Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

Verwijderen voor- en achterbumper 996

02 nov 2005 20:59

Hallo,

Een tijd geleden heb ik al eens een draadje geplaatst n.a.v. spuitwerk aan mijn 996.

Ondertussen heb ik bij een aantal bedrijven nagevraagd naar mogelijk kleurverschil door overspuiten. Mij is verzekerd dat wanneer ik het kofferdeksel wil laten spuiten, ik ook de spatborden mee moet laten spuiten. Ik krijg dan garantie dat er geen kleurverschil optreedt.

Ik heb een bedrijf gevonden dat voor een redelijke prijs (goedkoop is anders) de klus wil klaren. Ik heb afgesproken dat ik de bumpers zelf demonteer en monteer.

Mijn vraag dus: hoe demonteer ik de voor- en achterbumper van een 996? Waar kom ik mogelijke problemen tegen?

Alvast bedankt voor jullie informatie.

Groet,

jo996.

02 nov 2005 22:45

Waarom zou je dit überhaupt zelf willen doen?

Als ik het verhaal zo lees, dan is het voor jou van groot belang dat het mooi en goed gebeurd (garantie!).

Dan moet je dit (IMO!) gewoon volledig aan de experts overlaten!!
Want wat "bespaar" je nu precies (in euri's :wink: ) en wat kost het je aan tijd?
Zet dat nou eens af tegen de risico's (bijv. net gespoten bumper valt op de grond bij de montage) en de veel kortere tijd dat een ervaren schadehersteller hier mee bezig is......

Suc6 iig!

03 nov 2005 0:24

Hallo Rob,

Als ik een en ander zelf doe, heb ik mooi de gelegenheid een en ander goed te reinigen. De vorige eigenaar heeft onenigheid gehad met een poes (of kater?) :evil: . De Porsche heeft uiteindelijk gewonnen :D , maar is er niet geheel zonder kleerscheuren afgekomen :cry: . De poes/kat kan het helaas niet navertellen :cry: . Er zat een klein scheurtje in de bumper. Dat heb ik meteen na de aankoop laten 'lassen' en bijspuiten. De luchthapper naar de radiateur linksvoor vertoont nog steeds een klein scheurtje, die vervang ik nu dus ook meteen.

Voor mijn dagelijks werk rij ik een VW Passat. Daar heb ik ook al eens een bumper verwijderd en teruggemonteerd. Wanneer je weet wat de mogelijke problemen zijn, kan er weinig gebeuren. Ik durf dat zelf best aan. Daarbij komt ook nog dat ik zoiets graag doe. Het is weer eens wat anders dan mijn dagelijks werk.

Ik kan me niet voorstellen dat het verwijderen een megaklus is. Wanneer je precies weet waar de bevestigingspunten zich bevinden, moet e.e.a. te doen zijn.

Groeten,

jo996

03 nov 2005 17:42

Verwijderen wel, maar terugplaatsen :?:

03 nov 2005 20:20

Beste jo996,

Het verwijderen van een voor en achterbumper is best zelf te doen met een beetje sleutel ervaring, een ervaren iemand heeft bijde bumpers in 30 minuten eraf.

Voorbumper
voorklep open rubberen plaat verwijderen bij kofferslot schroeven onder de plaat los draaien zijknipperlichten verwijderen (voorzichtig eruit trekken aan wiel kant) schroef achter zijknipperlicht verwijdern en dan kan je ook gelijkt een schroef zien zitten die je vanaf onderen moet los draaien even de wielkuip opzij drukken en met een lange kruisschroevendraaien los draaien. dan onder de auto stuk of 5 schroeven los draaien wellicht lastig bij te komen al je geen brug hebt. en dan de bumper eraf trekken (voorzichtig).

Achterbumper
achterklep los strip verwijdern (4 schroeven) en dan achter de achterwielen de schroeven los draaien en dan voorzichtig de bumper eraf trekken en dan niet vergeten om nog de draaden los te koppelen van de kenteken verlichting.

Zo moet het ongeveer uit me hoofd het kan dus zijn dat ik iets vergeten
ben. Montage uiteraard in omgekeerde volgorde (de bumper er dan eventueel met 2 man er inschuiven om beschadegingen te voorkomen).

Succes ermee

03 nov 2005 20:40

Als je het echt zeker goed wil doen dan even een werkplaatshandboek kopen bij:

www.workshopmanuals.co.uk

voor 10 pond.

Is ook nog eens handig als je wat andere klussen wil doen.

02 maart 2006 17:56

Hallo,

Ik heb op dit forum al eens gevraagd naar jullie mening over het laten over spuiten van het kofferdeksel i.v.m. steenslag. Ik heb het advies van jullie maar opgevolgd en de hele voorkant laten spuiten.

Ik heb de auto een paar weken geleden laten ophalen om de voorzijde te laten spuiten. Ik heb ook meteen de achterbumper laten meespuiten (beschadigd op eigen oprit door postbode/ krantenjongen?).

Vorige week vrijdag heb ik de Porsche teruggekregen. Het resultaat is oogstrelend. Absoluut geen kleurenverschil en perfect spuitwerk. Ik ben tussentijds een paar keer gaan kijken hoe het werk vorderde. Vorige week donderdag waren ze net bezig het kofferdeksel te spuiten. Jammer dat ik niet in de spuitcabine kon gaan kijken waar de auto stond te drogen. Mocht wel, maar op eigen risico (stofdeeltjes). Ik heb dus maar gewacht. Over 3 weken wordt de lak nog gepolijst. Ik vraag me af of dat wel echt nodig is. Maar goed, zij zijn de experts.

Ik had zelf de voor-en achterbumper gedemonteerd. Dat stelt bij een 996 dus echt niets voor. De achterbumper demonteren gaat helemaal snel. Kost minder dan een half uur. Het verwijderen van de achterwielen (had ik dus gedaan) is geeneens nodig. De voorbumper kost beduidend meer tijd, maar is goed te doen.

Het monteren ging ook erg makkelijk. Ik heb hulp gehad van mijn zoon. Je schuift de bumpers zo op hun plaats. Bijna 'foolproof'. Er waren verder nog wat kleinigheden die nog moesten gebeuren en die heb ik ook meteen gedaan. De 996 staat er nu weer als nieuw bij. Als nu het weer snel verbetert, kan de pret weer beginnen.

Iedereen nogmaals bedankt voor de goede adviezen.

Groet,

(een hele blije) jo996

02 maart 2006 18:02

Dit geeft in ieder geval goede moed voor wanneer het bij mij eens nodig is.

02 maart 2006 18:10

Goed man. Plaats eens wat foto's in je album dan kunnen we allemaal zien hoe mooi het is geworden... :wink:

02 maart 2006 19:46

Hallo,

Ik heb natuurlijk een soort fotoreportage gemaakt van 'de operatie'. Zodoende kan ik altijd bewijzen dat het spuitwerk een puur cosmetische aangelegenheid is geweest en niet vanwege schade. Overigens, het is niet te zien dat de voorkant gespoten is. Ik bedoel er zijn geen afplakranden e.d. te zien, c.q. te voelen. Maar goed, er was ook afgesproken dat daar goed op gelet zou worden.

Ik wil best wel wat foto's plaatsen, maar dan moet men mij wel vertellen hoe ik dat moet doen. Mijn zoon zou dat wel kunnen, maar die heeft het momenteel erg druk. Dat zou dus even duren. Geef maar goede instructies, dan probeer ik het zelf.

Groet,

jo996

02 maart 2006 19:55

@jo996 - :arrow: Hier klikken voor wat aanwijzingen over het plaatsen van foto's.
Plaats een reactie