Auteur |
Bericht |
Guus
993 4SOegstgeest
|
PCM
Mijn auto (996 Carrera 4, jan. 2002) heeft een PCM-1 16 bits uit begin 2002 met 1 oude CD benelux. Een beetje primitief systeem vind ik vergeleken bij een Tom Tom bijvoorbeeld. Ik heb nu de volgende opties:
A.) Acht nieuwe CD's kopen Europa uit 2006/7 voor dit systeem, kosten ca. 365,- tot 420,-
B.) Een update naar een PCM-2 laten uitvoeren, kosten ca. 1200,-
Wordt bij gebruik van een nieuwe set kaartjes 2006/7 voor de PCM-1 dit systeem ook automatisch enigszins geupdate bij invoer van het eerste nieuwe kaartje? Zo ja, in welke mate?
Kan iemend mij zeggen wat het grote verschil is tussen PCM-1 en -2 ? Wordt met de PCM-2 de GPS sneller, de kaartjes mooier, meer talen (nu geen Nederlands), zijn de radio functies ook beter en zit bij de update PCM-2 altijd de nieuwste CD's, etc. etc. ? Kortom is het de forse meerprijs wel waard?
Tenslotte zit er ook een telefoon module in. Ik heb mijn duo-Sim kaart ingevoerd . Deze wordt prima gelezen, pin ingevoerd, alles OK, balkjes geven aad dat er voldoende bereik is maar netwerk vinden ho maar. De duo kaart werkt overigens prima in een gewone handheld GSM telefoon.
Volgens mij komt het probleem veel voor en is mijn vraag wel relevant. Ik hoop dat iemand er ervaring mee heeft.
|
22 jan 2007 2:15 |
|
|
LeoH
Amsterdam
|
De duo-card van de KPN werkt OK, van sommige andere providers minder.
Volgens mij is de PCM 1 ( 8-bits en 16 bits ) gebaseerd op CD's, en de PCM2 op DVD, dus niet compatibel.
De PCM1 werkt traag als 8-bits, na een update van 1200,- naar 16bits veel beter.
|
22 jan 2007 8:50 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Re: PCM
Waarom dan geen TomTom gekocht? Voor nog geen € 500,-- ben je klaar. Misschien wat minder fraai, maar daar zijn ook aardige oplossingen voor.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
22 jan 2007 17:39 |
|
|
Lobstar911
911 C4 Cabrio
|
Het probleem met de duokaart komt door het volgende: PCM werkt op band 900, netwerk van je provider waarschijnlijk op 1800. Ik heb hetzelfde probleem (met T-Mobile).
Heb helaas nog geen oplossing...
|
23 jan 2007 11:05 |
|
|
Peter van den Boogaard
993 Turbo 1996
|
Ik heb ook een PCM 1 in mijn 996 uit januari 2002. Al maanden doet het navigatiedeel het niet meer. Ik wil het laten repareren, want bij de dealer kost een nieuw systeem (PCM1) circa € 2.500 voor een rebuilt en € 3.500 voor een echte nieuwe.
Weet je zeker dat je voor € 1.200 een PCM2 kan laten monteren? Volgens mij is dat wel erg goedkoop (mede gezien de andere bekabeling die dan nodig is).
|
23 jan 2007 12:10 |
|
|
F@RGO
|
pcm II werkt toch met glasvezeltechnologie ( modeljaar 2003, productie fall 2002) denk ik ,
is nederlandstalig gesproken ook.
Heeft een kleine simkaarthouder.
Heeft een mooiere layout, nummeriek toetsenbord.
|
23 jan 2007 13:14 |
|
|
LeoH
Amsterdam
|
Ik ben er zeker van dat het hier gaat om de update van 8 naar 16 Bits voor ca 1200,-, dus niet naar pcm2.( dvd )
|
23 jan 2007 13:16 |
|
|
LeoH
Amsterdam
|
Ik ben er zeker van dat het hier gaat om de update van 8 naar 16 Bits voor ca 1200,-, dus niet naar pcm2.( dvd )
|
23 jan 2007 13:36 |
|
|
RuudV
Boxster S (MY2003)Rijswijk
|
Hou eBay(.de) eens in de gaten.
Daar worden met enige regelmatig volledige PCM's aangeboden.
_________________________________________ Groet&
Ruud
|
23 jan 2007 15:17 |
|
|
RuudV
Boxster S (MY2003)Rijswijk
|
PCM2 is niet per definitie gebaseerd op DVD. Mijn 986 (MY2003) heeft PCM2 op basis van CD's. De 987 heeft een PCM2 op basis van DVD.
_________________________________________ Groet&
Ruud
|
23 jan 2007 15:19 |
|
|
Peter van den Boogaard
993 Turbo 1996
|
Op Ebay worden ze inderdaad aangeboden, maar het probleem met de bekabeling blijft. Dan vraag ik mij dus af het de investering wel waard is.
Overigens heb ik nog steeds een probleem met de PCM. Heeft iemand nog een suggestie voor reparatie?
|
23 jan 2007 16:09 |
|
|
Rob Herfst
Panamera TurboRotterdam
|
Dit klopt inderdaad! Van PCM1 8-bits naar PCM1 16-bits! Ligt aan de provider! Vraag mij niet waarom, maar het werkt alleen goed in combinatie met KPN (zie antwoord Leo) en Vodafone! En dit klopt ook! En daardoor is er geen (makkelijke/betaalbare) upgrade mogelijk van PCM1 naar PCM2!
En dit klopt ook!
Any further questions?
_________________________________________ Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
|
23 jan 2007 22:22 |
|
|
Guus
993 4SOegstgeest
|
Bedankt voor alle reacties,
Voor telefoon voorlopig nog geen oplossingt. Ga vrijdag naar Theo Jansen op telefoongedeelte van de PCM-1 te laten nakijken. Duo sim kaart (KPN) prima in los toesel maar niet in PCM-1.
Zie maar af van update van PCM-1 naar -2 want dit gaat inderdaad veel meer geld kosten dan eerst werd gezegd: 2300,- Scherm en bekabelig moeten ook aangepast worden. Laat nu nieuwe CD's komen ca. 369,- voor PCM-1 ( http://www.yatego.com/navtech-teleatlas ... sche-pcm-1).
Aanpassing voor iPOD kost 449,00 ( WWW.icepod.nl) adres via PON verstrekt dus moet haast wel werken.
Laat jullie weten of alles werkt!
Guus
|
23 jan 2007 22:41 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Ben benieuwd naar je ervaringen.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
23 jan 2007 22:53 |
|
|
Lobstar911
911 C4 Cabrio
|
Guus, jij schreef: "Duo sim kaart (KPN) prima in los toesel maar niet in PCM-1." Als dit klopt dan betekent het dat KPN niet werkt, T-Mobile werkt ook niet (dat heb ik zelf ondervonden)...
Weet iemand met zekerheid of Vodafone wel werkt??? Graag reacties.
PS: Hoe voeg ik tekst van andere reacties in?
|
24 jan 2007 21:41 |
|
|
Rob Herfst
Panamera TurboRotterdam
|
Bel al 12 jaar met libertel / vodafone, en sinds de 996 ook direct prima werkend met duo sim in de PCM!
_________________________________________ Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
|
24 jan 2007 21:49 |
|
|
jeroenoop
ex944 1986 ex911 sc 1983 ex996 1998 ex 996turbo 2001 nu panamera turbo S 2011
|
Bij mij werkt kpn ook niet , geen onvangst
Nav werk wel (in engels of duits ) maar ik heb zelf meer stratenkennis
_________________________________________ porsche is een virus,maar je voelt je beter.
|
24 jan 2007 21:51 |
|
|
Guus
993 4SOegstgeest
|
Prima geholpen bij Theo Jansen. PCM-1 telefoon deel bleek kapot. Na vervanging super ontvangst met mijn duo sim kaart van KPN. Daarnaast setje van 8 nieuwe CD's (europa) voor navigatie PCM-1 waarmee alles weer up to date is. Tenslotte aansluiting voor iPod aangesloten: Ice-link FM. Werkt als een trein. Wil alleen nog een cradle om iPod in te zetten maar die is nou net weer niet los te krijgen en had bij de set gekocht moeten worden. Wordt ook wel opgelost.
|
30 jan 2007 0:48 |
|
|
LeoH
Amsterdam
|
KPN dus wel. We bellen
Jeroenoop, mss ook jouw tel-deel laten nakijken ?
|
30 jan 2007 9:13 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Goed verhaal Guus.
Mooi dat het zo goed is opgelost
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
31 jan 2007 0:48 |
|
|
Peter van den Boogaard
993 Turbo 1996
|
Guus,
Heeft Theo Jansen de PCM gerepareerd? Volgens A-Point Porsche konden zij de PCM niet repareren. Het enige dat A-Point kan doen is de hele unit vervangen.
Verder vraag ik mij af hoe de ipod is aangesloten. Heb je nu op de PCM het infoscherm van de ipod en kun je die ook nu via de PCM bedienen?
Groet,
Peter
|
31 jan 2007 11:11 |
|
|
Guus
993 4SOegstgeest
|
PCM is vervangen (binnen de garantie).
iPod is aangesloten via Ice-link FM, ingebouwd apparaatje (ca. 140,-) dat iPod signaal via FM zendertje doorstuurt naar FM kanaal op de radio. Bediening vindt plaats op iPod zelf. Alternatief is van Belkin de Tune Base FM (60,-). Hoeft niet ingebouwd te worden. Wordt in sigarettenaansteker geplaatst en werkt op zelfde (FM) principe en doet het ook super. Voordeel is dat dit systeem makkelijk mee te nemen is naar andere auto. Ziet er ook netjes uit, geen losse snoeren en zo. Kijk maar op de site van Belkin.
|
31 jan 2007 23:27 |
|
|
D.D.
Op zoek naar...Noordwijk aan zee
|
Guus, kun je kopietjes maken...?
zie PB.
_________________________________________ HOOTERS.....;)
|
15 maart 2007 20:50 |
|
|
Rob Herfst
Panamera TurboRotterdam
|
Lees het hele draadje eerst even goed door!!!!
Die CD's gaan bij jou niet werken!
Jij hebt wss nog de 8-bits versie en Guus de 16-bits.
Voor 8-bits versie zijn er geen updates, vandaar dat je eerst zal moeten upgraden naar 16-bits!
|
15 maart 2007 21:36 |
|
|
D.D.
Op zoek naar...Noordwijk aan zee
|
plak m'n tomtom er wel op...wat een gekloot...
_________________________________________ HOOTERS.....;)
|
15 maart 2007 21:56 |
|
|