Auteur |
Bericht |
John964
Carrera 3.2, Ex. 964 C4, Boxster S 981, 997S en 964 C4Roerdalen
|
Dynamo en fan vraag 964
Beste forumgenoten,
Ik heb een vraag mbt de montage van de fan op de as van de dynamo bij mijn 964. Ik heb de dynamo laten reviseren (kapot lager) er komt een fan met ook een nieuw lager op. Nu heb ik alles tot twee keer toe gemonteerd, maar ik blijf speling op de fan houden, waardoor deze bij ca. 3000 toeren de behuizing raakt. Nu heb ik alles weer losgehaald.
Het is me opgevallen dat er lichte speling zit op de dynamo as als ik deze omhoog en omlaag beweeg. Daarnaast heb ik op Engelse forum gelezen (als ik het goed begrepen heb) dat het lager in de fan over de as van de dynamo getikt/geperst wordt. Deze zit er bij mij losjes overheen.
Heeft hier iemand ervaring mee, zodat ik weet wat het probleem veroorzaakt? Ik denk dat ik anders een nieuw anker moet laten monteren...
Alvast bedankt.
|
03 mei 2020 20:35 |
|
|
Taxi Hans
ex 996 Turbo Coupe 2003,ex 993 Coupe 1996, ex 3.2 Coupe 1984 ex 3.2 Coupe 1987 ex MB R-107 afwachten naar de rest. EN EEN HELE MOOIE STALLING VOOR MEERDERE BEAUTY`S AANGEBODENGelderland
|
Re: Dynamo en fan vraag 964
weet niet veel maar het lager zit er op geperst en hoort zeker niet los te zitten en de as hoort geen speling te hebben.
_________________________________________ Picasa album
|
03 mei 2020 20:42 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Re: Dynamo en fan vraag 964
Ik neem toch aan dat de fan gewoon op de as zit geperst. Die is toch niet gelagerd?
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
03 mei 2020 21:25 |
|
|
John964
Carrera 3.2, Ex. 964 C4, Boxster S 981, 997S en 964 C4Roerdalen
|
Re: Dynamo en fan vraag 964
De fan zit op een een lager geperst, en die zit weer op de as van de dynamo, omdat de fan een ander (lager) toerental draait dan de dynamo ivm de benodigde laadstroom.
|
03 mei 2020 22:01 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Dynamo en fan vraag 964
Als de dynamo gereviseerd is dan is de dynamo goed. Is de dynamo nu nog niet goed, dan is deze ook niet gereviseerd maar is er getracht deze (goedkoop?) te repareren. Er is misschien dus alleen een lager vervangen zonder echt te reviseren. Misschien is de as op de plaats van het lager ingelopen en heb je daardoor nu speling tussen as en lager. Dat hoort natuurlijk niet. Het lager met lagerhuis in de ventilator kun je spelingsvrij zo over de dynamo as schuiven. Die zit niet geperst of er op getikt. Soms gaat dit schuiven niet door roest op as of binnenkant lager en tikken de mensen niet gehinderd door enige kennis de ventilator met lager zo op de as. Dat lager met fan moet je dus zo (met een beetje montagevet) op de as kunnen schuiven. I.i.g, eerst zorgen dat alles spelingsvrij is.
_________________________________________ Rebel engineering
|
03 mei 2020 22:53 |
|
|
P-Track
Haarlem
|
Re: Dynamo en fan vraag 964
Bij mijn 993 heb ik ook de dynamo laten reviseren. Deze kwam terug met een as uit een andere dynamo en deze bleek te zijn afgedraaid waardoor er ook speling was op de as. Ondanks mijn uitdrukkelijke verzoek om geen ruil onderdelen bleek dat toch het geval. Uiteindelijk een ruildynamo gekocht ( precies hetgeen ik niet wilde ) en daarop liep alles perfect.
|
04 mei 2020 21:01 |
|
|
John964
Carrera 3.2, Ex. 964 C4, Boxster S 981, 997S en 964 C4Roerdalen
|
Re: Dynamo en fan vraag 964
Bedankt voor de reacties zover, ik ben vanmorgen bij het revisiebedrijf geweest en laten zien wat er aan mankeerde. Ze gaan ermee aan de slag en hopelijk kan ik einde van de week alles monteren zoals het hoort.
|
04 mei 2020 22:33 |
|
|
pp964c2
1991 964 carerra 2Rijswijk
|
Re: Dynamo en fan vraag 964
Hoe lastig is het om de fan eraf/eruit te halen? Ik wil deze winter nl de fan laten spuiten. Is nu minder mooi en een beige kleur. Wil de fan in kleur vd auto, indisch rot, laten spuiten maar zie btje op tegen uitbouwen. Alvast dank voor tips en trucs. pp964c2
|
05 mei 2020 7:30 |
|
|
Dial_888
911 3.2 Carrera
|
Re: Dynamo en fan vraag 964
Is niet moeilijk, riem verwijderen, spanband fan-housing los, bedrading ontkoppelen en het geheel voorzichtig met wat gedraai verwijderen...en ook je lakdelen beschermen ten krassen met tape/doek.
_________________________________________ early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise
|
05 mei 2020 9:07 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: Dynamo en fan vraag 964
Komt inderdaad voor dat de as zelf ook in de lagerpassing gaat ziten te jutteren en dus slijt, as wordt dan iets dunner. Als je dan lager vervangt in de veronderstelling dat je de speling dan weer kwijt bent zit je mis...
Vorig jaar hetzelfde probleem gehad met mn wasmachine (sorry voor t vergelijk...) Met nieuwe lagers nog steed speling, bleek de trommel-as te zijn die ook was ingesleten.
Reviseren is inderdaad niet altijd alleen ff lagers vervangen.
Ik heb in mn W123 ooit een gereviseerde dyname gehad, waarvan later bleek dat de buitenste lagerring van het achterste lager te veel ruimte had in de passing van het dynamohuis, die liep na 6.000km weer vast.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
05 mei 2020 9:29 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: Dynamo en fan vraag 964
Komt inderdaad voor dat de as zelf ook in de lagerpassing gaat zitten te jutteren en dus slijt, as wordt dan iets dunner. Als je dan lager vervangt in de veronderstelling dat je de speling dan weer kwijt bent zit je mis...
Vorig jaar hetzelfde probleem gehad met mn wasmachine (sorry voor t vergelijk...) Met nieuwe lagers nog steed speling, bleek de trommel-as te zijn die ook was ingesleten.
Reviseren is inderdaad niet altijd alleen ff lagers vervangen.
Ik heb in mn W123 ooit een gereviseerde dynamo gehad, waarvan later bleek dat de buitenste lagerring van het achterste lager te veel ruimte had in de passing van het dynamohuis, die liep na 6.000km weer vast.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
05 mei 2020 9:32 |
|
|
John964
Carrera 3.2, Ex. 964 C4, Boxster S 981, 997S en 964 C4Roerdalen
|
Re: Dynamo en fan vraag 964
Het is inderdaad niet heel moeilijk. In de onderstaande link is het mooi stapje voor stapje weergegeven: http://forums.pelicanparts.com/porsche- ... build.html
|
05 mei 2020 9:52 |
|
|
pp964c2
1991 964 carerra 2Rijswijk
|
Re: Dynamo en fan vraag 964
Dank voor uitleg en plaatjes. Dat ziet er iid diy uit. Mooie klus voor de winter. Eerst maar rijden deze zomer
|
05 mei 2020 13:18 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Re: Dynamo en fan vraag 964
Is dat bij de 3,2 ook zo?
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
05 mei 2020 13:21 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Dynamo en fan vraag 964
Al die Porsche modellen en uitvoeringen met de motor achterin uit de 70-er jaren tot nu worden 911 genoemd. Maar ze zijn vaak zooo verschillend. Dus als iemand vraagt hoe je een dynamo moet uitbouwen is dat bij een 964 en 3.2 verschillend genoeg om een leek die aan de klus begint erg in verwarring te brengen. Nee, bij een 3.2 zit geen extra lager en zit de ventilator vast op de dynamo as. ( Net als bij een 964 RS ) Een ventilator demonteren kan een lastig klusje zijn bij een 964 ( met airco helemaal) omdat het ventilatorlager nog al eens vastgeroest zit op de dynamo-as. .
_________________________________________ Rebel engineering
|
05 mei 2020 16:11 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Re: Dynamo en fan vraag 964
OK dat schept duidelijkheid. Ik heb mijn alternator/dynamo/Lichtmachine één keer uit de auto gehad en kan me geen lager herinneren. Dat ze dat in 1989 veranderd hebben is helder
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
05 mei 2020 23:10 |
|
|