Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

Versnellingsbak olie vervangen.

23 jul 2006 22:54

Hallo medeliefhebbers,

Hoe moeilijk is het om bij een 3.2 bj 84 versnellings bak olie te verversen,bedoel vooral het bij vullen.
Wil namelijk de olie vervangen voor het "beroemde"Swepco201.

24 jul 2006 13:38

Het enige dat moeilijk is zonder goed gereedschap is de Swepco olie erin krijgen...:

-Warm rijden
- Olie-aftap-plug eruit draaien (onderzijde bak, niet die aan de zijkant...)
- Olie loopt eruit; Vul-plug aan de zijkant (grote imbus) ook losdraaien, loopt oude olie er makkelijker uit...
- Olie er helemaal uit? Aftap-plug er weer in draaien met nieuwe koperen ring natuurlijk...
- En nu begint het feest...:

Swepco is zelfs met dit weer erg dik... Je moet op zoek gaan naar een oliespuit met flexibele slang aan het uiteinde zodat je die slang in de vul-opening (aan de zijkant dus...) kan hangen.
Spuit met olie vullen, slang erin, en langzaam(!) olie naar binnen persen.

Hoe vol? Totdat het bij horizontaal :!: staande auto vanzelf weer uit de vulopening loopt...

Zo'n oliespuit lijkt eigenlijk nog een meest op een siliconenkit-spuit-ding...
Bij de betere automaterialentoko voor redelijk bedrag verkrijgbaar.

Succes ermee!

Dick

24 jul 2006 18:52

Kijk dat zijn goede berichten.

Bedankt hiervoor.
Heb je ook enig idee of Swepco ook daadwerkelijk voor een soepelerschakelverloop kan zorgen?

26 jul 2006 8:55

In mijn SC heeft het voor een merkbaar verschil in schakelen gezorgd en tevens was de bak qua mechanisch geruis etc. een stuk stiller (maar da's niet echt vreemd met zulke dikke olie...).

Wel wil ik opmerken dat als je syncromesh ringen en "dogteeth" (scherpe tanden die in elkaar grijpen in je versnellingsbak) echt versleten zijn, de Swepco ook geen soelaas zal bieden.

Verwacht ook niet dat je opeeens sneller / vlotter o.i.d. kan schakelen.
Het blijft gewoon een 915 bak.
Ik vind een goeie 915 bak prima schakelen maar daar zijn de meningen hier over verdeeld... :?

Swepco kan je in Nederland bij Erwin van Renntech bestellen. Komt keurig per post naar je toe.

gr.

dick

28 jul 2006 21:17

Heb de olie vervangen,het schakelen gaat nu(iets) soepeler zeker van de 1e naar 2e versnelling,ook krijg ik de auto bij stapvoets rijden nu gewoon in zijn eerste versnelling(zonder te kraken)

Het kan wishfull thinking zijn maar dat van de eerste versnelling is wel opvallend.

Groet,

Rene.
Plaats een reactie