Polydeukes schreef:WD-40 is een smeermiddel. Maar tegelijkertijd ook een ontvettend reinigingsmiddel
Een ontvettend smeermiddel?
Even over de tandwielkasten voor ook dit topic afdwaalt naar allerlei onzinnige tips die niet bruikbaar zijn of de winterhobbyist de verkeerde kant ophelpt.
De problemen die ik regelmatig te zien krijg zijn vooral defecte aandrijf kabels. ( gebroken, te kort, aandrijfvierkant rond geworden)
De tandwielkasten geven eigenlijk geen problemen, maar ik zie wel eens dat er aan gewerkt is door een onkundige monteur of eigenaar en dat bijvoorbeeld de shims verkeerd zitten waardoor de arm veel te zwaar draait of te los zit na het aandraaien van de M12 bevestigingsbout ( met loctite)
Ook komt het regelmatig voor dat de M12 bout los zit waardoor je door speling slijtage beschadigingen krijgt aan de bevestiging van de arm op het halve tandwiel. Ook zie je wel eens dat de 4 kruiskopschroeven loslopen van de kabeloverbrenging op de tandwielkast.
Veelal het gevolg van een ooit een slecht gerepareerde dakbediening die daarna soms nog jaren matig werkte.
Dat is de enige reden dat ik (zoals op de foto) de tandwielkasten compleet uit elkaar haal en op de juiste manier afgesteld weer opbouw. Nooit zie je slijtage door te weinig smering. Zelden zie je roest door vocht. Porsche gebruikte een stevige lik dik vet voor de overbrenging. Geen potlood, geen op de langere termijn niet smerende WD40. Wiellagervet is goed te gebruiken.
Het is een (grote) leuke klus die veel voldoening geeft als je het dak weer feilloos ziet werken. Een 3.2 heeft net als de 964 nog de oude kabels van voor de modificatie. Soms krijg je deze na demontage niet meer fijn in de tandwielkasten doordat de binnenkabel niet ver genoeg in het aandrijfvierkant steekt. ( dat is verlengd en dus verbeterd bij de gemodificeerde kabels) Heb je de pech dat je kabels nodig hebt, en eigenlijk is dat echt aan te raden ben je Euro 500,- verder voor twee kabels.
Wat je wel kunt doen is de twee bekleding stukken weg halen die voor de tandwielkasten zitten en het dak een paar keer bedienen met de schakelaar. Dan goed kijken of de tandwielkasten en armen goed vastzitten en op hun plaats blijven bij bedienen. Dit is erg belangrijk en te vaak zie je dat hier de problemen zitten of beginnen. Ook de 3 M6 bouten waarmee de tandwielkast aan de carrosserie zitten geven problemen als deze ooit niet goed vast zijn gezet.
.
Laatst bijgewerkt door
Erwin op 29 sep 2022 8:45, in totaal 3 keer bewerkt.