Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

Vernieuwen seals bij Targa G-serie 1974 model

26 maart 2006 16:13

Hallo allen,

Ik ben voornemens om de rubberen seals van mijn targa, en dan met name alles wat te maken heeft met targadak, linker en rechterraam partij en deuren te vernieuwen.
Nu heb ik op Pelicanparts, bij elferteile, en bij type911-co-uk al verschillende prijzen en foto's gezien, maar graag hoor ik van iemand die hier ervaring mee heeft.
Vermoed dat ze gelijmd worden, of klemmen ze erin?
Hoe is het onderhoud geregeld, wat wordt daarvoor gebruikt?

Bij voorbaat dank,

Jelle

28 maart 2006 10:44

De 2 rubberen stroken die tegen de deur-ramen aansluiten kan je er gewoon afschroeven en vervangen door (zeer prijzige) nieuwe exemplaren.
Is zo gemaakt dat je het nog enigzins kan afstellen zodat het mooi op de ramen en vooruitstijl (op de hoeken) aansluit.

Is allemaal niet zo spannend, geduld is wel nodig...

Succes,

dick

28 maart 2006 11:05

ik heb bij de mijne het rubber aan de auto vervangen dat aan de stijl van de vooruit vast zit ook dit is een duur rubber ik dacht rond de €200,-
ik heb het oude er uit gehaald en de sponning goed schoon gemaakt.
toen bijde zijden in gespoten met contact lijm uit een spuitbus van 3m.
daar doen ze het in de garage ook mee.
je moet het rubber er wel in een keer goed indrukken ander kan je opnieuw beginnen.
de lijkm resten zijn makkelijk de zelfde dag nog weg tehalen later niet meer.
ik heb toen ook rond gebeld om alle rubbrer te ver vangen maar omdat het nog niet echt nodig was niet gedaan.
ik dacht dat rubbers aan de auto en aan het dak bijna op €1000,- kwam.

anton964

28 maart 2006 16:39

Dag Dick en Anton,

dank voor de reakties.
Ik heb op Pelican Parts gekeken, op Elferteile, en op een
engelse site Type-911 voor deze onderdelen.
De engelse site was het voordeligst, en je kunt on-line betalen via mastercard, dus geen gedoe met overmaken via cheque etc.

De voorspijl aan binnenkant voorraam komt op 102 euro.
De beide zijrubbers tezamen op 221 euro,
en de achterrubber tegen de rvs aan op 160 euro.

Dit zijn (nadat het dak er eens af is geweest) ook wel de eerste vervangingen die nodig zijn. Dezen zijn hier en daar met kit "gerepareerd", dus niet zo best meer.

Hieronder nog even de websites voor het geval jullie ook nog wat nodig hebben:

http://www.type-911.co.uk/home.htm
http://www.elferteile.de/
http://www.pelicanparts.com/catalog/sho ... -Seals.htm

Tks,

Jelle

29 maart 2006 9:57

Hallo Jelle,

Ik zal je alvast voorbereiden op een mogelijke teleurstelling als je ook het rubber gaat vervangen welke over de voorruit-stijl en de zijkanten daarvan, loopt:

Vroeger had Porsche 2 verschillende types voor de verschillende soorten sluitmechanismes. Echter in de jaren 90 heeft men gekozen voor 1 type; een iets te groot exemplaar welke perfect past op de 3.2tjes met de zgn. "rollen sluiting" (heeft de jouwe niet..) maar op de oude Targa's (en Cabrio's) met een "haken sluiting" zorgt het voor problemen.

Het meest vervelende van Porsche is nog dat het "verkeerde" rubber vaak gewoon in een plastic zak zit met het juiste onderdeelnummer, maar je krijgt toch echt niet de best passende... Op de wat oudere PET cd's zie je wel dat het oude onderdeelnummer verwijst naar een nieuw onderdeelnummer... (de slecht passende dus..). Ik heb zelf altijd de hoop gehad dat iemand ergens nog op de onderste plank in Stuttgart een doos met de goede exemplaren aantrof, maar helaas...

Het rubber zal prima in de sponning passen echter je zal zien dat je Targa dak iets hoger komt te liggen en dus boven de voorruitstijl uitsteekt.

Het rubber zal hierom aangepast moeten worden. Ik heb alleen een engelstalige beschrijving waarin beschreven is hoe en waar te snijden... En je raadt het al, een keer mis-snijden en dan ziet het er niet meer uit...
Inmiddels ben ik redelijk bedreven in het aanpassen van dit rubber (en een paar 100 euro's verder :( ), maar goed, daar heb je weinig aan op dit moment.

Ik zou zeggen; bestellen maar die rubbers en eerst maar eens passen op de voorruit stijl. Wellicht valt het allemaal mee, zoniet, dan zie ik wel een mailtje in m'n PB op dit Forum.

Succes,

Dick

30 maart 2006 20:40

Bedankt Dick voor dit advies,

Ik zal zowiezo bij het bestellen deze info meezenden. Misschien dat het bedrijf hier ook van op de hoogte is.
Is het verschil tussen de oude en nieuwe rubbers zo groot dat je de juiste dikte kan vaststellen qua milimeters??
Misschien dat ze daar dan iets mee kunnen.

Mocht er anders niets te leveren zijn dan de nieuwe variant, dan kom ik er graag nog even op terug.

Het bestellen zal nog niet onmiddellijk gebeuren. Heb het dakkie er nog niet afgehad. Wacht nog even tot de zomer.

Tks

Jelle

31 maart 2006 8:52

Hallo Jelle,

Ik heb "een echte" ook nooit gezien (behalve dan het exemplaar dat ik verwijderde van m'n Porsche maar die was dan ook bijna in staat van ontbinding...). Het gedeelte dat in de sponning geplaats wordt moet lager en smaller zijn. Aan de bovenzijde is er niets gewijzigd.

Ik weet niet of het lukt maar ik zal een mailtje naar je PB sturen en daar zal ik de eerdergenoemde beschrijving bijsluiten. Als dit niet lukt dan moet ik even een prive email adres van je hebben.

gr.

Dick

03 apr 2006 10:36

Hallo Jelle,

Bercihtje in je PB al gelezen?

gr.

Dick

beschrijving

04 apr 2006 21:33

Tks Dick, nu wel goed ontvangen

Jelle
Plaats een reactie