Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

Oh nee, startkabels verkeerd om bij jumpstart!

03 nov 2005 3:39

Omdat de auto lang stil stond was de accu leeg. Startkabels erbij gehaald en goed op mijn accupolen aangesloten, alleen de rode en zwarte (+/-) klemmen verkeerd om aangesloten bij de hulpauto... :cry:

Accu lampje op het dashbord blijft constant branden ook al is de sleutel uit het contact. Inmiddels is dit opgelost door de dynamo te laten reviseren. Diodebrug was doorgebrand. Maar nu...? Hij start nog steeds niet. Bobine krijgt wel spanning maar vonkt niet. Ik hoop niet dat mijn ontstekingsmodule stuk is, kost ongeveer 1300,- nieuw. Ik hoop eerder dat mijn alarm of de bobine stuk is, waardoor hij niet meer start. Weet iemand misschien raad of heeft iemand dit weleens meegemaakt? :cry:

Alvast bedankt, Ricardo

911 3.0 SC bj 1982

03 nov 2005 9:14

:bang:

03 nov 2005 10:28

:silent:

03 nov 2005 11:08

:oops:

03 nov 2005 12:41

Gloeiende! :cry: :oops:

03 nov 2005 15:35

Ooit meegemaakt ook met een SC van 1982 :twisted:

Alleen de snelheidsmeter defect :!:

03 nov 2005 17:49

Ik ken ook iemand die dat gedaan had.
Gevolg computer doorgebrand.
Duur gevolg van een onopletendheid :?

05 nov 2005 20:09

Toch was er 50% kans dat je de kabels goed had aangesloten :roll: . Maar dan moet de accu wel echt helemaal leeg zijn geweest, want anders had je het vast wel kunnen ontdekken aan het knetterende vuurwerk dat je dan veroorzaakt.

Re: Oh nee, startkabels verkeerd om bij jumpstart!

06 nov 2005 9:48

Ricoman911 schreef:Omdat de auto lang stil stond was de accu leeg. Startkabels erbij gehaald en goed op mijn accupolen aangesloten, alleen de rode en zwarte (+/-) klemmen verkeerd om aangesloten bij de hulpauto... :cry:

Toch ook een soort van biechtstoel, dat Porscheforum (mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa...) :wink:

06 nov 2005 10:19

het is heel jammer, maar nog niet panikeren vooraleer je het zekers weet,
hopelijk valt het nog mee,
mijn vrouw weet dat ik altijd zeg , geen startkabels aan de auto laten leggen door derden.
tis altijd risky

11 nov 2005 10:49

Hij doet het weer...

Dynamo reviseren kosten 150,-

Ontstekingscomputer printplaat vervangen met arbeidsloon 500,-

11 nov 2005 10:56

Ricoman911 schreef:Hij doet het weer...

Dynamo reviseren kosten 150,-

Ontstekingscomputer printplaat vervangen met arbeidsloon 500,-



AUW :!:

... dure starthulp :shock:

Volgende keer toch maar even de ANWB of Routemobiel bellen :idea: :wink:

F@RGO schreef:mijn vrouw weet dat ik altijd zeg , geen startkabels aan de auto laten leggen door derden. tis altijd risky


Uberhaupt geen 'derden' iets aan de auto laten doen - vermits het een specialist is :idea:

Kennisje van mij vroeg zich af hoe het kwam dat haar auto zo trillde toen een paar behulpzame jongemannen haar bij het pompstation hadden geholpen met de banden op spanning te brengen ....

:arrow: 7bar :shock: :evil: ... is een beetje veel voor een F@rd Feest :oops:

11 nov 2005 11:04

Olaf schreef: :arrow: 7bar :shock: :evil: ... is een beetje veel voor een F@rd Feest :oops:


Knalfeest zeg.

11 nov 2005 12:53

Ricoman911 schreef:Hij doet het weer...

Dynamo reviseren kosten 150,-

Ontstekingscomputer printplaat vervangen met arbeidsloon 500,-


Gelukkig maar :lol: . Dure les dat wel :cry: en hoop van geleerd hoop ik dan maar :D . Veel rijplezier toegewenst :wink:

12 nov 2005 1:10

Gelukkig dat je de hele computer niet moest vervangen


Ik die eerder schreef schreef:Ik ken ook iemand die dat gedaan had.
Gevolg computer doorgebrand.
Duur gevolg van een onopletendheid

12 nov 2005 15:16

Fijn dat ie het weer doet, tegen redelijke kosten. Man, ik heb ook eens mijn P gejumped maar toen heb ik eerst eens op internet gezocht hoe dat moet. Je wilt niet weten hoeveel zin en onzin er te lezen valt hierover. Uiteindelijk ook maar eens de gebruikshandleiding van de P gelezen. Staat daar ook helemaal uitgelegd (...)

Maar verkeerd aansluiten :oops:

16 nov 2005 0:03

En wie heeft het vuurwerk gemaakt tijdens de nachtrit op de veerboot? Was dat ook verkeerd om aangesloten?

16 nov 2005 0:32

Gisteren een programma gezien waarbij uitgelegd werd hoe men JUIST de kabels aan en af legt en wat men moet doen bij een starthulp.

:shock: Als je dat ziet en hoort heb ik jaren geluk gehad (en de meeste blijkbaar. Ik heb vandaag aan menig hier gevraagd hoe zij het deden. Allemaal fout) :oops:

16 nov 2005 1:13

mijn vriend Google schreef:Als een accu zover leeg is dat de motor niet gestart kan worden, kunnen startkabels uitkomst bieden. Maar ga eerst na of de lege accu bevroren is. Als dat zo is, moet deze worden ontdooid in een warme ruimte. Het aansluiten van startkabels gaat als volgt: - Zet de motor af; - Zet alle stroomverbruikers uit; - Verbind de pluspolen van beide accu’s met elkaar, zorg dat de klemmen goed houvast hebben; - Sluit de tweede kabel aan op de minpool van de volle accu; - Verbind het andere eind van de tweede kabel met een metalen deel van de motor of de transmissie van de auto met de lege accu, dus niet met de minpool van de lege accu. Een mogelijke slechte massaverbinding wordt op deze manier omzeild. Start vervolgens de motor van de auto met de volle accu. Geef een beetje gas zodat de motor versneld stationair draait. Probeer daarna de motor van de auto met de lege accu te starten. Als dat lukt, laat dan ook deze motor versneld stationair draaien. Wacht daarna nog enkele minuten met het losmaken van de startkabels Zo neemt u de startkabels weer los: - Schakel bij de auto met de lege accu de achterruitverwarming en de kachelventilator in (dat voorkomt een spanningspiek). Let op: zet niet de koplampen aan. De spanningspiek die door het loskoppelen van de startkabels kan ontstaan, kan het doorbranden van de lampen veroorzaken. - Maak eerst de startkabels los van de massaverbindingen - Maak daarna de startkabels los van de pluspolen.

16 nov 2005 1:22

Neen
Eerst donor wagen ook stil leggen
Eerst rood op lege wagen (+ batterij)
dan rood op donor wagen (+ batterij)
dan zwart op donor wagen (- batterij)
dan zwart op lege wagen (op onderdeel motor :!: nooit op -batterij vanwege explosiegevaar :shock: )
Dan donor wagen starten
Dan lege wagen starten
Dan van lege wagen de achterraamverwarming aanzetten. zo zet men het circuit onder spanning. Anders kan de electronica stuk gaan :!:
Dan in omgekeerde volgorde de kabels weghalen zwart lege/zwart volle/rood volle/rood lege

De volgorde heb ik steeds gedaan zoals jij geschreven had al legde ik de zwarte wel vast zoals beschreven op een motorblok onderdeel, ik legde de donorwagen NOOIT stil en van die achterraamverwarming wist ik helemal niet.

16 nov 2005 1:26

Nu heb je het juist Horn :wink:
Hoe komt dat bij jou niet edit staat terwijl je tekst wel ge-edit is na de mijne gepost was :?: (of is dat het voorrecht van een mod :wink: )

16 nov 2005 11:53

Zoals Maxfli schreef:Je wilt niet weten hoeveel zin en onzin er te lezen valt hierover.

;)
911-lover schreef:Hoe komt dat bij jou niet edit staat terwijl je tekst wel ge-edit is na de mijne gepost was :?: (of is dat het voorrecht van een mod :wink: )

Geen voorrecht, maar een kwestie van (gebrek aan) snelheid :^: :arrow: niet gepost nadat jouw bericht was gepost. :salut:
S.v.p. geen zinloze discussie over dit feit.

17 nov 2005 12:46

Hoe bedoel je ? :lol: :lol: :lol:

01 dec 2005 17:43

Vandaag nog iets geleerd over het starten met behulp van startkabels :

zorg voor startkabels met voldoende capaciteit :!: als je een auto met bijna lege accu probeert te starten.

Het hele zaakje begon n.l. te smelten :roll: toen ik alles netjes op volgorde ( dank Koen :idea: ) had aangesloten. Nu zit ik met startkabels waar de klemmen van zijn losgesmolten. :cry:

Uiteindelijk bij de lokale garage maar een "powerstation" geleend, om 911 te starten.

Zag trouwens net bij Halfords zo'n ding voor 45 Euro in de aanbieding :powerstation van Halfords

Powerstation/Compressor
Eigenschappen :


900 A. startcapaciteit
Compressor max. 18 Bar (250 PSI)
Accu 17.2 AH
Voorzien van energie-indicator
Met ingebouwd waarschuwingslicht
Inclusief lampjes die de conditie van de accu aangeven
Voorzien van een 220volt en 12volt adapter voor het opladen van het energie station
1 voetbalnippel en 2 nippels voor het oppompen van luchtbedden of opblaasartikelen
3 aansluitingen voor het gebruik van alle 12 volt artikelen die gebruik maken van een sigarettenaansteker plug

Iemand ervaringen met deze?
Is de capaciteit voldoende van deze?

Bedankt voor jullie commentaar!

01 dec 2005 20:44

Hoe te fixen?

Eerst rood op lege auto(o.k.)
Dan rood op donor auto(o.k.)
Dan zwart op donor auto(o.k.)
Dan zwart op lege auto/motor onderdeel(kabel is toch veel te kort?)
Mis ik iets?
Plaats een reactie