Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

Smeren mechaniek elektrisch cabrio dak ?

27 sep 2022 12:54

Beste forummers,

Bij het plannen van wat winterklusjes kwam bij mij de vraag op:
Is het nodig / nuttig om de tandwielkasten van de bedieining van een elektrische cabrio dak eens te smeren ?

Tips / ervaringen ?

Re: Smeren mechaniek elektrisch cabrio dak ?

27 sep 2022 13:39

Schoonmaken zou wel een optie zijn om te doen.
Gebruik een droog smeermiddel als je het toch wil smeren zoals grafiet.
Nat smeermiddel trekt vuiligheid aan en zal zorgen voor een verhoogd slijtagepatroon.

Re: Smeren mechaniek elektrisch cabrio dak ?

27 sep 2022 14:39

Edd China van Wheeler Dealers gebruikte daarvoor een simpel potlood. Het grafiet is een prima droog smeermiddel en trekt geen vuil aan.

Re: Smeren mechaniek elektrisch cabrio dak ?

27 sep 2022 16:27

Leuk winterklusje :mrgreen:

Overigens is het niet gebruikelijk of voorgeschreven dat dit een keer moet gebeuren. Alleen als je niks anders te doen hebt of wilt zien wat er allemaal in die tandwielkasten zit kun je het los halen.

Dit kom je tegen:
Afbeelding

Re: Smeren mechaniek elektrisch cabrio dak ?

27 sep 2022 17:58

:mrgreen: :mrgreen: Oke, laat maar :wink:

Re: Smeren mechaniek elektrisch cabrio dak ?

27 sep 2022 22:38

Erwin schreef:Leuk winterklusje :mrgreen:

Overigens is het niet gebruikelijk of voorgeschreven dat dit een keer moet gebeuren. Alleen als je niks anders te doen hebt of wilt zien wat er allemaal in die tandwielkasten zit kun je het los halen.

Dit kom je tegen:
Afbeelding


Dank weer - ik hou me aan de voorschritfen …

Re: Smeren mechaniek elektrisch cabrio dak ?

28 sep 2022 10:46

Let je dan wel op de goede volgorde bij de "voorschriFTen" :D :D

Re: Smeren mechaniek elektrisch cabrio dak ?

28 sep 2022 11:28

Afbeelding

Re: Smeren mechaniek elektrisch cabrio dak ?

28 sep 2022 13:44

Ziet er interessant uit! De worm drijft een tandwiel aan: reductie 52
Tandwiel drijft planetendrager aan: reductie 1 + hol/zon = 1 + 27/9 = 4 (Link)
Tandwiel drijft krans van de arm aan: reductie 80/9

Totale reductie 52 × 4 × 80/9 = 1849

Ik kan er een paar tandjes naast zitten maar daaromtrent zit het.

80886

Dit is supersimpel dus maar ik zie wel wat opvulringen en die moeten wel op de goede plek terug. Voorzichtig de zaak uit elkaar halen, schoonmaken en met het juiste vet weer in elkaar zetten.
Ook die flexibele aandrijfassen die van de motors komen kunnen best een keer smering gebruiken.
Ik denk dat het dan wel minder lawaai maakt :thumleft:
https://www.youtube.com/watch?v=nAN-LvFOGus

En als je toch bezig bent mogen alle draaipunten van het dak zelf ook een lik kogellagervet hebben. Geen WD40 want dat is geen smeermiddel.

Re: Smeren mechaniek elektrisch cabrio dak ?

28 sep 2022 16:03

Off-topic wellicht, maar WD-40 is wel degelijk een smeermiddel. Maar tegelijkertijd ook een ontvettend reinigingsmiddel. En dat maakt het zo uniek.
Hierhet wij-van-wc-eend-verhaal van de fabrikant zelf
Maar in dit geval zou ik ook geen WD-40 gebruiken, maar zoals al gezegd een droog smeermiddel.

Re: Smeren mechaniek elektrisch cabrio dak ?

28 sep 2022 23:57

Dank voor alle reacties, mn vraag ging specifiek over de mechanisch belaste tandwielkasten, niet de draaipunten van de div stangen.
Grafiet of WD40 is daar sowieso niet de geschikte optie.

Ik hou me aan het advies van Erwin mbt (niet bestaande) onderhoudsvoorschriften voor de tandwielkasten: afblijven ;-)

Re: Smeren mechaniek elektrisch cabrio dak ?

29 sep 2022 5:19

:mrgreen: :thumleft: Shit, ander winterklusje bedenken

Re: Smeren mechaniek elektrisch cabrio dak ?

29 sep 2022 8:04

Polydeukes schreef:WD-40 is een smeermiddel. Maar tegelijkertijd ook een ontvettend reinigingsmiddel


Een ontvettend smeermiddel? :scratch:


Even over de tandwielkasten voor ook dit topic afdwaalt naar allerlei onzinnige tips die niet bruikbaar zijn of de winterhobbyist de verkeerde kant ophelpt. :o


De problemen die ik regelmatig te zien krijg zijn vooral defecte aandrijf kabels. ( gebroken, te kort, aandrijfvierkant rond geworden)
De tandwielkasten geven eigenlijk geen problemen, maar ik zie wel eens dat er aan gewerkt is door een onkundige monteur of eigenaar en dat bijvoorbeeld de shims verkeerd zitten waardoor de arm veel te zwaar draait of te los zit na het aandraaien van de M12 bevestigingsbout ( met loctite)
Ook komt het regelmatig voor dat de M12 bout los zit waardoor je door speling slijtage beschadigingen krijgt aan de bevestiging van de arm op het halve tandwiel. Ook zie je wel eens dat de 4 kruiskopschroeven loslopen van de kabeloverbrenging op de tandwielkast.

Veelal het gevolg van een ooit een slecht gerepareerde dakbediening die daarna soms nog jaren matig werkte.

Dat is de enige reden dat ik (zoals op de foto) de tandwielkasten compleet uit elkaar haal en op de juiste manier afgesteld weer opbouw. Nooit zie je slijtage door te weinig smering. Zelden zie je roest door vocht. Porsche gebruikte een stevige lik dik vet voor de overbrenging. Geen potlood, geen op de langere termijn niet smerende WD40. Wiellagervet is goed te gebruiken.

Het is een (grote) leuke klus die veel voldoening geeft als je het dak weer feilloos ziet werken. Een 3.2 heeft net als de 964 nog de oude kabels van voor de modificatie. Soms krijg je deze na demontage niet meer fijn in de tandwielkasten doordat de binnenkabel niet ver genoeg in het aandrijfvierkant steekt. ( dat is verlengd en dus verbeterd bij de gemodificeerde kabels) Heb je de pech dat je kabels nodig hebt, en eigenlijk is dat echt aan te raden ben je Euro 500,- verder voor twee kabels.


Wat je wel kunt doen is de twee bekleding stukken weg halen die voor de tandwielkasten zitten en het dak een paar keer bedienen met de schakelaar. Dan goed kijken of de tandwielkasten en armen goed vastzitten en op hun plaats blijven bij bedienen. Dit is erg belangrijk en te vaak zie je dat hier de problemen zitten of beginnen. Ook de 3 M6 bouten waarmee de tandwielkast aan de carrosserie zitten geven problemen als deze ooit niet goed vast zijn gezet.





.
Laatst bijgewerkt door Erwin op 29 sep 2022 8:45, in totaal 3 keer bewerkt.

Re: Smeren mechaniek elektrisch cabrio dak ?

29 sep 2022 8:15

Ja, net als een druppeltje Dreft …. smeert èn ontvet :D

Re: Smeren mechaniek elektrisch cabrio dak ?

29 sep 2022 8:55

@Erwin Het zijn de woorden van de fabrikant, niet mijn woorden hè...

Re: Smeren mechaniek elektrisch cabrio dak ?

29 sep 2022 9:05

:mrgreen:

Ik vond het zo'n contradictie en had voor ik mijn gedachte poste eerst gecontroleerd op de WD40 site of er echt stond dat het ook ontvet.
Kon dat zelf nergens lezen. Wel dat het smeert.

Enne, smeren is wel tijdelijk. WD40 verdampt en dan is er weinig smering over.



.

Re: Smeren mechaniek elektrisch cabrio dak ?

29 sep 2022 9:58

Wat Kassa over WD40 schreef …

Re: Smeren mechaniek elektrisch cabrio dak ?

29 sep 2022 10:04

Waar ging dit topic eigenlijk ook alweer over :scratch:
Als ik moderator was had ik de laatste 5 'bijdragen' gedelete :idea:





.

Re: Smeren mechaniek elektrisch cabrio dak ?

29 sep 2022 10:21

Dan wordt het wel heul errug saai!

Re: Smeren mechaniek elektrisch cabrio dak ?

29 sep 2022 10:26

Ja saai hè, Porsche's en de bijbehorende techniek.

Ok dan verder over WD40. WD40 stinkt. Zou dat schadelijk zijn? Wat vinden jullie daarvan.



.

Re: Smeren mechaniek elektrisch cabrio dak ?

29 sep 2022 10:41

Vind het juist lekker ruiken.

Re: Smeren mechaniek elektrisch cabrio dak ?

29 sep 2022 11:13

Olaf schreef:Wat Kassa over WD40 schreef …

Dit dus:
Zo kun je er olie en vuil mee van het oppervlak van de auto halen en kan het voorkomen dat de metalen onderdelen van de auto gaan roesten.

En als Kassa het zegt :mrgreen:

Re: Smeren mechaniek elektrisch cabrio dak ?

03 okt 2022 11:28

Erwin schreef:Waar ging dit topic eigenlijk ook alweer over :scratch:
Als ik moderator was had ik de laatste 5 'bijdragen' gedelete :idea:

.


Thanks Erwin - kernwoord in m'n post is/was "tandwielkasten"

En ja - WD40 stinkt en trek vuil aan.

Re: Smeren mechaniek elektrisch cabrio dak ?

03 okt 2022 13:00

Het kernwoord was "tandwielkasten" en daarna ga je zelf verder over WD40??
Pfff :lol:

Re: Smeren mechaniek elektrisch cabrio dak ?

10 dec 2022 11:25

Ik wil ook nog wel een duit in het WD 40 zakje doen , het is in eerste instantie bedacht om materialen waterafstotend te maken vandaar de naam
"Water Displacement – 40th attempt”.
Misschien goed genoeg voor het smeren van een drukvrije overbrenging BV een KM tellerrol maar niet om een tandwielkast mee te smeren lagervet kan dit veel beter . Van vuil heb je zo goed als geen last het is tenslotte weggewerkt in een "kast".

Het belangrijkst is dat links en rechtse tandwielkast mooi synchroon afgesteld zijn zodat de de kabels tussen de electromotortjes en de tandwielkasten gelijk belast worden . De scharnierpunten van het dakje zelf mogen ook best een lik vet (dak half open is het makkelijkst vind ik )
Plaats een reactie