Auteur |
Bericht |
snackjack911
|
ijzervijlsel in front diff 997 4s 85.000 km normaal???
Is het naar jullie mening normaal dat er na 85000 km rijden met een 997 4s uit 2007 ijzervijlsel aan de magneet van t frontdiff zit? Volgens de expert die naar mijn auto is gaan kijken naar aanleiding van trillingsklachten in het stuur is dat namelijk heel normaal en ik heb geen idee of dat klopt... Wat vinden jullie?
thx voor t meedenken!
_________________________________________ no point in living if you cant have a life.....
|
02 dec 2014 22:43 |
|
|
Bob C4
964 C4 1991
Fiesta 2015Drechtsteden
|
Re: ijzervijlsel in front diff 997 4s 85.000 km normaal???
Gevoelsmatig zeg ik nee, niet normaal. Maar ik ben geen expert. Je zou denken de juiste olie in de juiste hoeveelheid voor voldoende smering moet zorgen, juist om dit te voorkomen ...
_________________________________________ Win on sunday, sell on monday.
|
02 dec 2014 23:28 |
|
|
snackjack911
|
Re: ijzervijlsel in front diff 997 4s 85.000 km normaal???
lijkt mij namelijk ook ja, maar ook ik ben geen expert....
op dit vlak dan haha!
wellicht dat er iemand op t forum????
_________________________________________ no point in living if you cant have a life.....
|
02 dec 2014 23:32 |
|
|
André
KozijnenboerBerkelland (Achterhoek) PF #345
|
Re: ijzervijlsel in front diff 997 4s 85.000 km normaal???
Zat er bij de 20,40,60K ook ijzervijlsel in de magneet?
Mss meer 4S rijders hier?
_________________________________________ De wijzen komen uit het oosten.....:wink: Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae Si vis pacem, para bellum
|
03 dec 2014 0:09 |
|
|
snackjack911
|
Re: ijzervijlsel in front diff 997 4s 85.000 km normaal???
nope, nooit eerder gecheckt ook, auto trilt nu bij 80 km/u, daarom hebben ze t voordien gecheckt... Bleek ijzervijlsel in te zitten, maar is volgens de expert normaal dus..... tja.......
_________________________________________ no point in living if you cant have a life.....
|
03 dec 2014 0:15 |
|
|
arenarood
993 biturbo 2WDCerisy la Forêt Fr.
|
Re: ijzervijlsel in front diff 997 4s 85.000 km normaal???
Is niet normaal natuurlijk. Rij maar door met de auto,het diff begeeft het wel na een tijdje! Geloof me,het gaat stuk! Nadat bij mij twee keer het diff is vervangen en het weer stuk ging,was ik het zat en heb nu al jaren een 2WD 993 turbo ! Zou dan het 4e diff onder de auto worden. De laatste keer, kreeg ik van "een" PC in Nederland die de reparatie gedaan hebben,te horen:"Meneer,dit gaat nooit meer stuk" Wel dus,maar buiten de garantieperiode .
_________________________________________ Een vriendelijk woord kost niets! www.youtube.com/watch?v=5ts8knjz9hA
|
03 dec 2014 1:31 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
Re: ijzervijlsel in front diff 997 4s 85.000 km normaal???
Wat een hopeloze discussie met die "expert", de enige vraag die mi relevant is of het onder de garantie valt. Ik neem aan dat een differentieel niet onder zg slijtbare onderdelen vallen zoals remmen banden etc, als dat wel is wat hb je dan aan zon garantie
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
03 dec 2014 7:20 |
|
|
Brulaap
Zelfstandig ondernemerregio Utrecht
|
Re: ijzervijlsel in front diff 997 4s 85.000 km normaal???
Ondanks goede smering zijn onderdelen, zoals ook in jouw geval, onderhevig aan slijtage. De vraag is echter hoeveel is die slijtage en wanneer is het opgetreden. Dit laatste zal moeilijk voor je te beantwoorden zijn, maar misschien kan je de hoeveelheid vijlsel omschrijven/aangeven (liefst met een foto). Als P kan bezuinigen op productiekosten dan zullen ze dat niet nalaten, echter ze hebben bewust een magneet geplaatst met als doel te voorkomen dat vijlsel gaat ronddrijven in de olie en als schuurmiddel voor de overige onderdelen gaat werken. Bij je motorolie gebeurd eigenlijk min of meer hetzelfde; hierbij wordt de functie van de magneet overgenomen door het oliefilter en deze moet je elke x-aantal km's vervangen. Met andere woorden dat er vijlsel aan zit verbaast mij niets; de hoeveelheid is wel even van belang.
Oh ja: Je geeft duidelijk aan dat het vijlsel is ("ronde" slijpdeeltjes), bij "spanen" (langwerpig slijpsel) zou ik mij wel iets meer zorgen maken.
Succes en hopelijk kan je de hoeveelheid aangeven.
_________________________________________ Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).
|
03 dec 2014 9:44 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Re: ijzervijlsel in front diff 997 4s 85.000 km normaal???
Iedere Porsche dealer/expert kan die beantwoorden, evt. aan de hand van een foto. FF laten beoordelen en terug naar de expert.
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
03 dec 2014 10:17 |
|
|
snackjack911
|
Re: ijzervijlsel in front diff 997 4s 85.000 km normaal???
He Brulaap,
Dat is nuttige info man! Ik ga de dealer even mailen, misschien hebben ze er idd een foto van gemaakt.... Thx!
_________________________________________ no point in living if you cant have a life.....
|
03 dec 2014 10:49 |
|
|
snackjack911
|
Re: ijzervijlsel in front diff 997 4s 85.000 km normaal???
kreeg deze foto van PCA, ze hadden er dus idd foto van genomen... betrof vijlsel, zaten geen spanen in....
_________________________________________ no point in living if you cant have a life.....
|
03 dec 2014 13:02 |
|
|
Jip
997 4S HP, ex
Boxster S, ex BoxsterZoetermeer
|
Re: ijzervijlsel in front diff 997 4s 85.000 km normaal???
Ik wil best op jouw kosten een keer naar mijn diff laten kijken, dan heb je een vergelijking, alleen nog steeds niet representatief vrees ik...ook nog niet eerder gehoord van anderen...dus in die zin geen 'bekende kwaal' van de 997 4S...
Aan de andere kant, ik weet ook niet of dit een standaard check is bij een beurt...dat staat wel ergens op Internet, wat ze standaard controleren bij een beurt
Heb zelf trouwens nergens last van
|
03 dec 2014 16:17 |
|
|
snackjack911
|
Re: ijzervijlsel in front diff 997 4s 85.000 km normaal???
Dat is aardig van je Jip. Misschien dat ik daar in de toekomst nog een keer gebruik van maak! T lijkt me aan de hand van de foto dat er aardig wat vijlsel in zat, anderszijds is dat misschien ook wel logisch, hij is immers niet goed.....
_________________________________________ no point in living if you cant have a life.....
|
03 dec 2014 17:25 |
|
|
bully
|
Re: ijzervijlsel in front diff 997 4s 85.000 km normaal???
|
03 dec 2014 18:07 |
|
|
snackjack911
|
Re: ijzervijlsel in front diff 997 4s 85.000 km normaal???
i rest my case Bully
_________________________________________ no point in living if you cant have a life.....
|
03 dec 2014 19:11 |
|
|
Brulaap
Zelfstandig ondernemerregio Utrecht
|
Re: ijzervijlsel in front diff 997 4s 85.000 km normaal???
Ik neem aan dat het papierformaat op de foto A4 is. Als ik dan naar de hoeveelheid vijlsel kijk, de gereden km's en als het vijlsel afkomstig is van een evenredige slijtage het diff, dan schrik ik er niet van. Als het daar in tegen uit een lager komt dan is het een ander verhaal (maar als een lager goed gesmeerd was/is dan is dat niet aannemelijk). Je zou bijv. over x000km nog eens kunnen kijken. Nog even een vraag: de expert is toch een andere dan PCA? Voor de liefhebbers; hieronder een link met de foto van de ronde magneet. http://www.pelicanparts.com/techarticle ... /pic03.jpg
_________________________________________ Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).
|
03 dec 2014 22:47 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Re: ijzervijlsel in front diff 997 4s 85.000 km normaal???
Een hele geringe hoeveelheid 'vijlsel' hoeft niet abnormaal te zijn. Waarom denk je dat er een magnetische plug in het reservoir zit? Er draaien tandwielen rond die door hun werk langzaam slijten en dat materiaal wil je ergens concentreren en niet rod blijven pompen (dat is veel schadelijker) Alleen is op de foto zo niet te beoordelen of dit abnormaal is of binnen normale slijtage zou mogen vallen.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
04 dec 2014 0:26 |
|
|
lagunamak
996 4S cabrio, ex-964 C2 cabrio, ex-911 SC targa. Golf GTE, VW Polo HighlineHuizen
|
Re: ijzervijlsel in front diff 997 4s 85.000 km normaal???
wel, ik weet het niet. heb regelmatig motor olie en versnellingsbak olie vervangen en die pluggen hebben ook magneten erop zitten. Ondanks de hoge km-standen (+200.000) zat er nooit slijpsel of andere metalen delen aan. Terwijl daar toch ook heel wat draait.
ik zou zeggen, begin van het einde.
weet vanuit kennissen uit de vrachtwagen wereld, die zelf de motor olie uit hun vrachtwagens vervangen, dat een vrachtwagen eruit gaat zodra ze slijpsel op de pluggen waarnemen. dat is dan welliswaar meestal boven de 1 miljoen km, maar toch.
|
04 dec 2014 23:23 |
|
|
snackjack911
|
Re: ijzervijlsel in front diff 997 4s 85.000 km normaal???
ach, als t echt kapot gaat dan is t ook maar duidelijk... Maar dan liever niet in n lange doordraaier met 200+ Ben nu ff super druk op mn werk, ga er na 22 december (wordt t weer ff rustig) maar weer mee verder, denk dat ik t diff toch maar laat vervangen, P moet gewoon 100% in orde zijn...
_________________________________________ no point in living if you cant have a life.....
|
06 dec 2014 0:25 |
|
|
Remmel
ex 928-S4 ClubSport
ex 928-S4
ex 928-S3nu Alpine en Lotus
|
Re: ijzervijlsel in front diff 997 4s 85.000 km normaal???
Er is wel een probleem met dat voorste diff van de 4S-sen. Het is namelijk een erg klein differentieel met weinig olie en als deze gaat lekken is er dus vrij snel te weinig olie/geen smering meer en dus dodelijke slijtage. Goed in de gaten houden of het diff niet lekt en er snel bij zijn voorkomt de ellende.
_________________________________________ 80% van het salaris is voor mijn auto, de rest verknoei ik.
|
06 dec 2014 15:00 |
|
|
snackjack911
|
Re: ijzervijlsel in front diff 997 4s 85.000 km normaal???
Er zat volgens mij wel genoeg olie in.... Pca wil t diff best open maken, kunnen ze kijken waar t mis gaat in t diff, schijnt alleen dat er een goede kans is dat t in een onderdeel zit waar je t niet aan kunt zien....,
_________________________________________ no point in living if you cant have a life.....
|
07 dec 2014 11:15 |
|
|
Ardennen
991 S, ex 997 C4, ex: 996 C4SGelderland
|
Re: ijzervijlsel in front diff 997 4s 85.000 km normaal???
Stomme vraag misschien maar hoe kun je zien of er voldoende olie in het diff zit zonder het ding open te halen?
|
07 dec 2014 14:24 |
|
|
snackjack911
|
Re: ijzervijlsel in front diff 997 4s 85.000 km normaal???
Geen stomme vraag hoor, ik weet dat eigenlijk helemaal niet zeker, maar ga ervan uit dat PCA t me wel had verteld als er te weinig olie in zat.... Die zijn er redelijk intensief mee bezig geweest.
_________________________________________ no point in living if you cant have a life.....
|
09 dec 2014 11:20 |
|
|
964hans
997.2 turbo S
993 4SBoekelo
|
Re: ijzervijlsel in front diff 997 4s 85.000 km normaal???
Zowel voor de 997 turbo als voor de 4 en 4S is het olie peil goed als het net uit de vulplug loopt. De Turbo heeft 2 gescheiden oliecircuits (met verschillende oliesoorten!) in de voor aandrijving nl voor het differentieel en voor de plaatkoppeling. Heb van beide de olie vervangen, waarbij de aftapplug van het diff een kleine hoeveelheid zeer fijn slijpsel bevatte het geen in mijn optiek volledig normaal is.
Heb ook de olie van de wisselbak vervangen, ook hier fijn slijpsel, iets meer dan bij het diff hetgeen verklaarbaar is door het grotere aantal tandwielen. Ben er van uit gegaan dat dit de eerste keer is dat de olie vervangen is!
De vul hoeveelheid voor de turbo is voor beide compartimenten 0,9 liter. Voor de 4 en 4s is het 1,5 liter
Km stand ca 74000.
Gr Hans
|
09 dec 2014 20:17 |
|
|
jo996
996 C4 TiptronicWeert
|
Re: ijzervijlsel in front diff 997 4s 85.000 km normaal???
Onlangs de olie van het voorste differentieel van mijn 996 Carrera 4 vervangen. Zag in het instructieboekje staan dat dat bij 160.000 km dient te gebeuren. Kilometerstand nog geen 160.000, maar leek me toch verstandig om dat maar eens te doen. Ik heb hulp gehad van een zeer ervaren monteur. We troffen inderdaad wat ijzervijlsel aan, maar was volgens hem minimaal en niets om bezorgd over te zijn. Ik heb me wel voorgenomen om die olie vaker te verversen, net als de ATF olie. Ook die ga ik vaker verversen. Begrijp niet dat Porsche daar zulke lange intervallen hanteert.
Jo996
|
09 dec 2014 20:48 |
|
|