Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 02 dec 2024 6:54



Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 
Verwarmings- en ventilatieproblemen 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 SC Coupe 1980
Brasschaat /Belgie
Bericht Verwarmings- en ventilatieproblemen
Hoi iedereen,

Ik merkte dat bij mijn SC van 1980 de verwarming wel werkt, maar door de ventilatieroostertjes in de wagen krijg ik enkel warme lucht door de gleuf rechts aan de voorruit ,en door het roostertje rechts naast de rechterdeur.
De twee roostertjes midden in het dashboard ( deze die naar de bestuurder en de passagier zijn gericht) blazen enkel ijskoude lucht. Ook deze aan de voorruit links en het roostertje op het dashboard naast de linkerdeur geven enkel koude lucht.
Op de koop toe gaf het motortje van de ventilatie (blazer om de ruiten te ontdampen etc) enkele dagen geleden de geest . :(
De Porsche doet het na 3 maanden nog steeds even schitterend maar op vlak van verwarming en ventilatie zit het me even niet mee. :lol: En dat is knap vervelend als je de wagen elke dag gebruikt. Zeker nu het buiten wat frisser wordt. Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn? Het motortje is gewoon doorgebrand, daar ben ik nogal zeker van aan de geur te oordelen die ik in de P binnenkreeg. Ik ga vrijdag dan ook een ander monteren. Maar wat de verwarming betreft...?


Laatst bijgewerkt door WalterDC op 30 nov 2006 12:44, in totaal 2 keer bewerkt.



30 nov 2006 7:15
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2T 997 C2
Bericht 
Even onder de parafan (onder de bagageklep, achter hoofdremcilinder) de aansluitingen van de kartonnen slangen checken.
Kijk ook even onder je wagen (bij het motorblok) of de schuiven van de verwarmingspotten (ik weet momenteel effe geen andere naam voor die dingen) nog wel open of dicht gaan; zitten de slangen er nog op; bedieningskabeltje gebroken?...

Wel even een bokje onder de opgekrikte wagen zetten natuurlijk. :wink:

Succes,

Dick


30 nov 2006 12:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 SC Coupe 1980
Brasschaat /Belgie
Bericht 
Hartelijk dank voor de reactie , Dick, dat zal ik allemaal eens even nakijken en hopelijk zit de oorzaak in één van de punten die je vermeldt. :)


30 nov 2006 12:46
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
911 Carrera S
Bericht 
In het kofferruim even dat 'kartonnen' schot waar je tegen aankijkt wegnemen - daar zit de hele unit achter met blowertje, kleppen en slangen ....

... buiten, zoals Dick al aangeeft, de slangen - ook even de werking van deze kleppen controleren :idea:

Als je het motortje gaat vervangen - moet je het schoepnrad van de as halen ..... even 'n extra handje erbij - die met twee handen het schoepenrad(je) vast houdt als je met 'n dreveltje het asje van de motor er uit tikt :idea:

Voor het demonteren van de 'unit' .... het een en ander merken met 'n stukje schilderstape - hoef je niet zo te puzzelen bij het in elkaar zetten :wink:


30 nov 2006 13:23
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 3.0 SC & 911 2.4E Targa & Boxster 3.2S
Bericht 
Die roostertjes in het midden van het dashboard en die 2 aan de zijkant,
die zijn voor de airco, niet voor de verwarming.
_________________________________________
8600cc & 18 cylinders


30 nov 2006 16:39
Profiel
Bericht 
MetalGreen911SC schreef:
Die roostertjes in het midden van het dashboard en die 2 aan de zijkant,
die zijn voor de airco, niet voor de verwarming.


De roosters in het midden zijn enkel voor koude lucht, en aan de zijkant kan men warme en koude lucht uit laten komen.
Walter DC, als je een en ander gerepareerd hebt, moet je inderdaad even de kartonnen aansluitingen controleren en het voornaamste is de afstlelling van je kleppenhuis. Wanneer de niet goed afgesteld staan krijg je een verkeerde verhouding van warme en/of koude lucht.(succes)


30 nov 2006 17:11
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
kartonnen aansluitingen :shock:
ik ga maar een potkacheltje kopen voor de winter :lol:
_________________________________________
Got coffee?


30 nov 2006 17:14
Profiel WWW Facebook 
Bericht 
Marco schreef:
kartonnen aansluitingen :shock:
ik ga maar een potkacheltje kopen voor de winter :lol:


Sorry: aluminium slangen met isolatiekarton er om heen :?


30 nov 2006 17:34
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 SC Coupe 1980
Brasschaat /Belgie
Bericht 
Hallo jongens,

Hartelijk dank voor de talrijke reacties, hier heb ik echt iets aan.

Ik rijd nog maar drie maanden met "haar" en aangezien ik niet zo onhandig ben dacht ik deze klus toch even zelf te klaren en de P niet voor elk mankementje naar de garage te brengen.
Toch zijn uiteraard, door het gebrek aan ervaring (wees gerust van de échte motor zelf blijf ik voorlopig af :wink: ) aan een Elf te werken , alle tips welkom.
Dat van die tape om het één en ander te merken is dus bv ook een interessante tip, naast al de anderen. Waar vind ik precies de verwarmingskleppen onder de wagen. Niemand hier een fotootje van? Ik heb geen brug, dus dat maakt het altijd wat moeilijker, als er onder de P iets moet gebeuren. Ook zag ik dat die kartonnen afdekplaat voor de hele unit voorzien is van ,wat wij in Belgie noemen, "pressions", die zwarte ronde dingetjes, drukknopjes, waar je soms iets mee vast klikt. Zoals bv ook de hele beschermmat vooraan in de koffer. Of zijn dat geen "pressions" en demonteert men die kartonnen plaat met de bouten ?
Het afregelen van die verwarmingskleppen , is dat een koud kunstje, of kan ik dat beter aan een specialist overlaten?
Ik wist niet eens dat er uit de roostertjes vooraan enkel koude lucht moet komen... :oops: Iets dat ik vergat te melden is dat enkel het linker nog afsluit, als ik het andere wil dichtzetten blijft de lucht er uitkomen. Hoe kan ik deze uit het dashboard halen? Ik veronderstel dat de reden uiteraard gewoon het klepje is dat niet kan afgesloten worden, maar hopelijk kan ik die roostertjes langs de voorkant van het dashboard demonteren om dit na te kijken, of moet dit op een andere manier?
Nogmaals dank voor alle hulp. Al doende leert men, en met het ventilatie/verwarmingssysteem kan men mijn idee weinig fout gaan doen. Om dit te vermijden blijf ik dus van de serieuze zaken , zoals haar echte motor, met mijn handen af. Voorlopig toch. Voor de kerst staan er wel wat boeken op mijn verlanglijstje... :wink:


Laatst bijgewerkt door WalterDC op 30 nov 2006 20:00, in totaal 1 keer bewerkt.



30 nov 2006 18:50
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
911 Carrera S
Bericht 
WalterDC schreef:
Of zijn dat geen "pressions" en demonteerd men die kartonnen plaat met de bouten ?


:arrow: de kartonnenplaat zit vast op twee ijzeren profielen .... deze profielen zitten met 2 bouten per profiel vast ... twee boven en twee onder .... :wink:


30 nov 2006 19:10
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 SC Coupe 1980
Brasschaat /Belgie
Bericht 
Bedankt Olaf, ik ga zo meteen aan de slag! :wink:


01 dec 2006 9:45
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 SC Coupe 1980
Brasschaat /Belgie
Bericht 
Hallo iedereen,

Vanmorgen kapotte unit gedemonteerd, ging als een fluitje van een cent, op een kwartiertje was het al klaar. Dat was dus een goed begin. :)

Tegen half 11 rijdt ik naar de zaak in tweedehands P-onderdelen en ik dacht even snel binnendoor te rijden. Hoe ik op dat dom idee kwam, weet ik niet, maar voor ik het wist zat ik ergens midden tussen boerendorpjes, boerderijen, etc... Ik rijd heel der dagen het hele land door zonder één probleem, en nu neem ik even wat binnenwegen en een afstand die normaal gezien maar een 50-tal kms bedraagt werden er uiteindelijk 150 alvorens ik voor de deur van de zaak stond. Vraag me niet hoe ik dat gepresteerd heb, ik weet het zelf niet, en ik denk niet dat het me nog een tweede maal zou lukken. :?
Enfin, dat maakt niet zoveel uit, wat toeren is altijd leuk, maar ik kwam er aan om kwart na 12, en normaal sluiten ze tussen 12 en 13u. Bovendien had ik niet erg veel tijd want tegen 16 u moest ik de kindjes gaan oppikken...
Maar geluk bij een ongeluk, er was toch nog één technieker aanwezig en ik mocht gewoon binnen en werd verder geholpen.
Hij heeft een goed motortje overgeplaatst in mijn unit die ik bij had, omdat de clips op mijn unit om de kabel te klemmen iets anders waren, en het zo voor makkelijker zou zijn om alles snel terug te monteren.
Na een tijdje arriveerde een tweede persoon en die probeerde intussen de ventilatieroostertjes uit een oude SC te krijgen , deze die in het midden van het dashboard zitten, en waar bij mij het rechtse niet meer kan dichtgezet worden, dus altijd koude lucht blaast.
Hij had ze niet meer los liggen in de rekken, maar kreeg ze ook niet uit de SC die er stond om gedemonteerd te worden. Hij probeerde zelfs na het demonteren van het klokje ze er op die manier langs achter uit de drukken, maar het lukte niet. Hij zei dat hij ze er wel uit kon duwen als hij er langs achter bij kan komen, wanneer ze de ruit, etc, van die P gaan demonteren, etc..Hij zou ze dan opzij leggen voor me. Mij wel een raadsel hoe ik die er dan bij mijn P moet gaan uitkrijgen zonder mijn dashboard te beschadigen door er met een schroevendraaiertje tussen te wrikken....
In ieder geval, uiteindelijk zat het motortje in mijn unit, ik betaal, en rijd terug naar huis.
Ik monteer heel de boel terug, sluit alles aan zoals het hoort. En wat gebeurt er? Na ongeveer twee minuten draaien van de ventilator begint dat ding erg schel te piepen en gek te doen. Ik dacht "wat krijgen we nu"? Nog eens alles nagekeken, maar eigenlijk kan je niets fout aansluiten, dus... Ik zet de ventilator weer aan en na even een gepiep draait hij normaal. Gek...
Ik vertrek snel want moest de kinderen nu echt wel gaan oppikken. Ik ben de straat nog niet uit of....de ventilator valt volledig uit en ik ruik weer een verdacht geurtje!! Al was dat wel minder als de vorige keer. Ik dacht dat ik iets kreeg! Heel mijn dag eraan voor niets.

Ik begrijp ook geen barst van dit alles. Hoe kan dit nu??? Ik heb uiteraard meteen naar de firma gebeld om dit te laten weten, ze begrepen het ook niet en zeiden dat ik er maar eens terug mee moest langskomen. Probleem is dat ik ten allervroegste dinsdag kan gaan. Ik ben echt rotgezind, heb deze komende weken bijna geen vrije momenten, moet bv ook heel het weekend werken. Ben ik hier heel de dag mee bezig en sta ik terug op punt nul. Kan ik 'snachts weer heel de tijd met een doekje over mijn ruiten zitten vegen of ik zie geen barst.
Het is toch wel ERG toevallig dat net dat motortje (dat vooraf werd getest op een batterij) ook weer slecht was. Zou het iets anders kunnen zijn? Zou het motortje per ongeluk niet goed gemonteerd zijn in de unit? Ik begrijp er geen barst van. De enige elektrische aansluiting is dat stekkertje, en dat kan er gewoon niet fout in. Een raadsel. Roostertjes nog niet in orde, en als ik ze al heb weet ik bij god niet hoe ik de mijne er uit zal krijgen, motortje terug kapot, pfffff. Ik heb er even geen zin meer in. 't Zal morgen hopelijk wel wat beter gaan, maar dit was echt een "baaldag" zoals jullie het in Nederland zouden zeggen...

Ik had graag even laten weten dat alles in orde was gekomen, maar dat is jammer genoeg helemaal niet zo...

Ik wil wel er even bij vermelden dat ik de jongens van de zaak niets verwijt. Ik werd binnengelaten en verder geholpen wanneer ze eigenlijk nog niet geopend waren, het motortje werd bereidwillig en zonder één extra cent in de prijs overgezet in de unit die ik bij me had, er werd me getoond waar precies de verwarmingskleppen zaten aan de hand van een SC die op de brug stond, etc...
Ik vraag me enkel af of de oorzaak van het probleem ergens buiten het motortje zou kunnen liggen, want dit is toch echt wel te gek. :evil:

Nog een prettig weekend iedereen!

Groeten,
Walter


02 dec 2006 0:31
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
schel gepiep
heb ik ook gehad, is inmiddels opgelost
_________________________________________
Got coffee?


02 dec 2006 10:09
Profiel WWW Facebook 
Bericht 
Marco schreef:
schel gepiep
heb ik ook gehad, is inmiddels opgelost


Moguuuuuuuuuuuhhh Marco.

Geef dan Walter ook even de oplossing :twisted: :twisted:


02 dec 2006 10:34
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex-911 3.2 '86, ex-TT quattro 260pk, nu saab 9-5 aero 250pk
Bericht 
Marco schreef:
schel gepiep
heb ik ook gehad, is inmiddels opgelost


zeer bekend (zie draadje hierover), ook bij mij, laat het gewoon doorrazen want na een paar tellen is het weg (doet het bij vochtig/koud weer, waarschijndelijk moet ie ff warm worden).
is de charme van een oude auto, krijg je er gratis bij :!: :wink:
_________________________________________
911 redenen om de 3.2 te pakken!
www.thefloorfactory.nl


02 dec 2006 11:58
Profiel
Bericht 
craze schreef:
Marco schreef:
schel gepiep
heb ik ook gehad, is inmiddels opgelost


zeer bekend (zie draadje hierover), ook bij mij, laat het gewoon doorrazen want na een paar tellen is het weg (doet het bij vochtig/koud weer, waarschijndelijk moet ie ff warm worden).
is de charme van een oude auto, krijg je er gratis bij :!: :wink:


Voor de echte techneuten :wink:

Bij de brommerhandel om pasbuisje gaan voor as motortje een naaldlager en pasbus over het naaldlager. Ashuis uirboren en monteren.
Resultaat: een geruisloos motortje en meer toeren.(draait veel soepeler als met enkele pasbus van Porsche)


02 dec 2006 12:13
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht 
[offtopic] ben erachter gekomen dat verwarming 3.2 eigenlijk prima is. snel warme lucht en uitstekend ontwasemen als je bovenste schuiven naar rechts duwt en draaiknop helemaal naar rechts draait. waar de rest vd schuiven voor dient is me nog niet helemaal duidelijk. [/ot]


02 dec 2006 15:03
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
De andere schuiven zijn voor de koude lucht.
_________________________________________
Verba volant, scripta manent.


02 dec 2006 16:31
Profiel WWW
Bericht 
De bovenste 2 schuiven: rechter = blower
De linker= koude lucht middelste roosters
De middelste = verdeling lucht boven of onder. (warm of koud)
De onderste = warmte regeling voor op het raam.

Kijk ook is in je dashboardkastje, normaal zit daar een sticker met de uitleg van je schuiven.


02 dec 2006 17:36
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 SC Coupe 1980
Brasschaat /Belgie
Bericht Motortje
Sorry dat ik er wat laat op terugkom, ik was om allerlei redenen niet echt in de mogelijkheid te posten de laatste weken.
Het motortje dat schel begon te piepen, bleek na enkele minuten ook naar de haaien te zijn. Bruet pech.
Ik heb meteen de tweedehandszaak opgebeld om hen het slechte nieuws te melden. Ze vonden het ook best rot, en hebben me zonder enige discussie meteen terugbetaald.
Had er dan ook schoon genoeg van, van al dat geklooi en ben meteen voor een nieuw motortje gegaan. Dat erin geplaatst en alle problemen van de baan. Momenteel kan ik dus weer rondbrommen zonder aangedampte ruitjes en poetsdoek in de aanslag. En dat is een verademing. :wink:
Extra dank aan Wim voor de tips via PM! Bedankt Wim!


17 dec 2006 23:56
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 20 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.