Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

Boxster electr. kap. tijdens rijden openen/sluiten

09 okt 2005 1:52

Weet iemand een tip of oplossing om je cabriokap te kunnen openen of sluiten tijdens het rijden (=max 20km/h)

Nu moet de Boxster op de handrem staan en de snelheidsmeter op 0 ,anders gaat het dus niet lukken.

Nu zijn er relaismodules te koop die dit toelaten ,maar de prijs is absurd hoog voor de relais. (=200 euri)

enkele tips zijn welkom.

Open

09 okt 2005 5:10

:D Ik zie elke x in porsche & world elke x stekkers te koop staan voor Boxster om rijdend de kap te kunnen openen. Dus deze zijn er wel en hier bij een linkie http://www.wilhelmy-it.com.

09 okt 2005 8:20

Heee, geinig. Heeft iemand ervaring met dit nieuwe relais? :?: Volgens de site is het plug and play. ben benieuwd of iemand dit kan bevestigen.

09 okt 2005 10:33

Dat is precies diegene die ik bedoel ,maar 200 euro is best duur voor een relais.

09 okt 2005 11:35

Volgens mij heeft er in de 911 & Porsche World een paar maanden geleden een artikel gestaan over dit fenomeen. Ik zal eens kijken of ik het terug kan vinden.

09 okt 2005 21:58

Heel simpel en gratis, pootje nr. 18 van het dakrelais afknippen of, minder rigoreus, afplakken. Op deze poot komt het signaal binnen van de snelheid. Als dit niet meer aanwezig is "denkt" het relais dat je stilstaat.

Als je nu je handrem 1 klik aantrekt (zodat het lampje brandt, handrem werkt nog niet) kun je "on the move" je dak bedienen.

Je moet wel de dakknop ingedrukt houden en !!PAS OP!! dit werkt ook bij hogere snelheden!

Ik geef hier toch de voorkeur aan dan de smarttops etc. waar je het over hebt (los van de prijs). Als er iets fout gaat met het mechanisme terwijl je een smarttop gebruikt draai je de hele handel in de soep, je kunt het proces niet stoppen. Daarnaast doe ik bij kouder weer de zgn boxsterchop wat met de smarrtop niet kan.
Doordat ik de handrem een beetje aan moet trekken vergeet ik niet goed op mn snelheid te letten. Tot een kilometertje of 45-50 is het geen probleem.

Sige

10 okt 2005 10:45

Sige schreef:Heel simpel en gratis, pootje nr. 18 van het dakrelais afknippen of, minder rigoreus, afplakken. Op deze poot komt het signaal binnen van de snelheid. Als dit niet meer aanwezig is "denkt" het relais dat je stilstaat.

Als je nu je handrem 1 klik aantrekt (zodat het lampje brandt, handrem werkt nog niet) kun je "on the move" je dak bedienen.

Je moet wel de dakknop ingedrukt houden en !!PAS OP!! dit werkt ook bij hogere snelheden!

Ik geef hier toch de voorkeur aan dan de smarttops etc. waar je het over hebt (los van de prijs). Als er iets fout gaat met het mechanisme terwijl je een smarttop gebruikt draai je de hele handel in de soep, je kunt het proces niet stoppen. Daarnaast doe ik bij kouder weer de zgn boxsterchop wat met de smarrtop niet kan.
Doordat ik de handrem een beetje aan moet trekken vergeet ik niet goed op mn snelheid te letten. Tot een kilometertje of 45-50 is het geen probleem.

Sige


Welk relais moet in hebben?

dit is wel een klasse tip hoor :ba:

10 okt 2005 11:19

ik zou het niet aangezien je het moet zien alsof je een plaat hardboard in de lucht houdt je vangt dan heel veel wind waardoor het mogelijk is dat je kapframe breekt of krom trekt,aangezien wij (rovako autobeklederij vroeger abc bekleding)heel veel rijks politie porschen hebben gehad met gebroken frame delen want deze mannen deden dit geintje vroeger op de vluchtstrook.groeten rovako

10 okt 2005 11:36

De tandwielkasten van een electrisch dak zijn op zich al kwetsbaar; druk van rijwind doet dit allemaal geen goed.

Zeker de snelheidsafhankelijke component er uit halen is helemaal link; je kunt dan je dak bij 100 km/h open trekken (dan ga je letterlijk "uit je dak".......).

Nee, dan van ellende maar even stil gaan staan.....
Laatst bijgewerkt door lindemans op 10 okt 2005 11:53, in totaal 1 keer bewerkt.

10 okt 2005 11:44

Haal gelijk de toerenbegrenzer, de deurvangers etc. der ook ff uit.



Man niet gaan zitten prutsen aan dat ding, stel je voor dat je (of een of andere lolbroek) per ongeluk het ff gaat bedienen, net als je dik 120 zit.


Lekker stoppen, en keurig opendoen zoals ze het graag in Zuffenhasen zien, daar zitten geen sukkels hoor, die dit verzinnen..

10 okt 2005 12:09

John4S schreef:Haal gelijk de toerenbegrenzer, de deurvangers etc. der ook ff uit.



Man niet gaan zitten prutsen aan dat ding, stel je voor dat je (of een of andere lolbroek) per ongeluk het ff gaat bedienen, net als je dik 120 zit.


Lekker stoppen, en keurig opendoen zoals ze het graag in Zuffenhasen zien, daar zitten geen sukkels hoor, die dit verzinnen..


Ik ben het wel met je eens, maar waarom kunnen de nieuwere modellen dan wel rijdend de kap opendoen :?:

Zelf vind ik het niet erg dat ik moet stoppen voor het openen van de kap.
Ik vindt het gewoon leuk om te "knutselen" aan de auto, waardoor je haar nog beter leert kennen.

Ik ga het zeker proberen of het werkt.

En iedereen met een beetje verstand laat niemand aan de knopjes van zijn Porsche zitten, laat staan bij hogere snelheden.

10 okt 2005 13:36

Zoals boraman al schreef, de huidige modellen hebben standaard het kunnen bedienen van de kap "on the move". Ik vind het heel handig en rij hierdoor veel meer open, vooral bij twijfelachtig weer.

Doordat je nog wel je handrem iets aan moet trekken en uiteraard de kap moet ontgrendelen ben ik niet bang dat er iemand bij 120 kmh aan de knoppen gaat zitten en het dak er per ongeluk permanent af gaat. Dit is heel wat anders dan bv de toerentalbegrenzer nmm.

Info over wel relais etc is hier te vinden: http://www.iq.dynip.com/~gary/hacks/cabrio/cabrio.html

Knutselze en succes

11 okt 2005 11:39

Frankie schreef:Nu moet de Boxster op de handrem staan en de snelheidsmeter op 0 ,anders gaat het dus niet lukken.

Nog best gemakkelijk hoor, bij een 964 cabrio mag standaard ;) de motor niet eens draaien om de kap te kunnen bedienen :!: :roll:

Sige schreef:Zoals boraman al schreef, de huidige modellen hebben standaard het kunnen bedienen van de kap "on the move". Ik vind het heel handig en rij hierdoor veel meer open, vooral bij twijfelachtig weer.

:idea: Zou er niet meer aan de kap(constructie) zijn gewijzigd dan slechts de mogelijkheid om deze "on the move" te bedienen :?: :roll:

12 okt 2005 19:10

Is het niet zo dat bij de nieuwere modellen het openen van het dak tot een bepaalde snelheid mogelijk is. Dit juist om schade te voorkomen.
Ik heb ook ergens een complete handleiding gelezen van een Amerikaan die de aanpassing heeft gedaan.
Maar ja ik hou het maar zo......
Groet,

Edward

01 nov 2005 0:22

ik deed het bij mijn oude golf altijd zo (handmatig dak), 20 km/u rijden, haken los, dak een zetje geven en klap - open en in de vergrendeling.
3 jaar gedaan, nooit een probleem mee gehad.

Grote verschil is natuurlijk wel dat een handmatig dak geen weerstand kent als je het opengooit, dit itt een electrisch dak.
bij de mini ook altijd stilstaand. Handrem hoeft niet aan, maar zodra je harder dan 5 km/u rijdt, voor of achteruit, stopt het dak ermee.

01 nov 2005 8:25

Naar aanleiding van deze post heb ik eens even geprobeerd wat er bij de Boxster mogelijk is en tot mijn verbazing gemerkt dat het dak standaard al gesloten kan worden als je heel zachtjes rijdt.
Dus: ik kom aanrijden, druk op de afstandsbediening van mijn garagedeur, trek de handrem 1 klikje aan en ontgrendel het dak, druk op de "sluit dak" :? knop en terwijl ik mijn garage inrijdt sluit het dak zich. Ik zal nog een keer proberen tot welke snelheid het blijft werken.
Is wel handig zo. :)

01 nov 2005 12:43

Zal me benieuwen of de snelheid een rol speelt.

Het gaat voornamelijk om de handrem: wanneer het lampje daarvan aan is dan betekent dit dat de wagen stil staat.
Niet dus want het lampje gaat al na 1 klik aan :idea:

Toen de kap van een Boxster laatst niet open wilde bleek dat het lampje van de handrem niet aan was :!:
Na enig gerommel aan de handrem ging het lampje aan en de kap open.

01 nov 2005 15:10

Gemakkelijker te omzeilen, indien gewenst, dan de controle die bij een 964 standaard wordt uitgevoerd om te controleren of openen/sluiten van de cabriokap is toegestaan: wel/geen oliedruk :!: :shock:

Overigens is het openen/sluiten van de cabriokap na het omzeilen van die check, waarna het dus wel mogelijk is met draaiende motor :idea: , nog steeds slechts mogelijk < 10 km/u :arrow: snelheid speelt hier nog steeds ook een rol :!:

22 dec 2005 2:04

Ik kon het niet laten , heb me toch laten verleiden tot het aanschaffen van zo'n speciale unit....

hij moet nog binnenkomen.

03 jan 2006 17:13

Even wat feiten op een rij:

Met de module is het dak openen of sluiten wel te stoppen (voor de boxsterchop = het goed duwen/vouwen van de plastic-achterruit)

Je kan hem maar bedienen tot 50Km/h. Handrem gebruiken is niet nodig.

je hoeft dus toch niet je vinger op de knop houden... maar je kan wel als je dat wil. ideaal !

that's it.
Laatst bijgewerkt door Frankie op 24 apr 2008 18:10, in totaal 2 keer bewerkt.

03 jan 2006 18:11

Kun je iets meer vertellen over deze unit?

Wat/waar moet je inbouwen, is dit gemakkelijk zelf te doen, waar te bestellen en de hollandse vraag....wat kost dat dan?

Puur uit nieuwsgierigheid hoor. Ik denk dat ik het zo laat tenzij het eenvoudig en zonder problemen is te wijzigen.

03 jan 2006 19:20

https://www.wilhelmy-it.de/sms/shop/ind ... ion=stinfo

ik heb hem hier vandaan en hij kost 200 euro.

inbouwen is eenvoudig , hij komt op de plaats van de gewone relais die het dakje opent.

27 aug 2006 17:57

Ik heb net de "modificatie" uitgevoerd. kind kan de was doen. :!:

Ik heb niet pin 18 afgeknipt, maar "getaped".

Werkt perfetct. :ba:

Re: Boxster electr. kap. tijdens rijden openen/sluiten

13 aug 2010 23:27

vandaag ook maar even mijn relais aangepast. :mrgreen: werkt echt superrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

Re: Boxster electr. kap. tijdens rijden openen/sluiten

14 aug 2010 22:50

Hoi Frankie,

Hoe kom je aan 200€, hij staat aan 249€ plus portkosten,plus de invoertaksen (vanuit us) waar vadertje staat in België wel raad mee weet.

Mvg
Frank
Plaats een reactie