Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

Geen "matching numbers" maar toch correct?

22 jun 2006 0:56

Misschien een ietwat gekke vraag maar ik vroeg me af of het mogelijk is dat een 3.2 van januari 1987 een motorblok in de fabriek kreeg ingebouwd van 86? Of is dit totaal onmogelijk? Ik kreeg nl. van de verkoper het chassisnr en het motornr en volgens mijn "Porsche bijbel" bleek het dus om een chassis van 87 en een motor van 86 te gaan. Ik dacht dan ook meteen dat er een andere motor was ingeplaatst maar omdat Erwin (renntech) me schreef (en vroeg) of dit misschien origineel zo af fabriek was en of er geen boekjes van de P bij zijn (is jammer genoeg niet zo) begin ik te twijfelen aan mijn aanvankelijke overtuiging en vroeg ik me af of misschien iemand van jullie dit al vaker is tegengekomen? Ik dacht aanvankelijk ook dat alle 3.2's vanaf januari 87 sowieso uitgevoerd werden met de bewuste G50-boite of heb ik dat ook fout? Ik zie jullie reacties met belangstelling tegemoet! :wink:

22 jun 2006 1:23

zou theoretisch kunnen volgens mij, maar ik begreep dat bij Porsche het zo in elkaar zit dat de motor en het chassis voor produktie al aan elkaar gekoppeld zijn. Deze worden los van elkaar just-in-time geproduceerd. Of dit in 86/87 ook al zo was weet ik niet.

Wat ik zou doen is met beide nummers en je vraag naar de importeur stappen. Die kunnen zo de doopceel van je auto lichten en je aangeven hoe en wat. :idea:

22 jun 2006 1:38

Bedankt voor je reactie, Horn. Betekent dit dat ze bij de Porsche importeur voor eender welke Porsche, aan de hand van het chassisnummer, kunnen nakijken welke motor er in de fabriek werd ingeplaatst? Dat zou wel fantatsisch zijn. De auto werd door de verkoper wel van Duitsland naar Nederland geïmporteerd. Of maakt dat allemaal niet uit en kan de Belgische importeur dit nagaan voor eender welke Porsche ?

22 jun 2006 1:43

Ik weet niet zeker of dit op het geboortecertificaat staat. Maar ze kunnen het zeker checken. Als hij naar Nederland is geimporteerd zou je ook bij Pon kunnen proberen (www.porsche.nl)

Oja, wel bellen en geen mailtje sturen! :mrgreen: :^:

Maar de belgische importeur zou dit ook zo moeten kunnen opvragen obv chassisnr. Ze zullen allemaal wel op hetzelfde automatiseringssysteem zitten. Ik maak me sterk dat ze dergelijke oude info gewoon bij Porsche AG opvragen en dat daar een soort van archivaris in een hok zit die al die gegevens in schoenendozen heeft zitten :wink:

22 jun 2006 1:43

Elke importeur kan bij de gegevens van de fabriek en op grond van het FIN/VIN/chassisnummer is het dan dus inderdaad mogelijk om het complete doopceel van de auto te lichten :!:

En op het geboortebewijs van mijn auto staan o.a. de nummers van motor en boite :lol:

22 jun 2006 7:03

Vroeger was dit kostenloos. Tegenwoordig geloof ik 50,=
Je krijgt dan precies alle informatie hoe de auto de fabriek heeft verlaten.
Dus kleurnrs, interieur, opties, etc, etc.

Ook kun je zien of het motornummer bij jouw auto hoort.

22 jun 2006 9:36

Ik nam net contact op met D'Ieteren (importeur Porsche Belgie) waar een mevrouw me (allesbehalve vriendelijk :evil: ) liet weten dat ik dit enkel kon opvragen als ik de eigenaar ben van de wagen en ze deze informatie ook niet langs de telefoon geven. Wanneer ik dan gewoon aanvulde met "dat begrijp ik , maar het is dus geen probleem om dit op te vragen door de eigenaar als deze een eigendomsbewijs aan jullie voorlegt ?" antwoordde het mens op een erg botte en bijna spottende toon "U bent de eigenaar niet". Hiermee wilde ze het gesprek al meteen beëindigen. Ze was duidelijk franstalig, totaal ongeïnteresseerd, en haar bijhorend arrogante accentje bracht me haast het ontbijt terug in de mond. :x Ik ben van nature een vriendelijke jongen maar nu kon ik het toch niet laten op een even vriendelijke manier te antwoorden waarbij ongetwijfeld haar peperdure deodorant zich van zijn beste kant heeft moeten tonen om haar zweetbui enig weerwerk te bieden. Porsche-klantenservice noemen ze dat hier. :shock:

22 jun 2006 10:29

Belgisch hè? Waarschijnlijk maandverband verkeerd om aan, plakstrip aan de bovenkant... :twisted: :lol:




Gewoon effe Pon bellen en aangeven dat je bezig bent een Porsche te kopen maar dat je dit tegengekomen bent. "Heeft u enig idee of ik dit ergens kan (laten) nakijken?" Krijg je vast een ander antwoord.

Tip: ook nooit in discussie gaan met een telefoniste. Ik vraag altijd naar de werkplaats - dan krijg over het algemeen de vriendelijkste, bekwaamste en minst commerciele :wink: mensen te spreken. :idea:

22 jun 2006 10:34

Eerder Brussels dan Belgisch.
En inderdaad je kan beter een dealer bellen, dan de een of andere telefoniste bij D'ieteren.
Zelfs de meeste van de Dealers vinden D'Ieteren import een Ivoren toren, dat mogen ze natuurlijk niet in het openbaar zeggen.

22 jun 2006 10:35

Paul van Engelen schreef:En op het geboortebewijs van mijn auto staan o.a. de nummers van motor en boite :lol:

Inderdaad ..... en bij mijn 964 is dat XXXXX911. :ba:

22 jun 2006 10:47

:twisted: En die van mij 666xxxx :twisted: :twisted: :wink:

Even bellen naar Pon,en vragen naar de heer Dupon. :!:

22 jun 2006 10:51

André 3.0 schreef:Even bellen naar Pon,en vragen naar de heer Dupon. :!:

..... of Leliane Molenaar. :salut: :^:

Re: Geen "matching numbers" maar toch correct?

22 jun 2006 14:44

WalterDC schreef: ik vroeg me af of het mogelijk is dat een 3.2 van januari 1987 een motorblok in de fabriek kreeg ingebouwd van 86?:


Elke :!: auto van Januari van welk jaar dan ook is gebouwd/geassembleerd in het vorige jaar :!:
Tussen fabricage en daadwerkelijke uitlevering zit altijd meerdere weken of zelfs maanden.....

Re: Geen "matching numbers" maar toch correct?

22 jun 2006 17:04

WalterDC schreef:Misschien een ietwat gekke vraag maar ik vroeg me af of het mogelijk is dat een 3.2 van januari 1987 een motorblok in de fabriek kreeg ingebouwd van 86? Of is dit totaal onmogelijk? Ik kreeg nl. van de verkoper het chassisnr en het motornr en volgens mijn "Porsche bijbel" bleek het dus om een chassis van 87 en een motor van 86 te gaan. Ik dacht dan ook meteen dat er een andere motor was ingeplaatst maar omdat Erwin (renntech) me schreef (en vroeg) of dit misschien origineel zo af fabriek was en of er geen boekjes van de P bij zijn (is jammer genoeg niet zo) begin ik te twijfelen aan mijn aanvankelijke overtuiging en vroeg ik me af of misschien iemand van jullie dit al vaker is tegengekomen? Ik dacht aanvankelijk ook dat alle 3.2's vanaf januari 87 sowieso uitgevoerd werden met de bewuste G50-boite of heb ik dat ook fout? Ik zie jullie reacties met belangstelling tegemoet! :wink:


Kenteken 1987 betekent niet per definitie gebouwd in 1987... in NL wordt onterecht datum van eerste toelating als "bouwjaar" aangemerkt.
In duitsland geven ze dat netter aan (werkelijk bouwjaar en toelating).

Inderdaad even Pon laten checken; direct via Porsche.de kon volgens mij ook. Aan het chasissnummner kun je ook zien of het een bouwjaar 86 of 87 is !

22 jun 2006 17:09

Hier spreken ze over "bouwjaar" en "eerste in gebruikname"
Het zou niet de eerste keer zijn dat daar zelfs meerdere jaren tussen liggen (Showroomwagen bvb)

22 jun 2006 22:23

Zit inderdaad verschil tussen. En dat kan wel eens belangrijk zijn bij import bijvoorbeeld want dan gaan ze altijd van de productiedatum uit als de eerste ingebruikname niet bekend is. Zo zat er bij mijn BMW zomaar een 8 maanden tussen. Datum op het kenteken is ouder dan de dag dat hij verkocht is. (Voor de BPM wel weer gunstig natuurlijk)

24 jun 2006 10:17

Hallo Jongens,

Ik denk dat er een klein misverstand in de topic is geslopen. Ik had het helemaal niet over kenteken , eerste ingebruikname, aflevering, etc... maar wel degelijk over een chassisnummer van 1987 (in dit geval wp0zzz91zhs101201) in combinatie met een motornummer uit 1986 ( 63g02384). Zoals je aan de "g" in het motornummer kan zien, werd deze motor gebouwd in 86. De "h" is het chassisnummer duidt op 1987. Dit heeft dus niets te maken met wanneer de wagen werd uitgeleverd of het kenteken, ik besef ook wel dat tussen de assemblage en de uitlevering nog heel wat maanden kunnen zitten. Bij navraag bij Porsche door de verkoper blijkt het dus niet te kunnen. De beide nummers zijn van de fabriek uit altijd gelinkt en dit geval moest de motor dus effectief een "h" in de code hebben, net als in het chassisnummer. Het gaat dus om een andere motor dan degene die origineel in de auto werd gebouwd. Op de koop moet de originele motor een G50 motor zijn (alle wagens met een "h" in het chassisnummer hebben sowieso een G50 bak), de motor met "g" in de code is nog een "915". Ik weet niet of voor de inbouw bepaalde aanpassingen moeten gebeuren, maar aangezien er niets historie van de wagen aanwezig is, is het allemaal wat gek en laat ik de wagen maar beter staan.
Bedankt voor alle reacties!
Walter

24 jun 2006 12:24

Beste Walter,
naar mijn idee haal je de type-nummers van de motor en de versnellingsbak door elkaar..... :roll: :roll: :roll:
Het motor-type voor zowel de G-serie modeljaar (1986) als voor de H-serie (modeljaar 1987) is voor de europese 3.2 carrera gelijk en wel het type 930/20..... 8) 8) 8)
De versnellingsbak is verschillend deze is voor europese G-serie de 915/72 en voor de europese H-serie de G50/00.... 8) 8) 8)

Het is idd een motor uit de G-serie maar het is wel hetzelfde type als wat er in de H-serie is gebruikt. De kans is erg groot dat het idd niet de originele motor is voor deze auto maar dat kun je navragen bij Pon.... :wink: :wink: :wink:

24 jun 2006 12:52

Beste Targa,

Neenee, ik haal het niet door elkaar, hoor, ik heb me gewoon wat ongelukkig uitgedrukt. Ik weet best dat het motorTYPE van beide bouwjaren 930/20 is. Ik heb ook de Porschebijbel in mijn bezit :wink: Ik bedoelde dus gewoon dat het niet kan dat een motor met de 915 vesnellingsbak (en dus nog van de G-serie) in een chassis werd gebouwd van de H-serie. Daar werd steeds een motor in gebouwd met een G50 versnellingsbak.

En je hebt er waarschijnlijk even overgelezen in mijn vorige bericht, maar de verkoper HEEFT het dus inderdaad nagevraagd bij Porsche en het blijkt idd niet om de originele motor te gaan. De code van de motor en het chassis zijn altijd met elkaar gelinkt, dus het is sowieso onmogelijk dat een motor met een "g" in de code in een chassis met "h" in de code werd ingebouwd in de fabriek.

29 jun 2006 12:14

Deze discussie geeft toch ook maar weer een beetje aan dat het helemaal zo gek niet is om gewoon altijd je eigen machientje te reviseren als het moment daar is, en m niet te vervangen door een ander gebruikt motortje. Het roept laten altijd weer vragen op.

29 jun 2006 18:54

Beste mensen,

Even een vraag tussendoor, ik ben er immers een tijdje tussenuit geweest:

WalterDC:
Ik heb ook de Porschebijbel in mijn bezit


Zijn hiermee de boeken van Motorbuchverlag bedoeld, of bestaat er inmiddels een andere lekkernij?

Alvast bedankt.

29 jun 2006 22:35

Hoi Rick,

welkom terug met de "Porsche bijbel" wordt dit boek hier op het Forum bedoeld:

Afbeelding

het is van Peter Morgen met ISBN nummer: 1901432165

29 jun 2006 22:52

Inderdaad, dat is 'm. Leuke badlectuur, trouwens. :wink:

29 jun 2006 23:06

Ok, bedankt, dan weet ik waar jullie het over hebben. :)

Kennen jullie trouwens het meesterwerk van Jürgen Barth/Gustav Büsing
"Das große Buch der Porsche Typen".
Een echte aanrader, heb zelf de eerste uitgave (1boek, jaren tachtig meen ik) en de nieuwste (3 boeken in een cassette, vorig jaar). Uitgebreider en informatiever bestaat niet.
Plaats een reactie