Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
04 sep 2024 13:37
De airco in mijn 968 is al jaren stuk. Systeem is ooit omgebouwd van R12 naar R134a wat vooral in hield dat er andere o-ringen geplaatst zijn en andere droger maar met de originele compressor. Zijn nu trouwens ook weer koudemiddelen die R12 hadden kunnen vervangen maar ja. Niet lang daarna heeft compressor het opgegeven (maar maakte daarvoor ook al wat geluid). Nu wil ik de airco toch weer graag werkend hebben. De originele compressor (maar geschikt voor R134) is nog wel te krijgen maar is natuurlijk een heel oud ontwerp/systeem. Ik vraag me af of er betere te krijgen zijn maar wel plug-and-play of is zo'n oud 968/944 systeem mits goed werkend nog steeds een acceptabele keuze?
04 sep 2024 14:28
Niet gaan zitten prutsen en gewoon de originele compressor kopen. Als het systeem goed werkt dan is het vergelijkbaar met een moderne airco.
Het artikel is goed verkrijgbaar en niet extreem duur (+/- € 500).
04 sep 2024 16:03
What he said
05 sep 2024 9:46
Ik zag de compressor by Design911 maar is wel wat duurder, misschien een tip waar ik ze voor rond de 500 kan aanschaffen?
05 sep 2024 11:55
Het gaat om een Denso 10P15E. O.a. Autodoc heeft hem op voorraad.
08 sep 2024 17:36
En koop gelijk een nieuwe droger (moet je sowieso vervangen) en een condensor erbij. Waarschijnlijk zijn de lamellen losgerot en koop ook een nieuwe lagedruk aansluiting erbij. Een rechte ipv die standaard die onder 90 graden staat en kan draaien. Deze is notoir dat die later kan gaan lekken. Zwsk ontwerp zegmaar. Zeker ook na jaren stilstand de airco spoelen met stikstof en afpersen op 20 bar. Voor het vullen niet de standaard 30 minuten vacuum trekken maar een uur om zo alle vocht er uit te halen.
En dan heb je een ijskoude airco op r134. Ik vries bijna uit de auto. Die pomp die Dapatch noemt is een zeer goede pomp. Niets aan veranderen. Ik moest wel een extra poulie zetten omdat mijn snaar ging gillen. Die kinderziekte is er nu ook uit.
09 sep 2024 11:17
Dank voor de nuttige tips. Als ik zoek op de pomp die Dapatch noemt kom ik (meestal) uit bij een pomp voor R12. Kun je die ook voor R134a gebruiken. Mijn 968 had oorspronkelijk ook R12.
09 sep 2024 11:50
Ja, dat kan.
.