Auteur |
Bericht |
Porschelovert
|
996.1/2 of 997(.1) kopen, welke eisen rijklaar/aflevering?
Hallo allemaal! Ik ben zoals sommigen al weten, aan het rondkijken voor een 996 of 997. Nu zat ik een shortlist/checklist te maken wat ik graag zou willen/verwachten voor een goede rijklaar aflevering als ik een 996 of 997 van een gerenommeerde partij (garage en/of specialist) zou kopen. Welke items zou ik dan zeker moeten noteren en zou ik ook mogen verwachten? Hieronder heb ik al een shortlist gemaakt: - IMS upgrade (in het verleden) uitgevoerd - AOS onderhoud - Bougies en bobines niet langer dan 20.000km geleden vernieuwd - Remschijven en remblokken niet langer dan 20.000km geleden vernieuwd - Premium merk A band met voorkeur n codering met minstens 4 a 5 mm profiel - Alle vloeistoffen inc remvloeistof, olieen en filters niet ouder dan 10.000km vernieuwd - Accu niet ouder dan 1 jaar - Porsche Wielslotbout en gereedschapset aanwezig - Binnen en buiten gepoetst, inclusief voor-compartiment waar accu zit, schoon van bladeren etc (ivm voorkomen waterschade) Wat denken jullie? is dit reeel als je em netjes afgeleverd en rijklaar wilt hebben? zijn er andere items die ook van belang zijn? mvg P.S. ik vond dit een heel fijne en leerzame video!: https://www.youtube.com/watch?v=QWUFja2EhyA&t=1457s
|
21 aug 2024 16:21 |
|
|
Toby
997.1 CarreraMRDH
|
Re: 996.1/2 of 997(.1) kopen, welke eisen rijklaar/afleverin
Waarom accu niet ouder dan 1 jaar? Ik wist niet dat deze jaarlijks gewisseld dienen te worden. Verder geen gekke lijst, bij remblokken/schijven zou ik de dikte/staat belangrijker vinden dan de kilometers, want het is een verschil of remmen 20dkm Eifel of snelweg erop hebben zitten. Motorolie moet in mijn ogen jaarlijks gewisseld worden. IMS upgrade speelt denk ik vooral bij het kleine lager met een enkele rij, de grote hebben de reputatie weinig problemen op te leveren.
|
21 aug 2024 16:58 |
|
|
ferry p
356-911Lowlands
|
Re: 996.1/2 of 997(.1) kopen, welke eisen rijklaar/afleverin
Gewoon kopen onder voorbehoud akk
Komt bijna alles er wel uit.
_________________________________________ “Luft kann man unterwegs nicht verlieren “
|
21 aug 2024 18:10 |
|
|
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Re: 996.1/2 of 997(.1) kopen, welke eisen rijklaar/afleverin
De staat van de onderstel is het meest belangrijke op het motor na. Ik zou daarom aandringen op een band met N-codering en dat alle rubbers en ophangpunten zijn nagelopen.
De accu zou ik me totaal niet druk om maken, en voor de rest vind ik aantoonbaar onderhoud volgens de specificaties van Porsche belangrijk. Precies hou oud de bougies, remblokken en schijven zijn maak niet uit zolang ze nog niet aan vervanging toe is.
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
21 aug 2024 18:37 |
|
|
Alfred996MKII
997.1 S Coupé,
ex 996 MKII
|
Re: 996.1/2 of 997(.1) kopen, welke eisen rijklaar/afleverin
DOT codering vind ik ook belangrijk, hieraan kun je zien wanneer de band is geproduceerd, ouder dan zes jaar dan is vervangen wel het beste omdat de band dan kan zijn uitgedroogd
_________________________________________ De precisie 911
|
21 aug 2024 19:34 |
|
|
Ehombie
996 c4 2002Omg. Venlo
|
Re: 996.1/2 of 997(.1) kopen, welke eisen rijklaar/afleverin
-Airco werking en/of bijgeluiden -Kijk eens in de wielkast/schokdempers...(bumpstops/stofhoes zullen wel versleten zijn van een doorsnee 996, wat geen apk afkeurpunt is) -Ik streef ook naar een schone motorcompartiment. Maar als ik een auto koop vind ik fijn dat hij niet (recent) is schoongemaakt...
optioneel -Neem iemand mee met een goeie scantool...en weet waar naar die kan kijken.
Heb je geen technisch verstand van autos, kijk evt naar zo'n porsche aankoopkeuring (zoals eerder vermeld)
Verder je koopt een auto van rond de 20 jaar oud... Goed onderhoud kan gepleegd zijn, er kan altijd iets ongewenst/duurs stuk gaan. (maar dat is voor elke auto, ongeacht merk of type budget) Porsche kopen is 1, onderhouden is 2. (maar dat is voor elke auto, ongeacht merk of type budget)
Ga kijken en ga niet voor de eerste de beste... neem er de tijd voor. Heb je er geen goed gevoel bij, laat hem staan. Voorpret is de leukste pret... succes
|
22 aug 2024 9:07 |
|
|
2.2VTEC
Sint-Niklaas (B)
|
Re: 996.1/2 of 997(.1) kopen, welke eisen rijklaar/afleverin
Redelijk overdreven om dergelijke “eisen” te stellen bij een auto van +20 jaar oud naar mijn mening. Het is geen Carrera GT van 1 mln €. Aantoonbaar en correct gedocumenteerd onderhoud zal wel al volstaan en dat poetsen kan je zelf doen.
_________________________________________ MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster Honda VFR800FI
|
22 aug 2024 9:12 |
|
|
Stiruam
'05 Porsche 997 Carrera S cab, '03 Supercharged BMW Z4 3.0i cab en de '14 gezinspukkel.Op de boerderie (bij Den Bosch)
|
Re: 996.1/2 of 997(.1) kopen, welke eisen rijklaar/afleverin
Uiteindelijk is natuurlijk alles reeel om te vragen, als je maar bereid bent om er ook voor te betalen. Wie betaalt, bepaalt. Ik denk wel dat je lijst grotendeels in ingegeven door de negatieve verhalen die op internet circuleren en die je ook met een AKK en gezond verstand kunt ondervangen in plaats van met zo'n specifieke lijst van eisen. Kortom; ook als je geen project wilt kopen, ondervang je met een goede AKK eigenlijk alle belangrijkste punten wel, de rest is grotendeels een kwestie van de eerste kosten wat uitstellen. De gemiddelde eigenaar zal uitgaan van de normale onderhoudsintervals en jij stelt behoorlijk strengere eisen. Dit is wat ik belangrijk vind / vond (toen ik vorig jaar een 997 kocht):
|
22 aug 2024 10:19 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: 996.1/2 of 997(.1) kopen, welke eisen rijklaar/afleverin
Goede reële bijdrage .
_________________________________________ Rebel engineering
|
22 aug 2024 10:59 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Re: 996.1/2 of 997(.1) kopen, welke eisen rijklaar/afleverin
Wat mij betreft hangt toch alles af van de prijs
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
22 aug 2024 12:36 |
|
|
Wimpie67
ex 911 3.2 1987
ex 987.1 S 3.2 2005
981 S 3.4 Boxster's-Hertogenbosch
|
Re: 996.1/2 of 997(.1) kopen, welke eisen rijklaar/afleverin
Mijn eisen zien er heel anders uit: Traceerbare historie Geen schadeverleden Sluitende onderhoudshistorie+facturen AKK door specialist
De in dit topic genoemde eisen zijn naar mijn mening “klein bier” en zijn eenvoudige op te lossen als de prijs goed is. Een in de basis goede auto zou ik er niet voor laten staan
_________________________________________ Wim
|
22 aug 2024 12:43 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Re: 996.1/2 of 997(.1) kopen, welke eisen rijklaar/afleverin
Exact dat. Als je er niet voor betaalt dat zijn opleverpunten eenvoudig op te lossen
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
22 aug 2024 17:27 |
|
|
dirty gertie
928 S4 manual, ex 964 C2, ex 993 C2
|
Re: 996.1/2 of 997(.1) kopen, welke eisen rijklaar/afleverin
Wat Wimpie en Maarten zeggen. Auto zoeken die op de basis zaken klopt. AKK doen, prijsopgave vragen voor AKK punten, en met de lijst in de hand er met de handelaar uitkomen qua prijs. En dan met eventuele korting in de hand zelf de AKK punten laten oplossen. Vooral geen technische discussie aangaan met een handelaar over hoe het ‘hoort’, het is voor hem een geldkwestie en dat moet het voor jou ook zijn.
|
23 aug 2024 8:04 |
|
|
Porschelovert
|
Re: 996.1/2 of 997(.1) kopen, welke eisen rijklaar/afleverin
dankjullie wel voor jullie antwoorden! een AKK ga ik sowieso doen wanneer ik iets op het oog heb, via Blankemeijer. ik ben weer wijzer en ja accu misschien te kort, echter als de auto heel weinig km heeft gemaakt in het afgelopen jaar, of zo goed als stil heeft gestaan, kan het volgens mij best hard gaan met een accu
|
25 aug 2024 15:45 |
|
|
Wimpie67
ex 911 3.2 1987
ex 987.1 S 3.2 2005
981 S 3.4 Boxster's-Hertogenbosch
|
Re: 996.1/2 of 997(.1) kopen, welke eisen rijklaar/afleverin
Nogmaals: houd de focus op de echt belangrijke zaken. Even generaliserend: als het ingewikkeld wordt, dan heeft men de neiging om de focus te verleggen naar zaken die men wel eenvoudig kan begrijpen. Ik kom dat in mijn professionele leven vaker tegen. Zaken als prijs of levertijd zijn makkelijk te vergelijken, maar vaak heb je er maar één keer plezier van. Uiteindelijk gaat het om de zaken die er écht toe doen. Vind je het lastig om het totale plaatje te beoordelen, neem dan iemand mee met verstand van zaken. Dat is zeker geen schande, eerder slim.
_________________________________________ Wim
|
25 aug 2024 21:41 |
|
|
Hahe85
996 C2 coupe mk2
|
Re: 996.1/2 of 997(.1) kopen, welke eisen rijklaar/afleverin
Wat betreft 996 zouden de mods van IMS, AOS en koel mod. wellicht wenselijk zijn. Aan de andere kant, als er na 100k+ km nog niks gebeurd is zal het daarna bij net gebruik ook allemaal wel los lopen. Deze drie mods kun je overigens ook na aankoop laten installeren.
Wat betreft accu zou ik me niet al te druk maken. Een accu kost ook niet de wereld en is makkelijk zelf te vervangen.
En uiteraard een AKK, eventueel met cilinderinspectie om borescoring uit te sluiten.
|
26 aug 2024 9:41 |
|
|
mark996
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
|
Re: 996.1/2 of 997(.1) kopen, welke eisen rijklaar/afleverin
En die mods zijn niet zaligmakend, wil vast niemand horen maar mijn specialist raadt enkel aan om de waterpomp en thermostaat te upgraden naar een gt3 versie, en de rest zeker niet te doen. Hij heeft nu meerdere 996-en binnen gehad met olielekkages door de derde mod (die zoals hij zegt, Porsche nooit zou installeren op deze motor). Doe er verder mee wat je wilt. AKK zou ik zeker aanraden, kijken naar een accu of andere zaken die je zelf makkelijk kunt vervangen, niet
|
26 aug 2024 10:16 |
|
|