Auteur |
Bericht |
Rudike
996Breda
|
964: roest bij de ramen door non-Porsche ruiten?
Ik wil van de winter het roest wat bij m'n voorruit zit weg laten halen. Tijdens de taxatie wist de taxateur mij te vertellen dat er vaak roest komt op die plekken omdat de originele Porsche-ruit wordt vervangen door bijvoorbeeld een ruit van Carglass. Die zouden net iets kleiner zijn, waardoor er makkelijker vocht kan blijven staan.
Nu zijn bij mij in ieder geval alle ruiten origineel Porsche, behalve inderdaad de voorruit, waar roest zit....
Ik ben benieuwd naar de meningen hierover.
|
05 jul 2006 9:43 |
|
|
Rick
Haaglanden
|
Het heeft meer te maken met de onvakkundige/gehaaste verwijdering van de oude ruit, slechte voorbewerking en plaatsen van de nieuwe ruit, dan met de ruit zelf, al dan niet voorzien van het Porsche merkje.
De ruiten die de beunhazen van Carglass & Co. gebruiken komen ook uit de fabrieken waar Porsche zijn ruiten betrekt. Echter zijn de ruiten die Porsche geleverd krijgt voorzien van het extra merkstempeltje.
|
05 jul 2006 10:08 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
De ruiten die bij Carglass vandaan komen zijn over het algemeen net zo origineel als de ruiten die -bijvoorbeeld- door Porsche zelf geleverd worden. De leveranciers zijn hetzelfde en deze leveranciers leveren over het algemeen dezelfde ruiten. In sommige gevallen eist het automerk dat slechts in de door het merk zelf geleverde ruiten het merklogo mag staan, maar anders staat er óf in de ruit van het merk zelf zelfs geen merklogo, of staat het ook in de ruit die door Carglass geleverd wordt...
Staat er in een Porscheruit een Porsche-logo of -script? Ik weet dat eigenlijk helemaal niet. Heb ik nooit op gelet!
En om nou Carglass beunhazen te noemen, vind ik wel erg kort door de bocht! Lekker generaliserend...
Ik weet dat Carglass ook een B2B-afdeling heeft en die plaatsen ook bij merkdealers autoruiten! Overigens weet ik (ook) dat daar in ieder geval 2 officiële Porsche-dealers onder vallen.
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
05 jul 2006 10:27 |
|
|
ome piet
993 C2Svechtdal
|
Nee,in geen van de ruiten en mijn voorruit is de 1e nog [de 7 van t bouwjaar staat er in...]
_________________________________________ t beste maar weer...
|
05 jul 2006 10:46 |
|
|
Roi
niet meer....
|
Rudike,
Heb ik ook gehad, nieuwe ruit laten plaatsen en de plekken zijn bijgewerkt "strak gemaakt". Bij mij was het overigens ook de originele ruit uit 1991, dus daar ligt het niet aan. Er blijft gewoon water "staan" onder - met name in de hoeken- de afdichting.
mvgr. Roi
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
|
05 jul 2006 11:49 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: 964: roest bij de ramen door non-Porsche ruiten?
Geloel... Ik heb niet al te lang geleden mijn voorruit laten vervangen van een Sigla met Porsche tekentje (het driehoekje, niet het logo) naar een Sigla zonder Porsche tekentje. Exact dezelfde ruit. En onder het rubber kwam een "plekje" tevoorschijn...
Overigens, vaak zie je ook in de A-stijl roest. Dat komt meestal door een verstopte afwatering van het schuifdak.
|
05 jul 2006 12:37 |
|
|
horn
PF #57
|
on topic beunhazen.
carglass heeft een aantal maanden terug de voorruit van de mini vervangen. gisteren op snelweg (open uiteraard) ineens veel geruis. bleek rubberen afdekstrip aan bovenzijde van raam losgeraakt. Gestopt bij waardenburg - bert story. Hadden weinig tijd en hebben strip losgetrokken en achterin gegooid. "Zou gekit moeten zijn".
Meteen vanuit de auto Carglass Ede gebeld. "Waarheen bent u nu op weg?" Op mijn antwoord 'naar huis' vroegen ze hoe laat ik daar dacht te zijn en wat het adres was.
Was om 3 uur thuis (zoals gezegd) en om 15.10u stonden er 2 knakkers van Carglass voor de deur die eea netjes gerepareerd hebben.
Niets te klagen over Carglass.
Heren zeiden mij overigens dat origineel die strip ook niet gekit maar vastgedrukt zit. Het feit dat hij een keer los is geweest bij het vervangen van de ruit zou de oorzaak kunnen zijn dat hij losgeraakt is.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
05 jul 2006 12:50 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Er is af fabriek kit gebruikt die in de loop der tijd de lak aantast.
Omdat er water tussen rubber en plaatswerk komt gaat dat onder het rubber roesten.
Op het moment dat dat zichtbaar wordt rond de randen van het rubber, dan is er achter de schermen al heel wat gaande:
Ruit er uit halen en heel goed (laten) saneren.
Weer vakkundig laten monteren, klaar.
Kan me niet voorstellen dat de grote glasboeren afwijkende maten ruiten gebruiken. Omzet in P-ruiten is al niet groot, dus ik kan me niet voorstellen dat er verschillende fabrieken zijn die die dingen voor verschillende verkoopkanalen in verschillende maten produceren. Dat zou wel heel inefficient zijn.
Overigens is een oude ruit prima te verwijderen door rondom het oude raamrubber voorzichting open te snijden. De oude ruit is dan weer prima opnieuw te gebruiken.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
05 jul 2006 13:55 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Dat geldt voor ruiten in een rubber, zoals bij de 3.2
Bij de 993 en later is de ruit 'geplakt' en is het zichtbare rubber alleen maar een afdekrand
Deze ruiten verwijderen is niet makkelijk, moet met speciale decoupeerzaag worden los gezaagd. Las dat de achterrruit NOOIT opnieuw te gebruiken is; waarom is mij onduidelijk(bron: Porsche werkplaats man.)
|
05 jul 2006 17:52 |
|
|
Roi
niet meer....
|
Is mij ook verteld van de voorruit van de 964, dat die geplakt zit en dat de kans op beschadigingen/ barsten erg groot is bij demontage. Bij mij was de voorruit al behoorlijk door steentjes bewerkt dus maar een nieuwe laten zetten.
mvgr. Roi
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
|
06 jul 2006 0:42 |
|
|
Olaf
911 Carrera S
|
Da's bij de 993 - en dan voornamelijk de achterruit
Origineel is geen enkele ruit van een 964 gekit - door ouderdom gaat het rubber ietsje krimpen - komt er meer (schuur) beweging in en gaat deze soms lekken - de enige manier om dat lekken tegen te gaan is het rubber (en daarbij wss de ruit) te vervangen - goedkopere en veel snellere oplossing is om dan te gaan kitten
|
06 jul 2006 8:15 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
06 jul 2006 8:35 |
|
|
Olaf
911 Carrera S
|
|
06 jul 2006 8:51 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Dus jij denkt dat iemand die wellicht 5 á 6 ruiten per jaar vervangt dat beter kan, c.q. zal doen dan iemand die een gelijk aantal ruiten per dag vervangt? En dat iemand die vaak met 'verouderd materiaal' werkt, beter werk aflevert dan iemand die met het meest geavanceerde materiaal kan werken?
Oké...
Toen mijn ruit vervangen moest worden, ben ik gewoon naar Carglass gegaan, hoor... Ik ben netjes geholpen en mocht bij de hele 'operatie' toezien. Dat gebeurde vakkundig en netjes. De restanten oude kit zijn zorgvuldig verwijderd en de sponning is op roest en beschadigingen gecontroleerd. Vervolgens is de nieuwe ruit geplaatst en ook dat ging heel professioneel, zonder geknoei, etcetera...
Als schadebehandelaar zie ik nog wel eens wat klachten voorbij komen bij ruitvervangingen.
Op grond van de hardnekkige geruchten dat Carglass 'broddelwerk' zou leveren, heeft een aantal verzekeraars (waaronder Nationale-Nederlanden en Delta Lloyd) een inventarisatie gemaakt van de meest voorkomende klachten én bij welke bedrijven die klachten voorkwamen...
De meeste klachten komen van mensen die hun ruit bij 'de dealer' of het (Bovag) garagebedrijf hebben laten vervangen.
De minste klachten komen trouwens van mensen die hun ruit bij een schadeherstelbedrijf hebben laten vervangen.
Carglass en Autotaalglas hadden aanzienlijk minder klachten dan 'de dealer' en het garagebedrijf.
Iets meer klachten kwamen bij de overige glasfitters voor, zoals Glasgarage, Ster Autoruitservice, Autofocus, etcetera...
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
06 jul 2006 9:05 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Volmondig ..... JA!
Het is niet het gereedschap dat het werk uitvoert, maar degene die het gereedschap vast heeft.
Ik kies dan ook liever voor iemand waarvan ik zeker weet dat dat wel goed zit.
Die discussie hebben we echter eerder al gevoerd zoals jij ongetwijfeld ook nog zult weten, dus laten we dat niet nog eens over doen.
NB zie ook Carglass.....zucht.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
06 jul 2006 9:32 |
|
|
Rick
Haaglanden
|
@Speedy944
Zijn deze resultaten van de inventarisatie nog ergens na te lezen? Om uit te vinden waar ik NIET moet zijn voor reparaties en vervangingen?
Ik heb de laatste 2 jaar 3 keer het “genoegen” gehad bij Carglass en Autotaalglas om met prutswerk geconfronteerd te worden.
@EriC4C
Als in je verzekeringsvoorwaarden staat dat ruitreparaties bij bijv. Autotaalglas dienen te worden uitgevoerd, heb je dan toch de vrijheid om naar een ander bedrijf te gaan? Heeft dat consequenties voor de no-claim, vergoeding schade, e.d.?
|
06 jul 2006 9:43 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Je hebt alle vrijheid van keuze, maar het heeft wel zoals gezegd consequenties voor het te betalen Eigen Risico.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
06 jul 2006 9:48 |
|
|
Rick
Haaglanden
|
Nou, dat heb ik er dan wel voor over.
|
06 jul 2006 9:55 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Ze zijn een tijd geleden gepubliceerd in het AM (Assurantie Magazine); een tijdschrift voor de verzekeringsbranche...
Ik moet eens even zoeken of ik dat artikel wellicht nog ergens heb.
Overigens ken ik -persoonlijk- inmiddels 4 Porschisten die hun ruit bij Wittebrug hebben laten vervangen en daar ook alleen maar ellende mee hebben gehad. De arrogantie was -wat mij betreft- navrant...
Ze hadden (hebben?) een instelling van 'Wir machen keine Fehler'...
En inderdaad: deze discusssie is al een keer eerder gevoerd. Het is derhalve niet zinvol om ze maar weer eens op te rakelen.
Ik vind het alleen jammer dat er zo snel generaliserend (negatief) over bedrijven als Carglass en Autotaalglas wordt geschreven...
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
06 jul 2006 10:47 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
06 jul 2006 10:52 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Dat is trouwens een ánder onderzoek!
Het onderzoek van de verzekeraars is van recentere datum.
Overigens met (bijna) dezelfde uitkomsten als het onderzoek van de verzekeraars...
Welk onderzoeksbureau ze hebben ingeschakeld, weet ik niet.
(Wellicht hetzelfde)
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
06 jul 2006 10:55 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Een goed verstaander ......
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
06 jul 2006 10:56 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Dat rondom de ruit roest optreed bij een in rubber gevatte ruit komt meestal doordat de ruit al eens opnieuw gemonteerd is geweest.
Het rubber krimpt namenlijk in de loop van de tijd en er dient ten aller tijde voldoende seal kit te worden toegepast om het rubber waterdicht te laten aansluiten maar ook geen frictie te laten veroorzaken door trillingen en schuiven. Dat beschadigd onherroepelijk de lak. De frictie kan oplopen tot enkele milimeters door het torderen van de carrosserie.
Dat brengt mij gelijk bij het volgende. In autos vanaf de 993 zijn de ruiten gelijmd en maken deel uit van de carroserie en dus de stijfheid van de auto. Het vervangen van dit soort ruiten is een secuur werkje omdat er geen extra spanningen in het glas mogen komen tijdens het monteren. Zo moet de auto bv goed vlak staan.
En of firmas als Carglass nu zoveel minder zijn dan de Porsche specialist
Autoruiten (zeker de geplakte) is nu eenmaal een vak appart en vereist meer kennis dan je zo op het eerste gezicht zou zeggen.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
06 jul 2006 12:51 |
|
|