...de feitelijke naam is sintermetaalkoppeling, een koppeling waarbij op de drukplaat stukjes sintermetaal zijn aangebracht die een zeer hogen wrijvingscoëfficient hebben (vele malen hoger dan bij een gewone koppeling).
Zulke koppelingen bijten veel aggressiever bij het laten opkomen van het koppelingspedaal...daar waar de gewone heel veel "speling" en gevoel in de voet toelaat gaat deze over van "slip" naar "grip" in een paar cm pedaalslag (moet je even aan wennen).
Het wordt veelal gebruikt voor wagens met vrij zwaar getunede motor omdat anders het motorkoppel te groot zou zijn voor de gewone koppeling. Misschien in jouw geval vond de eigenaar het leuk om met zulke koppeling rond te rijden om het "sport" gevoel wat te beleven??? Vind het wel raar dat je heirvoor kiest want je boet oneindig veel comfort in...
=> met comfort bedoel ik "schokken" zoals je zelf al aangaf...de sintermetaalkopeling bevat immers geen tangentiale veren...deze veren op een gewone koppeling vangen de schokken op bij snelheidsverschillen tussen de eigenlijke drukplaat en de as waarop deze drukplaat draait...met andere woorden, deze snelheidsverschillen komen telkens voor wanneer je koppelt en ontkoppelt (plaat grijpt aan op vliegwiel of omgekeerd) en de tangentiale veren vangen deze schokken op...
Het is dus doodnormaal dat je schokt bij wegrijden of gaslossen met zulke koppelingen...als het hier een wagen betreft om mee op de gewone weg te rijden, zou ik er een gewone laten onder steken...voor circuit komt het eventueel van pas