Schade is iets wat je liever niet hebt aan je Porsche, maar als het toch gebeurd dan heeft Porsche AG het goed geregeld.
Voor mijn werk (ik werk voor een bedrijf wat schadeherstelapparatuur naar Nederland importeert) ben ik afgelopen week 4 dagen op training geweest bij een Italiaanse producent van richtbanken en elektronische meetsystemen. Wij zijn een paar weken terug op de Promotec in Bologna (grote automotive beurs) bij deze leverancier op bezoek geweest en het importeurschap voor deze Italiaanse producent in Nederland en Vlaams Belgiƫ verworven.
Uiteraard is het grootste deel van het importeurschap kennis overdracht, dus vandaar een 4 daagse training op hun producten. Het betreft hier een zogenaamde "mallen" richtbank die voor alle merken auto's te gebruiken is maar voor Porsche wat speciale "aanpassingen" heeft, waaronder aluminium "bussen" i.p.v. stalen en een 3D elektronisch meetsysteem.
Porsche eist ook dat de tolerantie maximaal 1 mm is terwijl de overige merken veel hogere tolerantie's (3-5 mm) toe staan.
De meeste Porsche's hebben geen dorpel rand, dus wordt de Porsche vast gezet op de richtbank op de gaten die in het krik punt zitten. Hiervoor is een speciale nok ontwikkeld, die je Porsche muurvast op de richtbank zet. Deze nokken staan op bepaalde afmetingen en van daaruit kan je dan de maattekeningen (datasheets) volgen naar een groot aantal punten op de bodemplaat en zie je visueel al of een carrosserie "recht" of "krom" is. Het is even een korte uitleg van hoe het systeem werkt maar een schadehersteller is echt wel een paar uur bezig om een carrosserie op te spannen en de "mallen" uit te zetten zodat hij weet welke kant hij op moet trekken (of vervangen) om het chassis weer goed te krijgen.
Het grote "rek" wat je achterop de richtbank ziet staan is een systeem om de bovenbouw van een Porsche op te kunnen meten.
Uiteraard heb ik de datebase met maat tekeningen uitgebreid verkend
en alles vanaf de 912 staat erin tot aan de nieuwe 992, en zelfs de Taycan staat er al in
Nu nog even een paar Porsche centra vinden die in dit systeem willen investeren