Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
26 mei 2006 17:04
Sinds enige tijd zit er een zoemend geluid in mijn dashboard waarvan ik vermoed dat het van de ventilatie(moter) komt. Direct bij het starten van de moter begint het maar het stopt pas enige tijd na het uitzetten van de moter. Het opdraaien van de ventilator of het veranderen van de stand van de roosters heeft geen invloed.
Iemand enig idee? Het is niet echt storend (het geluid wordt grotendeels overstemd door het concert achterin) maar begint me nu toch een beetje te irriteren.
26 mei 2006 18:24
klinkt bekend, had/heb ik ook bij mijn 911, went vanzelf als je weet dat het geen kwaad kan.
weet niet hoe het bij een 993 zit maar bij een 3.2 heb je rechts naast de stuurkolom een zwart rond plastic 'rondje' met sleuven erin.
zuigt lucht aan uit het compartiment en loopt via een buisje naar de ventilatormoter (leg je hand er maar eens op).
het zoemen is van de moter, valt bij mij weten niks aan te doen
craze
26 mei 2006 18:43
Als het maar geen wespen nest is.
26 mei 2006 20:20
of iets van je vrouw....
26 mei 2006 20:21
Wat zijn we weer goed op weg
26 mei 2006 20:45
craze schreef:weet niet hoe het bij een 993 zit maar bij een 3.2 heb je rechts naast de stuurkolom een zwart rond plastic 'rondje' met sleuven erin.
zuigt lucht aan uit het compartiment en loopt via een buisje naar de ventilatormoter
bij een 964 en 993 zitten deze sleuven links in de verwarmings-/airco-regelbox van radio formaat.
Inderdaad wordt de lucht uit het interieur aangezogen met als doel: bepaling van de temperatuur
Aan de hand van de gemeten temperatuur wordt 'bijgeregeld'
Na het uitzetten van het contact blijft het nog enige tijd draaien, is me ook opgevallen.
26 mei 2006 21:28
2000 gtv schreef:of iets van je vrouw....
29 mei 2006 15:01
Ik heb bij mijn 964 uit 1990 hetzelfde euvel.
Het is inderdaad dat kleine mototrje voor de aanzuiging van lucht naar de sensor voor de verwarming. Als je onder het dashboard kijkt zie je een aluminium onderdeel met daarin een kleine fan. Hoort niet te blijven draaien, maar doet dat heel vaak (zoals blijkt). Kost weinig stroom volgens de geleerden en behoeft geen reparatie.
29 mei 2006 15:09
je kan het ook even smeren als dat niet meer helpt een nieuwe er op is 5 minuten werk.
gr anton964
29 mei 2006 15:11
of radio wat harder zetten
10 maart 2015 22:25
Paul II schreef:craze schreef:weet niet hoe het bij een 993 zit maar bij een 3.2 heb je rechts naast de stuurkolom een zwart rond plastic 'rondje' met sleuven erin.
zuigt lucht aan uit het compartiment en loopt via een buisje naar de ventilatormoter
bij een 964 en 993 zitten deze sleuven links in de verwarmings-/airco-regelbox van radio formaat.
Inderdaad wordt de lucht uit het interieur aangezogen met als doel: bepaling van de temperatuur
Aan de hand van de gemeten temperatuur wordt 'bijgeregeld'
Na het uitzetten van het contact blijft het nog enige tijd draaien, is me ook opgevallen.
De laatste tijd blijft vaak de fan van de temperatuursensor draaien na parkeren van de auto. Gaat dan ook niet na 5 of 10 minuten uit, maar draait dan continu, dagen lang.
Je zou toch zeggen dat de sensor en fan alleen werken bij vraag, dus als de kachel of airco aan staat.
Blijkbaar dus niet, en krijgt hij continue spanning.
Iemand een idee hoe die uit hoort te schakelen?
Ik wil eigenlijk het kachelpaneeltje eruit halen en lees wat verschillende berichten over speciale beugels of met spijkers oid. Iemand een manier die goed werkt, zonder de speciale beugels?
10 maart 2015 22:42
Thanks!
Mooi artikel, eruit halen moet wel lukken denk ik met 2 stukken electriciteitkabel.
Ik lees iets over een schakeling ertussen, zodat zonder contact hij altijd uitgaat.
Het aanpassen/solderen van de printplaat zie ik niet zitten, unit is erg prijzig volgens mij.
Ik lees ook niet terug wat de fix is als het aan de CCu ligt. Vernieuwen, maar dat vind ik te gek, verder werkt alles prima.
10 maart 2015 23:00
nieuw transistortje (laten) solderen in de CCU.
10 maart 2015 23:18
Ronaldo schreef: unit is erg prijzig volgens mij
Gebruikt 4 a 5 honder Euro ...
10 maart 2015 23:39
Idd laatst hier of op het BE forum werd er een aangeboden voor € 450 a € 500. Kan het topic zo even snel niet meer vinden, was wel een CCU voor een met airco.
Anders eerst even de CCU uit het dash halen, open maken en goed schoonmaken ook de connectoren achterop. Wil ook nog wel eens helpen en is een goedkope poging tot herstel
10 maart 2015 23:48
Dank.
Ga ik idd als eerste doen.
Kan best zijn dat ie er al 23 jaar niet uit is geweest, met alle stof vandien. Alles schoonmaken en dan weer kijken.
Mooi klusje zo te zien hierboven.
Als tussenoplossing morgen even checken welke zekering t is, kan die er iig uit als ik niet rij.
10 maart 2015 23:52
Zekering nr 1
11 maart 2015 0:05
De CCU heb je er zo uit, aan de achterkant zit los de ventilator en die heeft een apart stekkertje wat je zo los kunt koppelen. 2 jr zo gereden. Enige nadeel daarvan is dat je wat meer temperatuur schommelingen krijgt, want de lucht komt wat langzamer bij de sensor.
Ik heb vervolgens die transistor zonder resultaat vervangen en nu dan maar de ventilator gekoppeld aan de plus en min vd radio. Dat kan iedere jan doedel en werkt prima + kost weinig tijd.
11 maart 2015 9:17
Dank. Klinkt ook als een oplossing, en ik ben een jan doedel..
11 maart 2015 23:01
Ik had vorig jaar exact hetzelfde. Transistor vervangen was de oplossing. Kosten geloof iets van 80 cent of zo.
Als je de huidige transistor mooi los soldeert met litze draad (geloof dat het zo heet) dan kan je met een pincet er gemakkelijk een nieuwe inzetten en vast solderen. Problem solved.
11 maart 2015 23:02
En mocht je de transistor niet kunnen vinden laat maar weten,, ik heb er nog een paar liggen.
11 maart 2015 23:52
Neem Electro Static Discharge (ESD) maatregelen als je gaat werken/solderen aan de CCU. Zo voorkom je dat je beschadigingen of defecten veroorzaakt aan IC's.
http://www.esdsite.nl/watisesd.htmlhttp://www.dare.nl/informatie/nieuws/lente-2009/edutorial-wat-is-esdgr hans
12 maart 2015 0:11
Peter993 schreef:Ik had vorig jaar exact hetzelfde. Transistor vervangen was de oplossing. Kosten geloof iets van 80 cent of zo.
Als je de huidige transistor mooi los soldeert met litze draad (geloof dat het zo heet) dan kan je met een pincet er gemakkelijk een nieuwe inzetten en vast solderen. Problem solved.
Thanks. Moest t even googlen maar slimme truc idd, met een stukje litze de oude soldeer opzuigen.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.