Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

Waar onderhoud 981S?

18 sep 2024 20:57

Mijn recent aangeschafte 2013 981S met 75.000 km is altijd Porsche dealer onderhouden en nu sta ik voor de keuze: weer naar de dealer of naar de (goedkopere) specialist voor onderhoud?

Wat zouden jullie doen?

Re: Waar onderhoud 981S?

18 sep 2024 23:37

2013? Lekker naar de specialist

Re: Waar onderhoud 981S?

19 sep 2024 7:30

Gewoon naar de specialist. Rijgenot wordt er niet minder van. En die stempeltjes zijn net zo’n goede indicatie voor de volgende eigenaar over (hopelijk) heel veel jaar.

Re: Waar onderhoud 981S?

19 sep 2024 10:51

Zonder enige vorm van twijfel: specialist. Maar dan wel een goede, P-only specialist die ook affectie heeft met jouw model.

Een auto van 2013 is eigenlijk al te oud voor de dealer. Die wordt daar weggezet als een oudje en als je pech hebt werkt er een stagiaire aan die nog nooit een Boxster uit 2013 van dichtbij heeft gezien.

Een specialist (die zich ook op Boxsters richt) daarentegen heeft doorgaans een schat van ervaring, weet veel dingen die de monteur bij de dealer niet altijd weet (zoals de uitwisselbaarheid van sommige onderdelen tussen verschillende Porsche modellen, of er een betere aanpak voor een probleem is dan Porsche voorschrijft, het verschil tussen niet problematisch zweten van olie en een lekkage, etc., etc.) en onder de specialisten zijn behoorlijk wat oud P-monteurs.

Bovendien is een specialist vaak goedkoper / beter / persoonlijker, niet alleen omdat zijn uurtarief substantieel lager is dan bij de dealer, maar ook omdat die minder vastgeroest zit in het beurtensysteem van P. Bijvoorbeeld: bij een auto waar weinig kilometers mee zijn gereden (dat geldt toch voor veel van de P cabrio's) wel ieder jaar inspectie en olie wisselen, maar niet per se ook het interieurfilter vervangen.

Specialisten hebben meestal ook een bredere blik en monteren bijvoorbeeld als jij dat wilt ook niet P-onderdelen, zoals bijvoorbeeld een short shifter of (betere) motorsteunen van een ander merk. Daar hoef je bij de dealer echt niet om te komen.

Kortom: na bijna twintig jaar hobby-auto's en ervaring met zowel dealers als specialisten, zou ik altijd voor een goede specialist kiezen voor auto's van deze leeftijd. Voor nieuwere P's is dat uiteraard anders, zeker als er nog garantie speelt.

(Mijn 19-jaar oude 997 is dan ook in onderhoud bij een specialist. Vanochtend nog een kort telefonisch consult mee gehad, bij de dealer had ik vermoedelijk langs moeten komen en was de teller meteen gaan lopen).

Re: Waar onderhoud 981S?

19 sep 2024 11:03

Altijd specialist, tenzij je iets heel nieuws hebt met Porsche approved. Vraag me af of specialisten nu al EV's van Porsche aankunnen?

Re: Waar onderhoud 981S?

19 sep 2024 20:32

EV nog niet. Cursus / opleiding moet via Porsche. Onderdelen ook. Doen ze moeilijk over. 981s bij de specialist

Re: Waar onderhoud 981S?

19 sep 2024 23:32

ewp964c2 schreef:Altijd specialist, tenzij je iets heel nieuws hebt met Porsche approved. Vraag me af of specialisten nu al EV's van Porsche aankunnen?

Mijn auto gekocht via CAR Word Valkenburg, dealeronderhouden en van PCA doornh[unnovergenomen. Geld eigenlijk voor alle auto’s daar, gekocht bij Nl of DE dealers. Zij werken nauw samen met PCG dus heb daar na drie maenden (tijdens mijn 6 maanden Car World garantie), de 991 laten keuren en twee jaar approved bijgekocht. Na het gedoe met de 996.2 wil ik even rust en weet dat specialisten dit vaak uitstekend kunnen maar Approved kan alleen bij Porsche en PCG heeft ervaring met Young classics plus een fijne dealer. Dus ik rij 150 kilometer enkele afstand naar hun /voor mijn onderhoud alles bij elkaar genomen en de prettige service vind ik dit vanuit zuid-Limburg de moeite waard.
En daar draagt het vertrouwen in PCG voor een grooot deel aan bij.

Groeten, Leo

Re: Waar onderhoud 981S?

20 sep 2024 8:25

ewp964c2 schreef: Vraag me af of specialisten nu al EV's van Porsche aankunnen?


De vraag is eigenlijk of ze het wel willen …

:idea:

Re: Waar onderhoud 981S?

20 sep 2024 13:40

De vraag stellen is hem beantwoorden. Mijn eigen specialist besteed zelfs werk aan Porsche hybride-systemen al uit. Geen zin in, risico's te groot en genoeg ander werk.
Net zoals je tot niet zo lang geleden nog veel specialisten had die alleen aan luchtgekoelde Porsches wilden werken en zelfs de transaxles uit dezelfde tijd niet aanraakten.

Re: Waar onderhoud 981S?

20 sep 2024 17:57

Even weer on topic. Ik twijfel inderdaad tussen PCG, waar ik altijd goed ben geholpen, en een P specialist. Aan de ene kant mooi om alle stempels van een p dealer te hebben, maar daar betaal je dan ook voor.

Aan de andere kant is het allerbelangrijkste waar mijn auto het beste onderhoud krijgt en de beste adviezen worden gegeven: volgens het boekje hoeft nl. Niet perse te betekenen dat dit ook het beste is.

Aldus redenerend en op basis van jullie reacties (dank!) ga ik op zoek naar een relevante P specialist in de omgeving van Den Bosch. Iemand suggesties?

Re: Waar onderhoud 981S?

20 sep 2024 20:01

ERPA Beneden-Leeuwen, heeft voor zowel classics als modernere Porsches monteurs. :thumleft:

Re: Waar onderhoud 981S?

20 sep 2024 20:50

Olaf schreef:
ewp964c2 schreef: Vraag me af of specialisten nu al EV's van Porsche aankunnen?


De vraag is eigenlijk of ze het wel willen …

:idea:

Denk dat ze best banden willen wisselen en 1 keer in de 100K KM remblokken. Verder is er idd niet veel aan te verdienen.

Re: Waar onderhoud 981S?

09 okt 2024 5:33

Omgeving Den Bosch kan ik Schmidt in Oss adviseren. Kom er zelf al zo'n 7 jaar en alleen maar positieve verhalen.
Vakmensen, passie, petrolheads

Re: Waar onderhoud 981S?

09 okt 2024 9:04

Cazzo Super Veloce schreef:
Olaf schreef:
ewp964c2 schreef: Vraag me af of specialisten nu al EV's van Porsche aankunnen?


De vraag is eigenlijk of ze het wel willen …

:idea:

Denk dat ze best banden willen wisselen en 1 keer in de 100K KM remblokken. Verder is er idd niet veel aan te verdienen.


Dat zou je inderdaad denken op basis van de ervaring met de Tesla's die wij hebben. Maar voor een taycan werkt dat blijkbaar anders. Bij PCT gaven ze aan dat ze graag de Taycan's in onderhoud hadden want er ging nog weleens wat stuk (on board chargers, start accu's, luchtvering). Ook, maar dit heb ik via autoweek's reviews van 2 Taycan eigenaren, is een jaarlijkse beurt verplicht (ook voor de approved) en komt dat op 1500 euro uit.. Geen idee of dat waar is, maar zou wel redelijk bizar zijn voor een EV. Beide Tesla's die we hebben (gehad) werkelijk 0 onderhoudskosten, behalve banden en onder garantie de draagarmen van de M3.. Er is dus blijkbaar wel aan een Taycan te verdienen..

Re: Waar onderhoud 981S?

21 okt 2024 18:20

Gtax wijchen is ook een goed adres. Daar gaat mijn 991.2 ook heen. Man heeft jaren bij Porsche gewerkt en heeft dus ook alle kennis in huis om aan jou 981 te werken. Heeft aan mijn auto ook het nodige werk verricht tegen schappelijke prijzen.

Re: Waar onderhoud 981S?

21 okt 2024 18:55

Pcg

Je kunt vooraf een kosten begroting krijgen voor je de beurt laat uitvoeren en je weet dus precies waar je aan toe bent.
Misschien iets duurder maar mijn ervaring is dat dit wel meevalt. Goedkoop wordt het nooit.

Gratis halen/ brengen. Geen gedoe en leuk team.

Valt de opgave tegen doe je het niet en kijk je verder.

Re: Waar onderhoud 981S?

21 okt 2024 19:32

Het is een kwestie van gevoel. Ik heb jarenlang mijn auto's laten onderhouden door specialisten. Eerst bij Car Care in Soest, daarna heb ik een korte periode bij PCA gezeten en daarna enkele jaren bij Car Service Visser. De afgelopen negen jaar ben ik klant bij PCG. Bij al deze bedrijven heb ik zowel goede als minder goede ervaringen gehad. Maar de reden dat ik keer op keer naar PCG ga, is de service en het clubgevoel. Uiteraard is het daar duurder dan bij andere specialisten.

Omdat ik al mijn auto's laat keuren en onderhouden bij PCG, ben ik ook veel meer betrokken bij de merkbeleving. Dit is voor mij een belangrijk deel van mijn hobby.
Plaats een reactie