Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

Demonteren opvangbak met ventilatoren voorin, 964.

16 sep 2005 11:29

Is het echt nodig om de airco af te tappen als je die opvangbak gaat "bekijken" op breuk?

16 sep 2005 12:01

wat ga je bekijken dan en wat is het probleem! :?:

water, water is het probleem...

16 sep 2005 12:58

als ik water via het rooster in de bat "spuit" dan komt het in de kofferbak te voorschijn...

16 sep 2005 13:18

Er zitten 3 afwateringsthules voor/onderaan het zwarte kachelhuis 1 links 1 rechts met elkaar doorverbonden in het midden, alleen te bereiken door koolstoftank en benzine tank te demonteren (grote spanband losmaken en tank naarvoren bewegen) dan kom je bij de zwarte plaat die de 2 compartimenten in 2 deelt.
Denk erom dat je niet te hard aan de tank trekt dat je de benzineslangen oprekt. (luikje voor onder in de bodem zit de benzine pomp achter)
Deze plaat zit vastgegeschroefd en gekit (lastig karweitje), plaat demonteren, dan kun je pas de afwatering zien zitten, waarschijnlijk verstopt door blad e.d. of door een duistere reden eraf geschoten.
Wat ook mogelijk is dat de afwatering van de opvangbak waar de kachel in gemonteerd zit niet in orde is.
Moeilijk te zeggen.
Succes

16 sep 2005 14:06

Om te kijken hoeft de airco niet los - wel moet je zoals Wim al gedeeltelijk aangaf de benzine tank verwijderen om het brandschot weg te kunnen nemen ...

Mochten het inderdaad de tules zijn die losgeschoten zijn :arrow: dan heb je geluk ... anders is de tank & het brandschot (incl. zekeringenkast) uitbouwen een behoorlijke tijdrovende klus ...

Tip is sowieso om onder de auto het plaatje onder de brandstofpomp los te halen zodat je de boel af kunt tappen - de slangen los kunt koppelen en zo wat meer bewegingsruimte hebt met het uit de kofferruimte kantelen van de tank ... scheelt ook een hoop gewicht :wink:

16 sep 2005 21:35

Ik heb ook water in de koffer, en ook water onder de geluidsdempende matten onder de voettappijten na overvloedig met water te hebben gespoten rond de rooster.
Vrij vervelend. Ik wou héél de inhoud van de koffer (tank, verwarming, .. ) verwijderen om uiteindelijk te kunnen zien waar het precies binnenkomt.
Goed idee of niet ?

16 sep 2005 21:53

Peter, ook in New Orleans geweest met je Porsche, :mrgreen:

Nee, gewoon koffermat eruit en gewoon met een gieter in de bak water laten lopen en kijken.
Anders demonteer je misschien het onderdeel waar juist het probleem veroorzaakt.
Btw er uitgekomen met de alarm schema's!

17 sep 2005 0:28

Ja, het was waardevolle informatie .. hartelijk bedankt.
Uiteindelijk bleek het de DME unit te zijn.
Die heb ik vervangen en alles (bijna) werkt weer.
Nu nog even het water proberen buiten te houden.

17 sep 2005 12:31

Ik denk dat bij mij de boel een beetje verstopt zit onderaan. 'k Zag restjes van blaadjes en dergelijke dingen liggen onderaan.
Ik wil het allemaal even demonteren om het te reinigen.
Een vraagje.. hoe demonteer je de benzinetank. Losmaken lukte me, maar moet ik zag ook dat de aansluitingen onderaan bij de pomp zitten.
Hoe tap je het best de tank leeg?
Met het brandschot bedoel je die vertkale ijzeren plaat tussen de tank en de ventilators, klepjes, ... ? Ik denk dat deze niet makkelijk loskomt.

17 sep 2005 14:17

Laat dat even maar weg, mocht je denken dit ff in je middaglunch te doen, vergeet het maar.
Het brandschot, zoals het hier genoemd wordt zit nml geschroefd en gekit.
Dus een lastig karweitje om het schot er niet als een banaan eruit te laten zien na demontage, ach je kunt er altijd nog mee snowboarden dan :mrgreen:
Onder de auto zit een zwart luik, rechts voor, als je dat loschroeft kun je brandstofpomp zien zitten, en daar een van de slangen die naar de pomp loopt afklemmen en losdraaien.

Ik zou wel de accupool loskoppelen gezien de volgende formule hier van toepassing is; brandstofdamp + kortsluiting + vonk = "brandschone" & droge wagen in een klap :afro:

Dan langzaam de klem losdraaien en de tank aftappen, raad je aan eerst je tank een beetje leeg te rijden (wel zonde met de huidige brandstofprijzen).
Maar persoonlijk zou ik met lucht al een hoop blad en rommel wegblazen/ doorblazen dus waarom deze hele exercitie door de halve voorkant te demonteren.

17 sep 2005 20:12

Ik wou dit demonteren omdat het water niet het enige probleem is voorin. De blowers voorin werken ook niet meer. Als ik een paar brugjes leg op de fiche van de "Blower Final Stage" merk ik dat slechts 1 van de blowers wil starten. De andere zit vast, te veel vonkjes bij het leggen van het brugje doen mij dit vermoeden.
Tja .. ik weet het, er is werk aan :-). Ik kocht 6 maanden geleden een 964 als een soort "project car".
Als ik nooit die voorkant leeghaal, dan zal ik ook nooit weten hoe het daar zit.
Die wagen moet pas volgend jaar klaar zijn, pas dan zet ik hem terug op de baan. Wat nu wel spijtig is, is dat je die plaat er uit moet forceren. Wat wil zeggen dat na hermontage het er nooit meer zo mooi uit kan zien als voordien. Of valt dit nog mee ? De plaat heeft nummer 964.504.051.00 volgens de PET.

18 sep 2005 1:02

peter, In ieder geval naar boven eruit trekken zo foceer je hem het minst, den k zo te horen dat je echt een "project" hebt.

Succes

18 sep 2005 22:21

Pffff... wat een gezwoeg... effe de tank verwijderen... valt niet mee zonder brug...

de "firewall" zit overigens niet gekit... puur een rubbere afdichting (in mijn 964 C4 uit '91).

Alle afvoerslangen zijn goed maar toch water in de kofferbak.

Volgens mij moeten een heleboel 964'ers last hebben van water in de koffer.

Als ik mijn auto parkeer dusdanig dat de neus hoger staat en dan bij een flinke bui dan maakt de auto water. Parkeer ik hem met de neus naar beneden dan bijna geen water in de bak.

Volgens mij hoopt het water rondom de rubberafdichting van de kofferklepkap zo hoog op dat het er toch tussen komt. Dan komt vervolgens het water in de koffer en loopt via de ventilatiebuizen naar "binnen".

WIE-O-WIE heeft oplossingen en of een bevestiging van deze problemen???

Helaas staat me Porsche nu zonder tank en moet ik morgen fietsen...

18 sep 2005 22:24

Alvast nog een vraag voor het weer inbouwen...

Moet ik nog e.e.a. ontluchten vanwege het loshalen van de slangen v/d brandstofpomp en retourleidingen? Of gewoon doorstarten?

18 sep 2005 23:27

Ik heb op http://www.innotronics.nl/964.htm wat foto's staan en heb een vraag over de 1e twee foto's.

Foto 1. Is het gat links van de bies altijd open bij een 964? Is het een afvoer?

Foto 2. Waar zou deze slang heen moeten gaan?

19 sep 2005 9:28

Eerste montage is waarschijnlijk gekit en rubberafdichting, idem als een voorruit van een 964.
Gezien ik een aantal malen een 90 & 89 model heb losgehaald kan dit waarschijnlijk toch verschillen!!!

Foto 1; de bies hoort door te lopen tot onder anders zou het water tussen scherm en paravan in kunnen lopen.
Met alle rubbers is het zo bij porsche; Ze geven nix kado bij Porsche dus als je denkt dat een rubber te lang is niet afknippen van orginele onderdelen die je nieuw haalt.

Foto 2; zit boven aan het tuitje van de accu vast (beluchting/afvoer)
Sommige "after market" accu's hebben dit niet.

Ontluchten is niet nodig van het brandstof syteem
Laatst bijgewerkt door Van den Berg op 19 sep 2005 10:47, in totaal 1 keer bewerkt.

19 sep 2005 10:11

Vraagje aan Myfirst964:
Ik haal deze week de tank er uit. Die staat al los, nu alleen nog de benzine aftappen en dan de leidingen onderaan losmaken.
Hoe haal je den de firewall weg ? Is dat met enkele boutjes ? Nu zie ik enkel maar een paar boutjes zitten (tank zit waarschijnlijk in de weg) voor de rest geen rubber of zoiets. Die van mij is ook een 1991, dus waarschijnlijk ook enkel een rubber en geen kit.

En vraagje aan Van Den Berg :
Naast het afdekplaatje van de brandstofpomp onderaan de auto zit een plastieken ding, een soort afloopsysteem.
Is het via deze weg dat het water de wagen moet verlaten ? Van airco en van die "afvoerbak" ?

19 sep 2005 10:40

De firewall zit aan de zijkanten vast met zo'n 3 schroeven per kant. Denk erom dat de bak van de zekeringen aan de firewall vast zit.

Dat plastieken ding is de afvoer van de drains van de bak.

Zou de voorruit en de zijramen achter gekit moeten zitten? Mijn achterraam zat niet gekit en dus lekkage.

19 sep 2005 10:43

Zou je overigens relatief simpel en zonder lakschade een zijspatbord (voor) kunnen verwijderen om de bies goed te doen?

19 sep 2005 10:45

zie plaatje,

http://www.porscheforum.nl/album_page.php?pic_id=12759

Sorry weet nog steeds niet hoe je een plaatje moet uploaden in het bericht :?:
Kan iemand mij dit uitleggen!

19 sep 2005 11:13

Volgens mij het verkeerde plaatje toch?

Jij bent toch Van den Berg de Porsche Specialist???

Een hele tijd terug ben ik eens bij je langsgeweest in Apeldoorn.

19 sep 2005 11:15

Van den Berg schreef:zie plaatje,

http://www.porscheforum.nl/album_page.php?pic_id=12759

Sorry weet nog steeds niet hoe je een plaatje moet uploaden in het bericht :?:
Kan iemand mij dit uitleggen!

je bent er bijna
url die je hebt alleen nog maar tussen [img]en[/img] zetten en klaar

Afbeelding

19 sep 2005 11:27

ja, klopt

Afbeelding

deze bedoel je!

heb de url tussen de haakjes gezet maar bij mij geen plaatje, heir voor de zekerheid nog de link

(edit door paSCal: Je moet de eigenschappen van het plaatje pakken, niet het url van de pagina! ;) )
Laatst bijgewerkt door Van den Berg op 19 sep 2005 12:03, in totaal 1 keer bewerkt.

19 sep 2005 11:50

Ik merkte al dat de zekeringskast eraan vast zit.
Kan deze gekantelt worden zodat je wat ruimte krijgt ? Of knip ik gewoon de draden eraf ? ;-)

Woww.. er zitten meer afwateringssystemen in de voorbak van een 964 dan aan mijn huis.. en toch staat mijn huis droger dan mijn 964 ??!!

Alvast bedant voor deze informatie. Ik ga met veel meer vertrouwen de job kunnen anvangen.
Trouwens MyFirst964, het water die je in de koffer hebt, hoopt dat zich ook op in een soort "bakje" aan de bestuurderzijde achter de ABS ?

19 sep 2005 12:06

Jep en onder de remcillinder.
Plaats een reactie