Komend voorjaar staat er een reis met de 997 op het programma die ons grofweg van zuidwest Frankrijk, via Spanje, Portugal, zuid Spanje en via onder andere de Spaanse Sierra Nevada en de rest van het binnenland van Spanje weer naar onze vaste stek Zuid Frankrijk aan de Middellandse zee brengt. Een tocht van pakweg 5700 km en dan wil je wel dat de handel goed koelt. Ze zijn er nogal gevoelig voor.
In het kader van baat het niet dan schaadt het (in dit geval helemaal) zeker niet, heb ik die radiatoren achter de voorbumper schoongemaakt.
Tig boutjes los, modderkuipen in de voorschermen eruit, bumper eraf, luchtinlaten eraf. Dan kom je bij de radiatoren. Er zitten er aan beide kanten twee voor elkaar. De voorste van de airco en daarachter de radiator van het koelwater. Je kunt de voorste
eenvoudig losmaken en een stukje aan de kant drukken. Rechtsvoor viel het alleszins mee. Stof, zand, bladeren, droge insecten zaten er tussen beide radiatoren. Met lucht weggeblazen en nog even met de stofzuiger erbij. Maar links was een ander verhaal. Daar zat in de linker onder hoek van de koelradiator een dikke vette plak met insecten die ik er zo in zijn geheel af kon trekken. Het voelde vettig aan en ook de kunststof behuizing vertoonde sporen van vettigheid of opgedroogde vloeistof. Ik ben er vanuit gegaan dat die radiator lek is en heb dus nieuwe besteld en die ga ik er binnenkort inzetten. Dus het heeft wel degelijk zin gehad dat ik dat spul los heb gehaald.
Ondertussen ook nog even het interieurfilter bekeken. Ik zag in de documentatie dat dat filter bij 38000km was vervangen en daarna niet meer. Werd dan ook wel tijd.... Ook daar lag allemaal vuil en dus met een stofzuiger aan de gang. Er waren echter twee plekken aan weerszijden van de accu waar ik het vuil niet weg kreeg. Dat bleken dus rubber afwateringdoppen te zijn die helemaal vol zaten met troep. Ook weer geregeld.