Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
17 maart 2025 19:48
Ik heb sinds kort een 991.1 uit 2012. Deze staat in een openbare parkeergarage geparkeerd, dus geen mogelijkheid om een druppellader aan te sluiten.
Paar keer meegemaakt nu dat de accu binnen 1,5 tot 2 weken zodanig leeg is dat de auto niet meer kan starten. (soms zelfs de voorklep niet te openen)
De accu is doorgemeten en in orde (2 jaar oud), Porsche Centrum geeft aan dat er tijdens stilstand diverse stroomverbruikers actief blijven.
Oplossingen die zij aangeven, een druppellader of accupool losgooien

Ik dacht dat een 'moderne Porsche' toch wel een maand stil moet kunnen staan.
Wat zijn jullie ervaringen?
17 maart 2025 20:05
Dat verbaast me eerlijk gezegd niet
18 maart 2025 10:21
Hmm... ik had iets soortgelijks een jaar of 2 geleden en heb toen de accu vervangen. De mijne staat nu soms een maand stil, zonder druppellader, en start altijd zonder problemen, ook als het koud is. Mijn amateurdiagnose: óf je accu is niet meer goed, óf je hebt ergens lekstroom.
18 maart 2025 10:24
Mijn ervaring met de 991 is dat die ook gewoon constant aan de druppellader moet hangen omdat anders de accu langzaam leegtrekt. Ik rij de 991 als hobby auto, dus hij staat ook vaker wat langer stil.
18 maart 2025 10:26
Zelfde ervaring hier, na 2 weken de batterij leeg.
18 maart 2025 10:31
Ik heb een 991.2 met een twee jaar oude accu. Zelfs na een maand heb ik geen start probleem. Wel zie ik dan dat de auto in 'accu bescherming' gegaan is.
Twee weken lijkt mij extreem kort.
Eerlijk gezegd vind ik het advies belachelijk. Het mag geen probleem zijn om een auto een maandje stil te zetten en een accupool loskoppelen? Dat is al helemaal raar. Ik heb ooit begrepen dat er dan van alles in reset stand gaat. Dat schijnt ook de reden te zijn dat het zelf vervangen van een accu lastig is. Men stopt dan meestal een stroombron in een sigarettenaansteker om de auto onder spanning te houden en problemen te voorkomen. (ik ben geen monteur en papegaai slechts wat ik lees)
Laatst bijgewerkt door
Clueless op 18 maart 2025 10:34, in totaal 1 keer bewerkt.
18 maart 2025 10:33
Ja ook hier met de 964 en 997 zelfde. Druppel lader werkt prima of een aan /uit schakelaar op je accu werkt ook heb ik horen zeggen.
Maar 2 wkn is wel erg snel.
18 maart 2025 10:43
Als de 997 in z'n stal staat, hangt deze altijd aan de druppellader .... kan zomaar zijn dat ik er meer dan een maand niet mee rij én wil niet ondervinden dat ik met een lege accu sta.
Op alle luchtgekoelde 911's heb ik een massa schakelaar gezet ..
. is ook een stukje diefstal beveiliging
18 maart 2025 10:45
2 weken is wel wat snel maar sinds de 997 (uit eigen ervaring een probleem) het is niet voor niks dat bij iedere specialist en dealer alle Porsches aan de druppelaar staan. Heb nu mijn 2e 992 en beide met druppelaar aansluiting. Als de accu ontladen is kun je zonder hulp dealer auto niet resetten na laden. Missxhien parkeren in buurt van stekkerdoos / stopcontact?
18 maart 2025 12:42
@harryv8 heb jij zelf ervaring met de accuschakelaar met afstandsbediening?
18 maart 2025 12:48
Ik zou goed onderzoeken of het in orde komt als je een 991.1 compleet van de spanning haalt. Mijn informatie geeft aan dat je dat beter niet kan doen.
18 maart 2025 13:57
De meeste moderne(re) auto’s houden niet van weinig of geen accuspanning …
Ik waag het er niet op.
18 maart 2025 14:15
Geen accuspanning is toch ook geen alarm? Zal de verzekering vast ook geen goed idee vinden...
18 maart 2025 15:47
Olaf schreef:Als de 997 in z'n stal staat, hangt deze altijd aan de druppellader ....
renetrzes schreef:Ja ook hier met de 964 en 997 zelfde.
Slightly off topic, ik lees die accuproblemen ook volop over de 997, maar ik heb daar dus totaal geen last van. Ik heb zeker een druppellader, die ook de status van de accu controleert voor die aan zijn werk begint, maar die vertelt mij eigenlijk altijd dat de accustatus van de 997 na een week of 3 a 4 in een garage van een graad of 10 nog altijd tussen de 80 en 100% (preciezer is de aanduiding niet op de druppellader).
Ik rij er ook geregeld meer dan een maand niet mee, maar de druppellader laat dus eigenlijk altijd een heel positief beeld zien. Zou de ene Porsche - en nu dus weer on-topic, incl. de 991 - niet gewoon wat meer last hebben van Gremlins in zijn kabelboompje en lekstroompjes hier en daar dan de andere?
Ik zou overigens nog wel even heel goed nagaan of je niet nog een mogelijk lekstroompje ergens hebt, wat dan vooral in aftermarket dingen zou kunnen zitten zoals een telefoonoplader / Flitsmeister unit, etc. die is aangesloten op een permanente spanningsbron (die dus ook spanning geef met het contact uit).
18 maart 2025 15:53
heb er een gehad op mijn TR6 .. ( simpel electrisch circuit) werkte prima .. had eerst zo een draaiknop maar moest je eerst de motorkap open doen. bij mijn 996 blijft de accu redelijk vol, dus daar niet nodig. ( voorheen verkocht de ANWB ze ook )
18 maart 2025 16:19
Bij mij heeft nameten uitgewezen dat de 20 jaar oude PCM de accu leeg trekt met 0,89A in rust. Met PCM aangesloten 0,92A lekstroom in rust. Zonder PCM aangesloten 0,03A lekstroom in rust. Die lijkt dus zijn beste tijd gehad te hebben. Kan bij meer 997's spelen wellicht.
18 maart 2025 16:23
Spastblast schreef:Bij mij heeft nameten uitgewezen dat de 20 jaar oude PCM de accu leeg trekt met 0,89A in rust. Dit lijkt dus zijn beste tijd gehad te hebben. Kan bij meer 997's spelen wellicht.
Wat grappig dat je dat zegt. Ik had eerst ook nog opgeschreven dat het enige hier relevante verschil bij mij is dat de PCM is vervangen door een aftermarket Bluetooth headunit, maar ik had dat weer weggestreept omdat ik niet gedacht had dat een OEM onderdeel zo'n sluipverbruiker zou kunnen zijn. Maar dus toch. Gelet op onze enorm onderzoek met maar liefst twee deelnemers hebben we hier dan het relevante verschil te pakken.
18 maart 2025 18:22
Mijn 997.1 trekt ook iets van 0.03A in rust. Ik zou stap voor stap de zekeringen eruit trekken om erachter te komen wat er zoveel stroom trekt. Met een multimeter met Bluetooth (ik heb een Owon 18B) is dit ook goed in je eentje te doen. Voor een stroommeting moet de multimeter uiteraard in serie geschakeld worden, dus dat is wel even de accu loskoppelen. In dit filmpje is het goed uitgelegd:
https://www.youtube.com/watch?v=xOQSO7uDkFI
19 maart 2025 9:33
Hier hetzelfde probleem. Eerst met mijn 991.1 en nu ook met de 992.1. Het bijzondere is alleen dat het soms al na een week of drie gebeurt en dan weer start ie prima na een week of vijf. Van de dealer begreep ik dat dit een veel voorkomend probleem is, maar dat het er ook sterk vanaf hangt waar de auto staat. Mijn auto staat geparkeerd in een garage onder een appartementencomplex. Zeer waarschijnlijk is daar een slecht bereik voor het klasse 5 alarm en staat deze regelmatig naar een signaal te zoeken. Dit heeft dan invloed op het stroomverbruik.
Wat ik wel heb is dat ik altijd een melding krijg van de alarmcentrale (volgens mij een diefstalmelding). Het is een beetje jammer dat het technisch niet zo is geregeld dat de auto een melding geeft als je in een kritische fase komt zodat je alsnog een paar dagen de tijd hebt om de auto te starten en weer bij te laden.
Ik vind het best bijzonder dat het dus blijkbaar al een probleem kan zijn om de auto bijvoorbeeld een paar weken in een parkeergarage bij een vliegveld te zetten als je op reis gaat. Lijkt me toch handig om erop te kunnen vertrouwen dat de auto dan start bij terugkomst.
19 maart 2025 12:36
Je zou dit eens kunnen overwegen:
https://no.co/gb20
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.