Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

996.1/2 of 997(.1) kopen, welke eisen rijklaar/aflevering?

21 aug 2024 16:21

Hallo allemaal!

Ik ben zoals sommigen al weten, aan het rondkijken voor een 996 of 997.
Nu zat ik een shortlist/checklist te maken wat ik graag zou willen/verwachten voor een goede rijklaar aflevering als ik een 996 of 997 van een gerenommeerde partij (garage en/of specialist) zou kopen.
Welke items zou ik dan zeker moeten noteren en zou ik ook mogen verwachten? Hieronder heb ik al een shortlist gemaakt:

- IMS upgrade (in het verleden) uitgevoerd
- AOS onderhoud
- Bougies en bobines niet langer dan 20.000km geleden vernieuwd
- Remschijven en remblokken niet langer dan 20.000km geleden vernieuwd
- Premium merk A band met voorkeur n codering met minstens 4 a 5 mm profiel
- Alle vloeistoffen inc remvloeistof, olieen en filters niet ouder dan 10.000km vernieuwd
- Accu niet ouder dan 1 jaar
- Porsche Wielslotbout en gereedschapset aanwezig
- Binnen en buiten gepoetst, inclusief voor-compartiment waar accu zit, schoon van bladeren etc (ivm voorkomen waterschade)

Wat denken jullie? is dit reeel als je em netjes afgeleverd en rijklaar wilt hebben? zijn er andere items die ook van belang zijn?

mvg

P.S. ik vond dit een heel fijne en leerzame video!: https://www.youtube.com/watch?v=QWUFja2EhyA&t=1457s

Re: 996.1/2 of 997(.1) kopen, welke eisen rijklaar/afleverin

21 aug 2024 16:58

Waarom accu niet ouder dan 1 jaar? Ik wist niet dat deze jaarlijks gewisseld dienen te worden. :) Verder geen gekke lijst, bij remblokken/schijven zou ik de dikte/staat belangrijker vinden dan de kilometers, want het is een verschil of remmen 20dkm Eifel of snelweg erop hebben zitten. Motorolie moet in mijn ogen jaarlijks gewisseld worden.

IMS upgrade speelt denk ik vooral bij het kleine lager met een enkele rij, de grote hebben de reputatie weinig problemen op te leveren.

Re: 996.1/2 of 997(.1) kopen, welke eisen rijklaar/afleverin

21 aug 2024 18:10

Gewoon kopen onder voorbehoud akk

Komt bijna alles er wel uit.

Re: 996.1/2 of 997(.1) kopen, welke eisen rijklaar/afleverin

21 aug 2024 18:37

De staat van de onderstel is het meest belangrijke op het motor na. Ik zou daarom aandringen op een band met N-codering en dat alle rubbers en ophangpunten zijn nagelopen.

De accu zou ik me totaal niet druk om maken, en voor de rest vind ik aantoonbaar onderhoud volgens de specificaties van Porsche belangrijk. Precies hou oud de bougies, remblokken en schijven zijn maak niet uit zolang ze nog niet aan vervanging toe is.

Re: 996.1/2 of 997(.1) kopen, welke eisen rijklaar/afleverin

21 aug 2024 19:34

DOT codering vind ik ook belangrijk, hieraan kun je zien wanneer de band is geproduceerd, ouder dan zes jaar dan is vervangen wel het beste omdat de band dan kan zijn uitgedroogd

Re: 996.1/2 of 997(.1) kopen, welke eisen rijklaar/afleverin

22 aug 2024 9:07

-Airco werking en/of bijgeluiden
-Kijk eens in de wielkast/schokdempers...(bumpstops/stofhoes zullen wel versleten zijn van een doorsnee 996, wat geen apk afkeurpunt is)
-Ik streef ook naar een schone motorcompartiment. Maar als ik een auto koop vind ik fijn dat hij niet (recent) is schoongemaakt...

optioneel
-Neem iemand mee met een goeie scantool...en weet waar naar die kan kijken.

Heb je geen technisch verstand van autos, kijk evt naar zo'n porsche aankoopkeuring (zoals eerder vermeld)

Verder je koopt een auto van rond de 20 jaar oud...
Goed onderhoud kan gepleegd zijn, er kan altijd iets ongewenst/duurs stuk gaan. (maar dat is voor elke auto, ongeacht merk of type budget)
Porsche kopen is 1, onderhouden is 2. (maar dat is voor elke auto, ongeacht merk of type budget)

Ga kijken en ga niet voor de eerste de beste... neem er de tijd voor. Heb je er geen goed gevoel bij, laat hem staan. Voorpret is de leukste pret...
succes

Re: 996.1/2 of 997(.1) kopen, welke eisen rijklaar/afleverin

22 aug 2024 9:12

Redelijk overdreven om dergelijke “eisen” te stellen bij een auto van +20 jaar oud naar mijn mening.
Het is geen Carrera GT van 1 mln €. Aantoonbaar en correct gedocumenteerd onderhoud zal wel al volstaan en dat poetsen kan je zelf doen.

Re: 996.1/2 of 997(.1) kopen, welke eisen rijklaar/afleverin

22 aug 2024 10:19

Uiteindelijk is natuurlijk alles reeel om te vragen, als je maar bereid bent om er ook voor te betalen. Wie betaalt, bepaalt.

Ik denk wel dat je lijst grotendeels in ingegeven door de negatieve verhalen die op internet circuleren en die je ook met een AKK en gezond verstand kunt ondervangen in plaats van met zo'n specifieke lijst van eisen.

Kortom; ook als je geen project wilt kopen, ondervang je met een goede AKK eigenlijk alle belangrijkste punten wel, de rest is grotendeels een kwestie van de eerste kosten wat uitstellen. De gemiddelde eigenaar zal uitgaan van de normale onderhoudsintervals en jij stelt behoorlijk strengere eisen.

Dit is wat ik belangrijk vind / vond (toen ik vorig jaar een 997 kocht):

Porschelovert schreef:Hallo allemaal!
- IMS upgrade (in het verleden) uitgevoerd. Hier zijn de meningen verdeeld over. Er zijn ook slechte IMS upgrades / upgrades die ook niet het eeuwige leven hebben. Indien gedaan, dus vooral belangrijk dat het kwalitatief ook goed is gedaan.
- AOS onderhoud Problemen zouden uit een AKK moeten blijken. De meest voor de hand liggende symptomen van problemen zie je trouwens zelf al.
- Bougies en bobines niet langer dan 20.000km geleden vernieuwd Dit is behoorlijk strenger dan het normale interval. Ik zou vooral in de onderhoudshistorie willen terugzien dat ze er niet al te lang in zitten en / of zeer binnenkort aan de beurt zijn (zeg binnen de komende 10.000 km)
- Remschijven en remblokken niet langer dan 20.000km geleden vernieuwd Hier is slijtage veel belangrijker. Hangt dus vooral vand e vorige gebruikers af hoe ver deze versleten zijn na 20 dkm. Typisch een punt voor een AKK.
- Premium merk A band met voorkeur n codering met minstens 4 a 5 mm profiel Op zich een redelijke eis. Als er Honkywong banden zonder N-codering op liggen zegt dat ook iets over wat de vorige eigena(a)r(en) belangrijk vonden qua onderhoud. Zoals al gezegd moeten ze bovendien niet te oud zijn. Maar als er een beetje oudere merkbanden op liggen en de prijs er naar is, kun je die natuurlijk hele makkelijk zelf vervangen.
- Alle vloeistoffen inc remvloeistof, olieen en filters niet ouder dan 10.000km vernieuwd Voor olie en filters: indien langer geleden vervangen kan dit onderdeel van een afleverbeurtje zijn (als je van een bedrijf koopt). Anders laat je het zelf doen, kost ook de wereld niet. Het zou voor mij belangrijker zijn dat het in het verleden regelmatig gedaan is. Remvloeistof hetzelfde, zij het dat je ook best nog even door kunt karren met remvloeistof die iets meer dan een jaar gelden vervangen is.
- Accu niet ouder dan 1 jaar Zou voor mij totaal niet belangrijk zijn. Een accu is ook zo vervangen en de kosten ervan vallen in het niet bij de rets van je onderhoudskosten.
- Porsche Wielslotbout en gereedschapset aanwezig Dat zou ik in het kader van originaliteit ook wel fijn vinden
- Binnen en buiten gepoetst, inclusief voor-compartiment waar accu zit, schoon van bladeren etc (ivm voorkomen waterschade) Dit is onderdeel van de afspraken over de aflevering. Maar hou er wel rekening mee dat verkopers daar nog wel eens meer toezeggen dan ze uiteindelijk doen. Als de hele auto goor is en overal bladerdrap en blubber zit zou dat voor mij wel een afknapper zijn
- AKK + alle daaruit komende punten bevredigend opgelost (verholpen of verrekend in de aankoopprijs)
- Sluitende onderhoudshistorie conform Porsche specs (boekje + facturen)

Re: 996.1/2 of 997(.1) kopen, welke eisen rijklaar/afleverin

22 aug 2024 10:59

Goede reële bijdrage :thumleft:





.

Re: 996.1/2 of 997(.1) kopen, welke eisen rijklaar/afleverin

22 aug 2024 12:36

Wat mij betreft hangt toch alles af van de prijs

Re: 996.1/2 of 997(.1) kopen, welke eisen rijklaar/afleverin

22 aug 2024 12:43

Mijn eisen zien er heel anders uit:
Traceerbare historie
Geen schadeverleden
Sluitende onderhoudshistorie+facturen
AKK door specialist

De in dit topic genoemde eisen zijn naar mijn mening “klein bier” en zijn eenvoudige op te lossen als de prijs goed is. Een in de basis goede auto zou ik er niet voor laten staan

Re: 996.1/2 of 997(.1) kopen, welke eisen rijklaar/afleverin

22 aug 2024 17:27

Exact dat. Als je er niet voor betaalt dat zijn opleverpunten eenvoudig op te lossen

Re: 996.1/2 of 997(.1) kopen, welke eisen rijklaar/afleverin

23 aug 2024 8:04

Wat Wimpie en Maarten zeggen. Auto zoeken die op de basis zaken klopt. AKK doen, prijsopgave vragen voor AKK punten, en met de lijst in de hand er met de handelaar uitkomen qua prijs. En dan met eventuele korting in de hand zelf de AKK punten laten oplossen. Vooral geen technische discussie aangaan met een handelaar over hoe het ‘hoort’, het is voor hem een geldkwestie en dat moet het voor jou ook zijn.

Re: 996.1/2 of 997(.1) kopen, welke eisen rijklaar/afleverin

25 aug 2024 15:45

dankjullie wel voor jullie antwoorden! een AKK ga ik sowieso doen wanneer ik iets op het oog heb, via Blankemeijer.
ik ben weer wijzer :) en ja accu misschien te kort, echter als de auto heel weinig km heeft gemaakt in het afgelopen jaar, of zo goed als stil heeft gestaan, kan het volgens mij best hard gaan met een accu

Re: 996.1/2 of 997(.1) kopen, welke eisen rijklaar/afleverin

25 aug 2024 21:41

Nogmaals: houd de focus op de echt belangrijke zaken. Even generaliserend: als het ingewikkeld wordt, dan heeft men de neiging om de focus te verleggen naar zaken die men wel eenvoudig kan begrijpen. Ik kom dat in mijn professionele leven vaker tegen. Zaken als prijs of levertijd zijn makkelijk te vergelijken, maar vaak heb je er maar één keer plezier van. Uiteindelijk gaat het om de zaken die er écht toe doen. Vind je het lastig om het totale plaatje te beoordelen, neem dan iemand mee met verstand van zaken. Dat is zeker geen schande, eerder slim.

Re: 996.1/2 of 997(.1) kopen, welke eisen rijklaar/afleverin

26 aug 2024 9:41

Wat betreft 996 zouden de mods van IMS, AOS en koel mod. wellicht wenselijk zijn. Aan de andere kant, als er na 100k+ km nog niks gebeurd is zal het daarna bij net gebruik ook allemaal wel los lopen. Deze drie mods kun je overigens ook na aankoop laten installeren.

Wat betreft accu zou ik me niet al te druk maken. Een accu kost ook niet de wereld en is makkelijk zelf te vervangen.

En uiteraard een AKK, eventueel met cilinderinspectie om borescoring uit te sluiten.

Re: 996.1/2 of 997(.1) kopen, welke eisen rijklaar/afleverin

26 aug 2024 10:16

En die mods zijn niet zaligmakend, wil vast niemand horen maar mijn specialist raadt enkel aan om de waterpomp en thermostaat te upgraden naar een gt3 versie, en de rest zeker niet te doen. Hij heeft nu meerdere 996-en binnen gehad met olielekkages door de derde mod (die zoals hij zegt, Porsche nooit zou installeren op deze motor). Doe er verder mee wat je wilt. AKK zou ik zeker aanraden, kijken naar een accu of andere zaken die je zelf makkelijk kunt vervangen, niet
Plaats een reactie