Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

964: accu dood na 3! dagen EN aan de druppellader

10 aug 2006 2:16

Helaas stelde mijn P mij vanmorgen teleur door een lege accu. Ik weet niet hoe oud de accu is, want ik heb hem net. Auto ook grote beurt gehad.

Dit verbaast mij, omdat ik 3 dagen daarvoor nog een paar honderd kilometer had gereden EN hij stond aan de druppellader. Volgens mij al die tijd nooit gezien dat de accu na een dag of wat echt vol was (apart lampje op druppellader).

Heb ik nu gewoon pech dat de accu echt op is (Bosch) of is er meer aan de hand?

10 aug 2006 7:10

hoe laad je hem op aan de druppellader? Via de sigarettenaansteker?

Het komt bij oudere modellen wel eens voor dat de sigarettenaansteker niet goed contact meer maakt en daarom niet oplaadt.

Los daarvan vind ik 3 dagen niet rijden en/of laden en dan leeg wel errug snel... Ofwel je dynamo werkt niet meer (goed) en heeft 3 dagen geleden je accu niet opgeladen, ofwel je accu is overleden.

Even accu door laten meten, voordat je andere investeringen gaat doen. :idea:

10 aug 2006 7:57

Maar ook een accu kan van het ene op het andere moment de geest geven. Net zo als bij verlichting, gisteren gewoon gebrand en uit gedaan en vandaag kapot.

Je zou nog kunnen kijken of er geen cellen droog staan, maar als het een onderhoudsvrije accu is houdt dit ook op.

10 aug 2006 8:04

Je hebt niet toevallig de koferklep open laten staan met de druppel lader er op aan gesloten, of een deur of de binnenverlichting aan staan.


robert

10 aug 2006 8:05

Ja, het is een onderhoudsvrije accu.
En hij laadt op direct via de accu. Verloopstukje direct op de accu gemonteerd, dus simpel klep open en stekkertje verbinden.

Het lijkt er echt op dat ie zomaar de geest heeft gegeven, mede gezien de grote beurt die de auto onlangs heeft gekregen. Typisch gevalletje van pech hebben.

Ik zal de auto jumpstarten en de zaak eens door laten meten (of kan je dan ook niet meer jumpstarten?).

10 aug 2006 8:12

met zo'n losse kast of met een andere auto ervoor? volgens mij heeft iemand hier ooit eens geschreven dat je het beste een andere auto kan gebruiken.

horn, die dit eerder heeft opgezocht in dit topic, schreef:
mijn vriend Google schreef:Als een accu zover leeg is dat de motor niet gestart kan worden, kunnen startkabels uitkomst bieden. Maar ga eerst na of de lege accu bevroren is. Als dat zo is, moet deze worden ontdooid in een warme ruimte. Het aansluiten van startkabels gaat als volgt: - Zet de motor af; - Zet alle stroomverbruikers uit; - Verbind de pluspolen van beide accu’s met elkaar, zorg dat de klemmen goed houvast hebben; - Sluit de tweede kabel aan op de minpool van de volle accu; - Verbind het andere eind van de tweede kabel met een metalen deel van de motor of de transmissie van de auto met de lege accu, dus niet met de minpool van de lege accu. Een mogelijke slechte massaverbinding wordt op deze manier omzeild. Start vervolgens de motor van de auto met de volle accu. Geef een beetje gas zodat de motor versneld stationair draait. Probeer daarna de motor van de auto met de lege accu te starten. Als dat lukt, laat dan ook deze motor versneld stationair draaien. Wacht daarna nog enkele minuten met het losmaken van de startkabels Zo neemt u de startkabels weer los: - Schakel bij de auto met de lege accu de achterruitverwarming en de kachelventilator in (dat voorkomt een spanningspiek). Let op: zet niet de koplampen aan. De spanningspiek die door het loskoppelen van de startkabels kan ontstaan, kan het doorbranden van de lampen veroorzaken. - Maak eerst de startkabels los van de massaverbindingen - Maak daarna de startkabels los van de pluspolen.

10 aug 2006 9:29

Esset schreef:Ja, het is een onderhoudsvrije accu.
En hij laadt op direct via de accu. Verloopstukje direct op de accu gemonteerd, dus simpel klep open en stekkertje verbinden.

Het lijkt er echt op dat ie zomaar de geest heeft gegeven, mede gezien de grote beurt die de auto onlangs heeft gekregen. Typisch gevalletje van pech hebben.

Ik zal de auto jumpstarten en de zaak eens door laten meten (of kan je dan ook niet meer jumpstarten?).


Kan soms nog wel, soms niet meer (ja, eigen ervaring, beide gevallen :wink: ).

10 aug 2006 11:44

MS964 schreef:
Esset schreef:Ja, het is een onderhoudsvrije accu.
En hij laadt op direct via de accu. Verloopstukje direct op de accu gemonteerd, dus simpel klep open en stekkertje verbinden.

Het lijkt er echt op dat ie zomaar de geest heeft gegeven, mede gezien de grote beurt die de auto onlangs heeft gekregen. Typisch gevalletje van pech hebben.

Ik zal de auto jumpstarten en de zaak eens door laten meten (of kan je dan ook niet meer jumpstarten?).


Kan soms nog wel, soms niet meer (ja, eigen ervaring, beide gevallen :wink: ).


Meten is weten:
1. Levert de dynamo voldoende spanning? (ja)
2. Accu niet defect? (nee)
3. Stroomregelaar vernieuwen!!!!

10 aug 2006 11:45

Ik vermoed dat de batterij zijn geest gegeven heeft.
Als het de alternator is die stuk is rij je met enkel de stroom in een batterij geen paar honderd kilometer.

10 aug 2006 11:54

911-lover schreef:Ik vermoed dat de batterij zijn geest gegeven heeft.
Als het de alternator is die stuk is rij je met enkel de stroom in een batterij geen paar honderd kilometer.


Je kan idd gelijk hebben.
Maar overdag rijden zonder stroomverbruikers te gebruiken(aleen r.a.w.),
dan kan je wel een paar honderd km rijden voordat de accu helemaal is leeg getrokken.
Maar dit is wel te merken doordat de r.a.w. verklikker lampjes steeds zachter gaan branden en de r.a.w. steeds langzamer gaan knipperen.

10 aug 2006 12:12

Maar je gebruikt ook verluchting , remlichten , eventueel electrische ramen en niet tevergeten de computer , ontsteking en benzinepomp die de honderden kilometers constant stroom trekken :wink:

10 aug 2006 15:33

Ik zou zeggen typisch geval van pech. Lijkt er op dat de accu zelf de geest heeft gegeven. Defecte dynamo lijkt me niet want dan had je tijdens het rijden eerder ook het bruchte rode lampje al moeten zien. Plus dat je inderdaad niet zo'n afstand op alleen een accu rijdt. De ontsteking, brandstofpomp en verlichting gebruikt dusdanig dat je na een uur of 4 meestal wel stil valt.

10 aug 2006 16:52

911-lover schreef:Maar je gebruikt ook verluchting , remlichten , eventueel electrische ramen en niet tevergeten de computer , ontsteking en benzinepomp die de honderden kilometers constant stroom trekken :wink:


Idd Koen je hebt helemaal gelijk, zover had ik nog ff niet gekeken/nagedacht :D

10 aug 2006 16:58

Och , Belgische Limburger voor iets hé :roll: :twisted: :^:

10 aug 2006 16:58

Gewoon de accu vervangen. Waarschijnlijk al een oud beestje. Wel even de dynamo laten nameten voor de zekerheid. Succes ermee.

10 aug 2006 17:24

Ik ben het eens met Jan A. en anderen. Na afgelopen winterstop bij mij exact hetzelfde meegemaakt. Wellicht dat net als bij mij, jou auto ook een hele poos heeft uitgestaan. Accu's vinden dat in de regel niet prettig en gaan daardoor minder lang mee. Bij langere tijd stilstaan is het een idee om hem af en toe aan een (druppel)lader te hangen of er een stuk mee te toeren.

10 aug 2006 23:20

Bedankt allemaal.
Dynamo zal het niet zijn. Dat heb ik al eens eerder meegemaakt in mijn 911 '87.

Zat ff te kijken net, maar hoe bouw je dat ding uit zeg...
In de oude 911 was het kwestie van een boutje, maar zie nu niks zitten...???

10 aug 2006 23:22

Esset schreef:In de oude 911 was het kwestie van een boutje, maar zie nu niks zitten...???



Zou een soortgelijke bevestiging moeten zijn ..... of ze hebben je accu er in gelijmd :shock: :cheesy:


Zelf ook onlangs ervaren - nooit aan een druppellader gehangen en ook na een maand of wat nog genoeg porrie om te starten .... afgelopen maand was het echter (toch) het einde van deze in 1998 geboren accu :cry:
Laatst bijgewerkt door Olaf op 10 aug 2006 23:24, in totaal 1 keer bewerkt.

10 aug 2006 23:24

dynamo of accu?

accu zit vast met een gebogen plaat/klem aan de korte onderzijde van de accu aan de bodem vast (uit mijn hoofd) aan de 'binnenkant' van de kofferruimte. aan de andere kant valt de onderste rand in een vastgelaste regel. Dus bekleding losklikken en dan met een dopsleutel één of twee bouten los, heb je de bevestigingsplaat in je hand en je accu los. :salut:

Nr 3, 7 en 4 in onderstaand overzicht

Afbeelding

11 aug 2006 18:10

Vanmorgen even met garage gebeld.
Ze hadden net de accu vervangen... *zucht*
Zal wel ergens lekstroompje zitten.

13 aug 2006 1:25

Esset, bij mij neemt met name het alarmsysteem stroom af tijdens stilstand. Dan wordt het, bij weinig gebruik van de auto, merkbaar dat de accu zijn kracht langzaam maar zeker verliest. Maar drie dagen is wel kort lijkt me.

13 aug 2006 10:58

Esset schreef:Zal wel ergens lekstroompje zitten.



.... lampjes in de koffer en motorruimte :?:

Aftermarket radio (en versterker) systeem :roll:



.... of gewoon een 'maandag-morgen' accu :idea:

13 aug 2006 15:45

Ik heb iets dergelijks ook gehad en bij mij was de kabel aan de minpool van de accu kapot.
E.e.a. is toen door een wegenwacht doorgemeten en die mat 25 Ampere op de pluspool en 50 Ampere op de minpool bij draaiende motor. Minpool werd ook erg heet. Conclusie van hem: slechte dynamo of ergens een slechte massaverbinding

13 aug 2006 16:16

:?: :?
Stroom IN = stroom UIT :idea:

Er kan geen elektriciteit/stroom verloren gaan in een auto, dus die meetgegevens, daar snap ik niks van.

13 aug 2006 19:00

Marcel964C4C schreef:Ik heb iets dergelijks ook gehad en bij mij was de kabel aan de minpool van de accu kapot.
E.e.a. is toen door een wegenwacht doorgemeten en die mat 25 Ampere op de pluspool en 50 Ampere op de minpool bij draaiende motor. Minpool werd ook erg heet. Conclusie van hem: slechte dynamo of ergens een slechte massaverbinding


Dit is een nieuwe electrische wet volgens mij. Als er 25 Ampere de pluspool verlaat dan komt er ook 25 Ampere bij de minpool binnen. Als daar dus 50 Ampere gemeten blijkt er 25 Ampere bij gekomen te zijn en dan heb je de lang gezochte perpetuum mobile.

Gefeliciteerd. Ik zou op die auto gelijk patent aanvragen en dan zie je je banksaldo met de dag groeien :lol:

Zoals Paul van Engelen al schreef, Stroom IN = stroom UIT . Er gaat niks verloren :!:
Plaats een reactie