Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

Ventilator blijft draaien ... accu leeg

15 maart 2006 14:42

Mijn Porsche 911 964 bouwjaar 1990 heeft sinds gisteren een raar probleem. Nadat ik de motor heb uitgeschakeld, blijft een ventilator achterin lopen. Deze gaat dus niet meer uit en daardoor is na verloop van een half uurtje de accu leeg (jawel; dan is ie wel uit ;-(
Nu heb ik in het zekeringencompartiment achterin (linkerzijde) de bovenste van de drie zekeringen er uit getrokken en dan stopt de ventilator wel. Deze ventilator blaast lucht door een zwarte plastic buis die vlak naast het zekeringenhuis naar beneden loopt. Op deze buis zit een sensor die zeer eenvoudig (te eenvoudig lijkt mij) door een kwartslag te draaien verwijderd kan worden. Zou die sensor er iets mee te maken hebben. Ik zou zowiezo al blij zijn met iemand die mij kan vertellen waarvan deze ventilator is (verwarming, motorkoeling (olie) o.i.d.)
Help!

15 maart 2006 14:48

Nakoeling ok, maar een thermostaat moet toch na een tijdje ingrijpen? Dus even kijken waardoor die fan wordt gevoed en dus waar de thermostaat zit. Die moet in normale toestand geopend zijn en dus geen spanning aan de fan doorgeven. Controleren als de auto lang heeft stilgestaan en dus koud is.

Waar die fan voor is, weet ik niet want ik kan me even niet in jouw auto verplaatsen (beam me up Scotty...). Maar hij zal zeker iets afkoelen.

Thermostaat die mechanisch werkt, gaat na een tijd zeker vasthangen en dit keer dus in de veilige positie (niet oververhit). Pech voor de accu dit maal.

15 maart 2006 15:08

ik neem aan dat je de van van de kachel bedoeld die links boven de motor zit.
deze moet stoppen bij contact uit.er zit achter in de motor ruimte ook een kast met zekeringen en relais kijk daar ook even naar.


anton964

15 maart 2006 15:13

Wow, kijk eens wat een reacties. Ik bedoelde dus ook de zekering in het motorcompartiment. Het gaat dan om de bovenste zekering van een groepje van drie.

15 maart 2006 15:19

in die zelfde zekeringen kast zit ook een relais van de van mischien is die stuk.of blijft hangen.
anton964

15 maart 2006 16:37

Do993tupperware schreef:Zal hoogstwaarschijnlijk het weerstandje in je kachelbuis zijn die defect is
zit aan de zijkant van de buis bijna tegen het zekeringkastje in de motorruimte :wink:


Is dat die 'sensor' die in die buis gestoken zit en d.m.v. een kwartslag draaien er vanaf genomen kan worden? Vlak naast het zekeringenkastje? Als je hem er uit draait is het een soort staafje van een centimer of drie lang dat in de luchtstroom in de buis 'voelt' ? Zie onderstaande foto. Pijl wijst op de door mij bedoelde sensor.

Afbeelding

15 maart 2006 18:02

Ok, als ik straks thuis ben zal ik eens gaan kijken hoe dat precies zit. Bedankt voor zover. Top!

22 maart 2006 0:21

Ik heb dat componentje gevonden. Hoe kan ik testen of dat kapot is. Volgens mij zit behalve het genoemde spiraaltje er ook een bimetaaltje op. Als ik dat (met de ventilator in bedrijf) open en sluit, gebeurt er niets!
Help!

22 maart 2006 0:31

en als je gewoon de twee draadjes tegen elkaar aandoet?

anton964

22 maart 2006 1:26

He Ronald.bakker,

In tegenstelling tot wat de heer tupperware beweert, vermoed ik dat het toch je tempsensor is die jij met een pijl aangeeft.

Als deze kortgesloten (NTC) is dan gaat de besturing ervan uit dat de motor erg heet is en dat gaat ie proberen weg te koelen met zijn hoogste toerental met deze ventilator. Ook als de wagen niet op contact staat...en dat lukt dus niet en dus accu leeg.

Je kunt het stekkertje er zo afhalen en met een multimeter de weerstand meten. Misschien heb je de wagen net gewassen of in een flinke regenbui gehad?

Weerstandwaarden als volgt van die temp.sensor:

0°C komt overeen met 28.8 - 36.4 kilo Ohm
25°C komt overeen met 9.0 - 11.0 kilo Ohm
50°C komt overeen met 3.1 - 4.0 kilo Ohm

En anders valt het relais misschien niet af.

Ik heb zelf een 2 weken terug problemen gehad met de voorschakelweerstaand (dat ding waar tupperware op doelde) en dan doet de laag toeren regeling het niet meer. Ik heb het ding schoongemaakt en het bi-metaaltje in originele stand gebracht en alles werkt weer prima.

Succes,

Roi

23 maart 2006 17:43

Kijk, dat ga ik zo direct eens meten. Jongens, wat een hulp. Echt te gek. Ik had al een electronisch schema op de kop getikt en was al druk bezig, maar dit is erg hulpvol. Ik laat weten hoe het vordert! Dank!

23 maart 2006 19:32

Idd, moet je de temperatuur voeler vervangen die in de buis zit.
Niet de weerstand. Roi zit dus helemaal goed met zijn antwoord.

Het probleempje kan je dus voor Euro 24.68 incl. btw opgelost hebben :lol:

26 maart 2006 16:04

Joepie! Gevonden. Het bleek het relais te zijn. Eerst heb ik de betreffende voeler doorgemeten. Deze gaf zojuist bij een temperatuur van zo'n 14 graden een weerstand van 15 kiloohm aan en dat was in lijn met het opgegeven weerstandsniveau. Ik heb toen het zwarte relais doorgemeten en daar bleken twee polen die in niet-geactiveerde toestand geen contact mogen maken dat dus wel te doen. Ik heb de behuizing van het relais voorzichtig verwijderd en ja hoor, er bleek een contact vast 'gevonkt' te zitten. Ik heb het eenvoudigweg losgemaakt en nu kan hij weer op en neer. Toch denk ik, gezien de toestand van het contactvlak, dat ik het relais beter kan vervangen.

Waar kan ik eenvoudig aan zo'n relais komen? Weet iemand een goede onderdelenwinkel of zo?

Mensen, ik ben geweldig blij met jullie hulp! Tof!

26 maart 2006 23:40

:salut: Mooi Ronald das dan voor de bakker :wink:

Onderdelen bestellen kan natuurlijk via P-dealers, P-specialisten maar gaat ook goed via bijvoorbeeld karrera.nl en via Alpo in Haarlem. Maakt allemaal nie zoveel uit.

mvgr. Roi
Plaats een reactie