Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 02 dec 2024 4:10



Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
964: interieur-temperatuur-sensor is de weg kwijt.... 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
964 C2T 997 C2
Bericht 964: interieur-temperatuur-sensor is de weg kwijt....
Vraagje aan de 964 rijders en specialist(en) :

Zodra ik het schuifdak van mijn 964 open worden de zijdorpels warm. Met warm bedoel ik hier eigenlijk heet... Dus de temperatuur in de cabine loopt als snel op tot onaangename waarden... dit terwijl ik juist lekker met m'n schuifdakje open wil rijden voor frisse buitenlucht etc. (enfin, je kent het gevoel wel... 8) )

Vreemde is dat er (gelukkig) geen warme lucht uit de openingen in- en onder het dashboard komt; de 'air-mixing-chamber' in het vooronder van de auto doet zijn werk blijkbaar dus goed.

Mijn auto heeft een goed werkende airco. Vanzelfsprekend staat de airco niet aan als ik met een geopend schuifdak wil rijden. Toch lijkt het erop dat de sensor die normaal namens de airco en de verwarming de interieur temperatuur meet, de verwarming wil inschakelen zodra ik dus m'n dak open. De 'flappen' aan de achterzijde gaan blijkbaar dicht in opdracht van de 'interieur temperatuur sensor' , en de zijdorpels lopen dan vol warme lucht (zoals dit ook gebeurd als je wel de verwarming aanzet...) en deze verwarmen de zijdorpels toch ongekend hoge temperaturen... :evil:

Iemand dit ook ooit beleefd ? Zo ja, hoe is het opgelost ? En natuurlijk de onvermijdelijke oer-Hollandse vraag: was de oplossing duur..?

Hoop dat jullie kunnen helpen.

Groeten,

Dick


20 sep 2006 15:43
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Aangezien uit niet alle uitstroomopeningen warme lucht komt lijkt het mij niet de temperatuursensor (wat meestal de fan is die erbij hoort, maar dat terzijde). Ik denk eerder een van de servo's...

Of dat duur is? Ik denk dat het meevalt, maar ik heb dit nog niet eerder aan de hand gehad (de temp. sensor wel, dat kost iets van 150 euro als ik mij niet vergis).


20 sep 2006 17:40
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
911 Carrera S
Bericht 
Devils son schreef:
Ik denk eerder een van de servo's...



... Dat is ook hetgeen waar ik in eerste instantie aan gedacht heb - was er alleen niet helemaal zeker van of dat de enige 'kleppen' in het geheel zijn :shock:

Servo's kan je redelijk makkelijk bij als je de kofferdeksel open maakt en het kunsstofplaatje dat tegen de parafan aan ligt wegneemt :idea:


Mss heb je iets aan Dirkie z'n topic uit 2003 :idea:


20 sep 2006 17:55
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
niet meer....
Bericht 
Dacht eerst ook aan de servo's maar Dick vertelt dat er geen warme lucht binnenstroomt dus.... alleen worden de kokers warm....hmmm.

Misschien creeer je door het openen van het schuifdak onderdruk in je wagen t.o.v. de luchtkanalen en "kruipt" dat in de kokers langzaam naar voren.

Ik zal het bij mij ook eens testen. Merk je dit erg snel op of moet je een paar uur rijden? Trouwens das nie erg hoor :cheesy:

Roi
_________________________________________
Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.


20 sep 2006 18:10
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2T 997 C2
Bericht 
Hallo allemaal,

Bedankt voor de input. :)
De servo's lijken mij geen verdachte. Ik vermoed ook iets wat Roi al zei: onderdruk in het interieur die de kleppen/flappen van de aan de motor-zijde van de luchtkanalen openzet... (zo werken ze ook met het inschakelen van de verwarming en airco...).

Grote vraag is natuurlijk of dit zo bedoeld is door de firma Porsche...?

Om Roi z'n vraag te beantwoorden: Het treedt op zodra de motor warm genoeg is en de warmtewisselaars warme lucht kunnen afgeven (dus na ca. 10 minuten).
Het is trouwens ook wanneer 1 of beide ramen openstaan, daarom kan ik me wel vinden in het 'onderdruk' verhaal. Ik heb deze vraag ook uitgezet op Rennlist en het Pelican Tech Forum en daar kwam ook iemand met het onderdruk-verhaal.
Echter, niemand weet of dit nou de bedoeling is... :?

Ben benieuwd of jij het ook hebt Roi.
Ik hoop dat Erwin hier iets over kan schrijven..

Groeten,

dick


20 sep 2006 19:18
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex 964 Turbo 3.3
Bericht 
Komt me heel bekend voor, bij mij was het echter de slang die linksvoor door de dorpel loopt en naast de bestuurder zit, deze is aangesloten op de kachelverdeler voor onder/midden/boven volgens mij. Deze slang was gedeeltelijk losgeschoten en inderdaad, dak open en bloedheet worden in de auto :lol:
Ik begrijp jouw verhaal echter niet helemaal, komt er nu zoveel warmte van de dorpels af dat het warm wordt in de auto ?? Dan moeten die dorpels echt witwellend heet worden lijkt me. Dat kan volgens mij alleen maar veroorzaakt worden door een lekke slang waar de lucht door aangevoerd wordt. Als er ergens een lek zit zal door de onderdruk deze lucht snel ontsnappen uit die slang en vervolgens de dorpel opwarmen en ook in je interieur terechtkomen. Oftewel ik zou als kontrole het ontgrendel mechanisme voor het kofferdeksel loshalen, daarna de bekleding loshalen en eens kijken of de slang die uit de dorpel komt nog wel luchtdicht is aangesloten. Als je het los hebt en je gaat een stuk rijden dan mag je volgens mij geen warme lucht daar links voelen, het moet immers door die slang en niet erbuiten!
(rechts denk ik dat er ook zo'n slang door de dorpel loopt maar dat weet ik niet zeker)
Ik wist't na 10 minuten, de oplossing was ook 10 minuten werk :lol:
Succes en troost je, je gaat de winter in :P , ik heb er toen ik de auto net had (in de zomer) een tijd mee gereden voor ik eens poolshoogte ging nemen, ik vond het rijden zo leuk dat ik de warmte maar even voor lief nam en met het dak dicht ging het eigenlijk prima! (oftewel de halve zomer met dak dicht gereden :lol: )


20 sep 2006 20:06
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2T 997 C2
Bericht 
Hallo Paul,

Bedankt voor de info; ik ga dit onderzoeken.
Ik hoop wel dat bij een 964 Turbo (965) het verwarmingssysteem v.w.b. de slangen, buizen, aansluitingen en luchtverdeling, hetzelfde uitgevoerd is als bij de standaard 964 (kijk 't wel even na in het boek van Adrian Streather).

Even voor de zekerheid: Mijn dorpels worden dus niet warm/heet als schuifdak en ramen gesloten zijn... dan blijven ze ijskoud. Was dat bij jou ook het geval ?

gr.

dick


20 sep 2006 22:33
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
niet meer....
Bericht 
Dick,

rechts zit ook zon ding erg makkelijk zichbaar te maken. Waar de OBD stekker zit, eerst het kapje eraf en ik dacht 2 of 3 schroefies en je ziet de buis/slang lopen. De vraag is dan of je echt goed en ver in de dorpel kan kijken. Ik weet wel dat er bij mij er een klein gaatje zit rechts.

Dat er een "semi-open" verbinding -het zij tijdelijk- is met het verwarmingskanaal wordt volgens mij ook bevestigd als je bij de auto met gesloten ramen, schuifdak etc. de laatste deur dichtgooit. Ik hoor dan altijd de kleppen openen om vervolgens dicht te vallen. Normaal openen die i.g.v. extreem hete motor die extra gekoeld wordt door die grote blower achter in. Ik geloof dat in het AS boek (toch maar effe opgezocht, pagina 344)dat de "differential pressure flaps" worden genoemd.

Vandaar dat ik ook gelijk aan onderdruk dacht.

I.i.g. zal ik het ook eens testen, weet alleen nog niet wanneer :cry: ff geen tijd om met de P te rijden, verder niets ernstigs.

Succes met je zoektocht.

Roi
_________________________________________
Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.


21 sep 2006 0:11
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2T 997 C2
Bericht 
OK, bedankt Roi.
Ik zal inderdaad ook de rechterdorpel moeten onderzoeken omdat beide dorpels warm worden.

gr.

dick


21 sep 2006 9:05
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 9 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.