Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

911SC 3.0: Kachel klep bediening

28 jun 2006 13:26

Ik heb een 911SC 3.0 coupé.
De kachel klep bediening (de knop op de middenconsole) draait dol, tussen 2 aanslagen. Het werkt wel, maar de instelling is gokken.

Hoe demonteer en repareer ik dit? Kan ik de knop er gewoon naar boven aftrekken en vastlijmen?

dol?

29 jun 2006 9:27

Hi

weet je het zeker, want die van mij draait ook heel licht, nauwelijks weerstand tussen de diverse standen...

29 jun 2006 11:10

Tja, ik voel na een fikse slag dat hij ergens tegenaan tikt, zowel links- als rechtom, en dan iets meeneemt. In ieder gaval als in de sparing een '0' staat is de kackel niet per definitie 'uit' en als er een getal zichtbaar is correspondeert dat niet met de temperatuur.

06 jul 2006 21:54

De knop is een soort potmeter (regebare weerstand), uit jou verhaal lijkt er onderop iets mis te zijn of los te zitten (niet aleen het knopje los van de potmeter).
links en recht van het kastje zitten in totaal 4 schroeven als je die loshaald kun het gehele ding uitnemen. (eerst even rechter klepje opendoen en het aandrijfstangetje van de servo loskoppelen, is een "snap-on" verbinding) en vervolgens de stekkerjes loshalen.
De servo en print kun je zo uit het huis halen (schroeven)
dan kun je bij de potmeter en kijken wat er mis is.

succes, Taco

14 jun 2007 11:12

TJJ911 schreef:De knop is een soort potmeter (regebare weerstand), uit jou verhaal lijkt er onderop iets mis te zijn of los te zitten (niet aleen het knopje los van de potmeter).
links en recht van het kastje zitten in totaal 4 schroeven als je die loshaald kun het gehele ding uitnemen. (eerst even rechter klepje opendoen en het aandrijfstangetje van de servo loskoppelen, is een "snap-on" verbinding) en vervolgens de stekkerjes loshalen.
De servo en print kun je zo uit het huis halen (schroeven)
dan kun je bij de potmeter en kijken wat er mis is.

succes, Taco


Taco,

Eindelijk dacht ik er eens naar te gaan kijken (eerst wat andere zaken gerestaureerd en opgeknapt) en inderdaad het is bij kijken gebleven. Ik kan maar geen plaatje en/of exploded view vinden, hoe het een en ander in elkaar hoort te zitten (want e.e.a. zit nu duidelijk niet goed). Kan jij (of iemand anders misschien) aan zo'n plaatje helpen? Ik heb een werkplaatsboek op cd-rom, maar ik kom het niet tegen, of ik herken het niet.

Dank

14 jun 2007 12:54

Klik eens op onderstaande link, kun je alle gegevens van je 3.0 ophalen.

http://www.porscheteam.nl/werkplaats/handboeken/index.html

14 jun 2007 13:04

cabrio wim schreef:Klik eens op onderstaande link, kun je alle gegevens van je 3.0 ophalen.

http://www.porscheteam.nl/werkplaats/handboeken/index.html


Ik ben in het bezit van 2 werkplaatsboeken op CD-rom en inderdaad zijn er verschillende sites, waaronder de door jouw opgegeven, maar ik kan het juiste plaatje nog steeds niet vinden, waarschijnlijk herken ik het niet, of ik weet de juiste benaming niet voor het zoeken op een 'trefwoord' of in een inhoudsopgave.

14 jun 2007 14:24

Kijk een onder benaming HEATER op de cd-rom, daar staat alle precies beschreven over de afstelling en metingen.

14 jun 2007 21:26

Heb afgelopen winter hetzelfde gehad in mijn SC. Als je de knop lostrekt van bovenaf zie je een rood plat boutje, althans het boutje is in een rode harde wax gedraaid. Door de schroef te draaien ten op zichte van het busje waar ie in draait, verdraai je de weerstand en daarmee de temperatuur 'setting'.

Normaal gesproken wordt de weerstand tijdens draaien veroorzaakt door een soort plastic 'hamertje' dat tijdens het draaien aan de knop over een hobbelige halve maan draait. Iedere hobbel is dan een 'klikje'. Het hamertje loopt zowel links als rechts van de schaal/halve maan tegen een randje. Bij mij was het hamertje afgebroken, waardoor je de knop dol rondjes kon draaien. Ik heb het 'hamertje' nog wel in de unit gevonden en weer kunnen lijmen met secondelijm, waardoor hij nu weer ouderwets 'tikt' bij het draaien. Dan is het een kwestie van de weerstand van de potmeter instellen en de knop er weer goed opdrukken.

Om de centrale unit los te kunnen maken moet wel je passagierstoel eruit, zodat je aan de passagierskant het klepje kunt openmaken om de 'bedieningsstang' los te kunnen trekken. Het losmaken van de stoel is op zich niet moeilijk, maar je kunt wel lastig bij de bouten met je dopsleutel. De centrale unit moet je losmaken om bij de potmeter te kunnen komen.

Helaas bleek bij mij na montage van alles dat mijn sensor in de warmtewisselaar stuk is, waardoor de unit feitelijk op hol slaat en bij alles boven standje '0' meteen VOL open gaat :shock:
Plaats een reactie