Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

Plakkende koppeling 911 3.2 bj84.

16 aug 2006 12:00

Geachte Liefhebbers,

Ik heb het idee dat mijn koppeling tijdens het rijden of en toe blijft plakken,kan dan ook niet schakelen.

heeft iemand een tip om hier iets aan te doen zonder dat de motor-versnellings uitgebouwd moet worden.

De koppeling is 2 jaar en 3000km geleden vervangen.

Groet,

ren911

16 aug 2006 12:45

Heb ik bij mijn eerste SC'tje(s) (ook 915 bak) ook eens gehad. Kunnen 3 dingen zijn denk ik:

1- de zgn. 'Omega' veer is zodanig verroest of ontdaan van vet dat die zwaar loopt (of draait eigenlijk...) en de arm die het koppelingshuis ingaat tegenhoud. De 'Omega' veer is een hulpveer die de bediening van de koppeling lichter moet maken... Zit buiten op de bak gemonteerd, je herkent 'm meteen. Is een nogal eens over het hoofd gezien onderdeel als het gaat om de goede werking van de koppeling.

2- Koppelingskabel gaat binnenkort breken... Is al aan het rafelen, wordt steeds langer en op een gegeven moment breekt 'tie.

3- Wat ook wel eens gebeurd is dat de "vork", die in het koppelingshuis zit, langzaam-aan scheurt.... De vork heeft 2 'armen' die het druklager en drukgroep bedienen.
Als je de koppeling intrapt buigt de gescheurde arm een bepaalde kant op en als je de koppeling laat opkomen buigt de arm (die op scheuren staat) weer terug. De werking van de koppeling gaat langzaam-aan achteruit en lijkt erop dat die plakt.

Nummer 3 betekent motor en bak eruit. Het type 'vork' welke je vandaag de dag besteld heeft ook een extra versteviging tegen het scheuren. Doorgaans zal de gerenomeerde Porsche specialist ook adviseren deze vork gelijk te vervangen als de bak er toch uit ligt voor een nieuwe koppeling... :?

Ik hoop dat je wat aan deze info hebt.

gr.

dick

16 aug 2006 19:20

Bedankt dick,lijkt me waardevolle info,ik neem aan dat hij het nog wel tm zondag as vol gaat houden(Jubirit2006)

We gaan het zien.

Groet,

Rene

16 aug 2006 20:14

Gaat zowiezo om niet goed vrijkomen van de koppeling en daardoor niet/moeilijk schakelen.

16 aug 2006 21:19

Paul van Engelen schreef:Gaat zowiezo om niet goed vrijkomen van de koppeling en daardoor niet/moeilijk schakelen.
:roll: :wink:

17 aug 2006 12:28

Volgens mij komt de koppelling niet vrij omdat hij blijft plakken????

Anyway, het gaat er om dat ik af en toe niet kan schakelen trap ik de koppeling nog een keer in dan lukt het wel,ik heb het hier niet alleen over synchromesh ringen(die ook wel versleten zullen zijn) maar echt over een niet goed werkende koppeling.

Rene

17 aug 2006 12:57

Dick noemde al 3 mogelijkheden waardoor de bediening niet fris is en DAARDOOR de koppeling niet goed 'open' komt en dus de plaat niet vrij van drukgroep en vliegwiel.

Kan nog een 3e toevoegen: de plaat schuift niet zuiver vrij over de spiebanen van de prise-as en komt daardoor niet vrij - schuift niet opzij - van het vliegwiel.

Al deze mogelijke oorzaken veroorzaken dat de schakelende tandwielen in de bak onder druk tegen elkaar blijven en daardoor niet/moeilijk geschakeld willen worden.

Het gaat hierbij over de synchromesh inrichting maar die is zelf daarmee niet kapot; dat geeft kraken bij het inschakelen van een versneliing en geen problemen bij uitschakelen van een versnelling.

17 aug 2006 15:43

Hallo Ren911,

Nog effe over je "plakkende" koppeling:
Je schrijft dat je aF en toe niet kan schakelen maar zodra je de koppeling dan nog een keer intrapt dan lukt het wel...

Mijn vraag is: treedt dit (het niet kunnen schakelen..) op als je stilstaat en/of bij stapvoets rijden ? Of ook op (hogere) snelheid ?

Ik hoor 't wel...

Rij anders een keer langs dan kan ik het even "zien"...
Ik woon nabij Delft dus niet echt ver voor jou...

gr.

dick

17 aug 2006 23:37

Geweldig :!:

Helaas zal het op mijn cabriootje niet echt staan imho.

18 aug 2006 10:47

RED CABRIOLET schreef:Geweldig :!:

Helaas zal het op mijn cabriootje niet echt staan imho.
:?: :shock:
Plaats een reactie