Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 02 dec 2024 10:47



Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Aankoop, probleem 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht Aankoop, probleem
Goedenavond,

Ik ben van plan een wagen aan te kopen, nl. een Porsche 944.
De verkoper vertelde me over een probleem :
Blijkbaar dient de pakking te worden vervangen bij de collecteur inzake de uitlaat. Nu had ik dit laten doen door een persoon die iets van autotechniek kent maar die zei me dat het afhankelijk van de motor e.d.m. is. Kan iemand mij vertellen hoeveel de onderdelen zullen kosten , of ik speciale materiaal zal nodig hebben en misschien hoe moeilijk het is en enkele tips hoe het nu eigenlijk moet hersteld worden. Die persoon zal daar dan verder voor kijken.
Het gaat om een Porsche 944 uit 1980.

Kunnen jullie ook vertellen waar ik bij aankoop moet op letten.

Vriendelijke groeten


02 jul 2007 17:47
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
Cayenne
Bericht 
Redline schreef:
Hier zijn enkele aankooptips (met dank aan Jelle van porsche-944.nl):

Is de motor droog?
Bekijk de motor rondom, kijk ook over onder de motor. Een natte motor duidt op problemen, dit duidt op een vermoeide motor. Olielekkage kan een voorteken voor veel ellende zijn en een motor die aan zijn einde is aanduiden.

Wat komt er uit de uitlaat?
Zwarte of blauwe rook duidt op een vermoeide motor. Een witte rookpluim bij een koude motor is OK. Verder mag er bij een warme motor geen water uit de uitlaat komen. Dit kan een lekke koppakking/cilinderkop betekenen. Een klein beetje roet in de uitlaat is geen probleem.

Is de motor warm?
Voel terloops even aan de motor....heeft de motor net voor je bezoek gelopen? Dat merk je namelijk direct aan de (hoge) temperatuur. Dit kan betekenen dat de auto met een koude motor niet of slecht start. Dit kan door bijvoorbeeld te lage compressie of een slechte accu komen.

Is er een onderhoudshistorie aanwezig?
De aanwezigheid van een onderhoudshistorie duidt op een beter onderhouden auto. Auto-eigenaren die al de moeite nemen een historie bij te houden hebben altijd meer aandacht voor een goed onderhoud van de auto.

Wanneer is de distributieriem voor het laatst vervangen?
Dit moet eens in de 80.000 km gebeuren en is een redelijk dure klus (500 - 1000 euro). Daarnaast staat de 944 erom bekend erg gehecht te zijn aan een goede riem. Een gebroken en losgeslagen riem kan de kleppen en nokkenassen volledig kapot maken. Dit leidt tot een dure reparatie die de auto in een klap total-loss kan maken.

Hoe ziet het interieur eruit?
Aan het interieur kun je vaak zien hoe een auto behandeld is. Is het interieur in goede staat; dan zal de auto ook vaak wel goed behandeld zijn. Dit gaat natuurlijk niet altijd op!

Nattigheid onder de matten?
Oppassen. Kan duiden op rotte plekken. Ondanks dat de auto gegalvaniseerd is kan er nog wel door herstelschade niet-gegalvaniseerd plaatwerk aangebracht zijn wat inmiddels doorgeroest is.

Blijft de auto stevig op de weg?
Vraag of je mag rijden, desnoods met de eigenaar erbij, zoek een slalomachtig parcours op waar je kunt controleren of de auto strak blijft aanvoelen.

Zijn er beschadigde plekken aan de onderkant van de auto?
De auto krijgt, als deze fout opgekrikt wordt, lelijke deuken/plekken in de onderste lijst. Dit verminderd de waarde van de auto. De auto wordt er technisch gezien natuurlijk niet minder op.

Werkt al het elektrisch?
Controleer even al het elektriek. Ook ruitenwissers, sproeiers, etc.

Is de vraagprijs niet te hoog?
Zie de lijst met geschatte waarden van de 944. Rood, zwart- of grijs-metallic maken de Porsche meer waard dan bijvoorbeeld de kleur wit of bruin. De Type II modellen zijn ook meer waard dan de type I modellen. Verder zijn de 16-kleppers (S-typen) het meest gewild vanwege het relatief weinige onderhoud die deze auto\'s meebrengen. Hier zul je dus ook het meest voor moeten neerleggen. Verder goed letten op kilometerstand, banden, staat van het interieur, strakke carrosserie. Realiseer je dat als je extra's wilt zoals airco of centrale deurvergrendeling en deze er niet in zitten: het later inbouwen is een prijzige en tijdrovende klus.

Wiellagers/ophanging controleren.
Wiellagers en -ophanging krijgen veel te verduren bij flinke stuurmanskunsten. Vóór mag er een (klein) klikje in de lagers zitten, achter eigenlijk niet. Verer kun je aan de auto zien en merken of de schokdempers nog goed zijn. Als de auto een beetje weinig ruimte vertoont tussen wielkasten en voorwielen dan zijn de voordempers een beetje af. Druk nog even op de achterbumper. De auto gaat even op en neer als je de bumper even een duw geeft. Blijft de auto lang deinzen dan zijn de achterdempers een beetje af.

Hoe is de motordruk?
De 944 heeft een oliebar metertje. Met warme motor (warme olie) moet de druk bij stationair lopen zo tussen de 1,5 en 2,5 bar slingeren. Niet lager, dan is waarschijnlijk de gehele motor aan vervanging toe namelijk.


02 jul 2007 18:38
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Diverse Porsche's
Steenwijk
Bericht 
Hoi, welkom op het forum.

Eh, weet je zeker dat het een 944 uit 1980 is :shock:

Want dat kan natuurlijk niet :roll:




.
_________________________________________
http://www.renntech.nl


02 jul 2007 18:53
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Bericht 
Dat lijkt me om te beginnen al een heel goed advies ......
_________________________________________
Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present


02 jul 2007 19:12
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Afgezien vh feit dat dat inderdaad geen 944 is, het klinkt alsof er slechts een pakking vervangen dient te worden. Zelfs als je 2 linker handen hebt is dat makkelijk zelf te doen. Kost je een paar eu en een uurtje de tijd.


02 jul 2007 20:29
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Aankoop, probleem
JaBl schreef:
Kunnen jullie ook vertellen waar ik bij aankoop moet op letten.


1. type
2. bouwjaar
3. combinatie van 1. en 2.

oja, welkom! :salut:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


02 jul 2007 22:36
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
Afgehaakt van 944 EN forum ... ?
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


06 jul 2007 22:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Dat bouwjaar vond ik ook al zeer raar :shock:

Citaat:
1981
944 GTP

1982
944


En moet voor de pakking aan de collector en het blok , het blok niet los.
Bij onze 951 moest dat althans
_________________________________________
www.porsche968cs.be

Laatste update 22/10/2013


13 jul 2007 4:56
Profiel WWW Facebook 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 8 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.