtgestuurde auto...>. We hebben een draadje getrokken en daarop aangesloten. Voor de keuring, ik heb eerst de TUV keuring gedaan en daarna naar de RDW. Voordeel is de snellere doorlooptijd en geen gedoe met het geluid van de auto idd (is op te lossen door opnieuw de (Europese) software te laden), Nadeel is dat dan alle onderdelen TUV goedkeuring moet hebben. Dat kan een uitdaging zijn omdat Japanners een voorliefde voor aftermarketspullen hebben. Bij vragen laat rustig weten.
07 jun 2021 11:50
Pfff idd. Als ik me herinner wat een shit er uit mijn S6 kwam aan kaartlezers, extra's op het alarm, een weggebouwde carkit die niet in gebruik was maar wel steeds de accu leegtrok, etc etc.
Enfin, veel plezier van je Cayenne. Heb zelf nooit spijt gehad van mijn Japan import.
@Jazzy - als er een typegoedkeuring op het model zit hoef je toch niet naar Lelijkstad? Dus als er eerder eenzelfde auto is goedgekeurd kan je toch gewoon bij ieder RDW station terecht? Of heb ik dat verkeerd begrepen?
thx
07 jun 2021 14:12
Als je auto niet in de EU geleverd is dan heeft hij geen EU keur. Dus moet je naar Lelystad. Al is je auto nog op de koplampen na gelijk aan EU modellen - wat vaak zo is.
Ik had een G55 uit Japan, echter was deze nieuw geleverd in Duitsland. Dan kan je via de dealer / importeur een CVO opvragen en dan is het gewoon keuren bij je lokale RDW station.
Het slaat nergens op maar de bureaucratie is strong...
07 jun 2021 14:19
Ben nu bezig met een G55 K uit japan
Die gaat eerst naar de TUV en dan naar lelystad dat maakt het een stuk makkelijker schijnt
07 jun 2021 15:41
Ik heb voor mijn G55K de software laten aanpassen, bij Louwman in Gorinchem. Daar hebben ze een software whizzkid, die heeft het gefixt. Voor de rest zijn G's wel lekker makkelijk om aan te werken. Lampjes wisselen van plek, kabeltje trekken, koplampjes monteren, allemaal meccano
De keuring in Duitsland is wat vriendelijker ja
07 jun 2021 16:23
mirmar1805 schreef:Ik heb net een 997 geïmporteerd uit Japan. [...] Voor de keuring, ik heb eerst de TUV keuring gedaan en daarna naar de RDW.
Volgens mij heb je dan een auto uit Duitsland geïmporteerd.
horn schreef:@Jazzy - als er een typegoedkeuring op het model zit hoef je toch niet naar Lelijkstad? Dus als er eerder eenzelfde auto is goedgekeurd kan je toch gewoon bij ieder RDW station terecht? Of heb ik dat verkeerd begrepen?
thx
Ja, dat klopt. Het punt is dat deze auto's meestal geen Europese typegoedkeuring hebben. Als de auto die wel heeft dan moet je daar dus een bewijs van opvragen, zoals Bocaloco ook schrijft.
Auto's van voor 1-1-1998 hoeven nooit voor een individuele keuring, die worden gewoon gekeurd op dezelfde manier als een import vanuit de EU. Dus verificatie van de identiteit en een technische keuring die vergelijkbaar is met de APK. Heb dit zelf gedaan met een Audi 90 en een Mercedes 190 uit Japan en beiden kwamen er in één keer doorheen. Enige wat ik had hoeven doen is de koplampen wisselen en het mistachterlicht naar links brengen. Zegt wel iets over de staat van onderhoud waarin de meeste Japanse auto's verkeren.
07 jun 2021 21:26
Bocaloco schreef:Als je auto niet in de EU geleverd is dan heeft hij geen EU keur. Dus moet je naar Lelystad. Al is je auto nog op de koplampen na gelijk aan EU modellen - wat vaak zo is.
Mijn S6 was volgens de Europese specs geproduceerd, maar voor het eerst op kenteken gezet in Japan. Had bij het chassisnr een E markering staan. Moest bij Pon een VVO (=CVO) opvragen en kon gewoon langs Nieuwegein. Niets aangepast, zo door de keuring gerold.
07 jun 2021 22:21
Jazzy schreef:mirmar1805 schreef:Ik heb net een 997 geïmporteerd uit Japan. [...] Voor de keuring, ik heb eerst de TUV keuring gedaan en daarna naar de RDW.
Volgens mij heb je dan een auto uit Duitsland geïmporteerd.
Ja klopt dat was de diepe wens om op een Duits kenteken te rijden
Anyway bespaarde mij dit wel de route Lelystad met mishandelende methodes.
07 jun 2021 22:44
mirmar1805 schreef:Ja klopt dat was de diepe wens om op een Duits kenteken te rijden
Anyway bespaarde mij dit wel de route Lelystad met mishandelende methodes.
Maar even serieus, hoe ingewikkeld was het om als Nederlander een auto in Duitsland te laten keuren?
08 jun 2021 9:17
Import met Duitse keuring ging heel gemakkelijk. De TUV en Dekra keuren gewoon in Nederland (bij een garagebedrijf omdat dan de brug e.d. voor handen is). Voordeel is dat de RDW dan wat makkelijker gaat omdat de TUV meer zaken controleert. Risico is als er onderdelen op zitten die niet origineel zijn, dan moet er een TUV keuring op zitten. Anders is het afkeur. Totaal kosten zijn dan wat hoger dan de Lelystad route, maar je bent wel sneller aan de beurt en het hele traject is dan korter. Ik heb samengewerkt met Premium Import Japan, Patrick weet er veel van en kent alle routes. Daarnaast heeft hij de contacten om e.a. snel en efficiënt te regelen.
08 jun 2021 14:19
Dank voor het delen.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.