Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
22 jan 2006 10:58
Gisteren een roestplekje ontdekt op de tankklep. Het is een erg klein plekje en zit aan de binnenzijde, waar het scharnier op het tankkepje is gelast.
Natuurlijk wil ik voorkomen dat het verder roest.
Nu is die plek erg lastig te bereiken, maar de tankklep demonteren leek me ook weer overdreven, want dan moet je twee bouten losdraaien die ooit bij de fabricage zijn meegespoten. Dan ontstaat er op termijn in de wielkast misschien een echt roestprobleem?
In ieder geval, het lijkt mij dat ik met behulp van een Dremel-tool (met flexibele as) wel het roestplekje kan ontroesten. Verder wil ik de plek behandelen met Corroless (roeststabiliserende primer) en aflakken met Sikkens autolak die ik op kleurnummer heb gekocht.
Is dat een goede aanpak, wat kan ik beter doen, waar moet ik aan denken? Kortom graag wat tips c.q. kritiek.
Overigens, is dat tankklepje van staal of van aluminium?
22 jan 2006 11:03
Ik zou het niet anders gedaan hebben.
22 jan 2006 11:04
Het ijzeren tankklepje roest bij meer auto's op deze plek.
Ik zou er niet teveel drukte om maken. Gewoon zover al mogelijk wegkrabben en met dat produkt dat je noemde bijtippen.
Daarna als het droog is met ML tectyl inspuiten en vooral tussen het aangepuntlaste scharnier en tankklepje.
Erwin.
23 jan 2006 21:25
Dan ga ik voor de zekerheid ook maar eens bij die van mij checken!
23 jan 2006 21:42
zoals Erwin al heeft gezegd kun je het roest gewoon weg krabben en behandelen met de daarvoor ingekochte materialen,heel goed,,Zelf zou ik wel het klepje demonteren en na montage gewoon weer een beetje tectyl over de boutjes onder het spatbord spuiten
tsja wat meer werk maar 'k weet zeker dat je er dan alles aan hebt gedaan wat je kon en geen ergernis achter af
Hoeveel roest zit er eigenlijk
??
Willem.
23 jan 2006 21:49
willem.964.c2 schreef:Hoeveel roest zit er eigenlijk
??
Willem.
Als je voor het lezen van een krant eigenlijk een bril nodig hebt, zul je met het blote oog het roestplekje al niet kunnen waarnemen.
Dus hou het op een plekje van eem millimeter of 2-3.
23 jan 2006 22:00
Nicolò schreef:willem.964.c2 schreef:Hoeveel roest zit er eigenlijk
??
Willem.
Als je voor het lezen van een krant eigenlijk een bril nodig hebt, zul je met het blote oog het roestplekje al niet kunnen waarnemen.
Dus hou het op een plekje van eem millimeter of 2-3.
Hmm,,is niet veel,,maar toch
te veel,,, Ik zou echt zeker willen zijn dat ik er goed bij kon zonder demontage en anders ging de klep er echt af
´t is immers een rot hoekje om in te werken..
24 jan 2006 1:18
Roest is driewaardig ijzeroxide en bruin van kleur en zuurstofdoorlatend. Als je hierop fosforzuur doet, dan wordt dit tweewaardig ijzer en dat is blauw (meer zwart) en zuurstof-ondoorlaatbaar.
Nu realiteit: koop een klein flesje rust-buster of hoe het mag heten. Dat is een beige vloeistof met een primer die aangezuurd is. Je zult zien dat na een kwartier het roest allemaal zwart is geworden. Als het droogt, dan dan neemt de primer de overhand en wordt alles beige.
GOED laten drogen, opschuren en lakken. Eigenlijk dus de procedure die je zelf al voorstelde.
Je kunt de roest ook deels weghalen, maar er blijft altijd achter en het is net schimmel: het wordt meer. Dus altijd die rust-buster gebruiken.
In velgenspray zit Oxaalzuur en dat is ook om roest en oxydaties te verwijderen. Stinkt naar kots.
En dan nu: in cola zit fosforzuur. Dus in theorie verwijdert dat roest. Er zit echter zo weinig zuur in, dat het effect niet waarneembaar is.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.