Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
15 apr 2004 14:46
Beetje taaie text, maar dit las ik en is wellicht een mooi alternatief voor de toekomst.
'Huidige detectorverbod stemt niet overeen met hogere Europese regelgeving'
Nieuw wapen tegen snelheidscontroles
door Charles Sanders
AMSTERDAM - Dankzij technologie afkomstig uit F16-jachtvliegtuigen en Patriot-raketten verovert een Nederlands bedrijf in Engeland, Duitsland, Zuid-Korea en de Verenigde Staten de markt die voorziet in waarschuwingssystemen voor snelheidscontroles.
Mede dankzij medewerking van de Britse snelwegpolitie konden we deze Driver Safety and Information (DSI) computer op wegen in Zuid-Engeland en op een voormalige basis van de Royal Air Force uitproberen en het apparaat bleek met uiterste precisie tot op afstanden van 1200 meter aan te geven waar met radar op snelheid wordt gecontroleerd. In een zogeheten spectrum-analyzer van het systeem worden radio- en radarsignalen ontvangen en geanalyseerd. De 'patch-antennes' waarmee DSI is opgebouwd zijn ook te vinden op de neus van straaljagers en in de ingewanden van luchtdoelraketten. Ze berekenen in een fractie van een seconde op welke frequentie en onder welke hoek radarsignalen richting de automobilist worden 'afgevuurd'. Zelfs de stralen van laserguns worden ruim van tevoren aangekondigd en, daar waar toegestaan, geneutraliseerd.
Commodore-vlieger b.d. Steve Netto, F16-veteraan van de Koninklijke Luchtmacht: "Deze hightech vinding wordt voor het eerst op de openbare weg toegepast. Ik ben ervan overtuigd dat de computer ook in landen waar radardetectie verboden is veiligheidsverhogend werkt."
Want daar zit hem de Nederlandse kneep. Door het offensief van landelijk verkeersofficier Koos Spee zal DSI hier te lande in geamputeerde vorm worden aangeboden. De computer, volgende week te koop, is ontdaan van de functionaliteit die waarschuwt voor flitskasten en mobiele radar. Toch blijft er volgens directeur T. de Wilde van Stinger voldoende over om het product ook in ons land tot een succes te maken: "DSI voorziet in ritregistratie en waarschuwt voor hachelijke situaties langs de weg. Er wordt momenteel een netwerk opgebouwd waardoor bijvoorbeeld scholen en wegwerkers met zenders signalen naar automobilisten kunnen sturen op momenten dat het er echt toe doet. Bovendien controleert DSI de politie, een hot item met het oog op de vele proefprocessen. Vanwege fout opgestelde apparatuur of op een verkeerde frequentie zoekende radar wordt vaak onterecht bekeurd. Onze patch-antennes leggen dat feilloos vast."
Thuismarkt
Wat niet wegneemt dat Stinger hoopt de complete DSI ook op de thuismarkt te kunnen gaan verkopen. Deze krant maakte in Engeland gebruik van die upgrade, waarmee het systeem geschikt is voor radaralarmering. Zodra er op juridisch gebied geen belemmeringen meer zijn, wordt de extra software hier te lande gratis beschikbaar gesteld.
Hoogleraar mr. Geert-Jan Knoops, huisadvocaat van Stinger, meent dat de juridische strijd nog lang niet is gestreden: "Het huidige detectorverbod stemt niet overeen met hogere Europese regelgeving, zoals het in tal van conventies verankerde recht op vrij verkeer van communicatie en informatie. Het Europese hof van justitie moet maar eens uitspraak doen."