Auteur |
Bericht |
testdriver
911
|
verwarming 964
Hallo,
Ik heb hier een 964 staan met een probleempje...
De verwarming van de wagen functioneerde perfect (vorige week nog ritje gemaakt met die wagen en verwarming was ok), nu staat er gisteren een klant die opeens de opmerking maakt dat de verwarming het niet doet, ik kijk heel ongeloofwaardig, check het even en inderdaad, die brave man had gelijk...
Omdat ik weet dat de verwarming perfect werkte heb ik vanmiddag eens vlug gecheckt of er niks mis was (zekering stuk, slecht contact aan fiches...) maar ik kon niet onmiddellijk iets vinden... Ik ben er dan maar een heel ritje mee gaan maken om te kijken of er toch geen verbetering in kwam maar nope, helemaal niks...
Omdat mijn mekanieker er de hele week niet is vraag ik het dus hier eens of er iemand misschien ervaring mee heeft zodat ik het probleem kan oplossen want ik heb hem graag in orde als er klanten komen...
Ik had al gedacht aan de kleppen die dicht blijven of de blower achteraan die de warme lucht niet naar voor jaagt maar kan dit???
Vind het nogal onlogisch dat 2 kleppen zouden gaan vasthangen op het zelfde ogenblik, als 1 klep vasthangt zou er toch nog een beetje warme lucht moeten uitkomen of niet...
Dus, graag jullie reacties...
Alvast bedankt
|
10 okt 2004 20:29 |
|
|
horn
PF #57
|
Doet hij ook niks als je hem vol open zet? Zowel temp op rood als blower op 4? Mijne wil ook nog wel eens blijven hangen bij 21 ofzo (doetie weinig). Als ik hem dan even vol open op 28 graden zet, pakt hij gelijk op en als ik hem dan terug zet op 21 doetie het gewoon goed. Zomaar even een ervaring.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
10 okt 2004 21:03 |
|
|
Jan A. (997 4S)
997 4S Cabrio
ex. 993 4S,
ex. 964 C4,
ex. 968Nederland
|
De verwarming is links en rechts onafhankelijk geregeld, dus als beide kanten alleen koud blazen lijkt het mij ook wel erg toevallig als allebei de motortjes of kleppen kaport zouden zijn.
Hopelijk komt Erwin nog eventjes voorbij op het forum, die kan je vast helpen.
_________________________________________ Fietste ik maar net zo hard als mijn Porsche!!! https://manfredmilatoertocht.nl
|
10 okt 2004 21:33 |
|
|
testdriver
911
|
Gisteren een ritje gemaakt van bijna 100km met temperatuur op het rode bolletje, dus helemaal open, en blower op 4, ijskoude lucht...
Daarom dat ik nu waarschijnlijk een verkoudheid heb
Ik heb ook verschillende keren met de knoppen gedraaid om te zien of er geen verandering in kwam maar nee hoor helemaal niks...
Eventjes wachten op Erwin dus...
|
11 okt 2004 8:50 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Dit is een meer voorkomend probleem dat bijna altijd eenvoudig opgelost kan worden. Het beste is om eerst uit te lezen welke storing de verwarmingscomputer heeft opgeslagen. Dat doe ik tenminste altijd als eerste. Je kunt dus beter eerst naar een bedrijf rijden die een uitlees apparaat heeft. Anders is het maar gokken welk component geen informatie geeft aan de computer.
Erwin.
|
11 okt 2004 9:06 |
|
|
testdriver
911
|
Ik heb vandaag alle stekkertjes eens los gehad, hier en daar wel wat oxidatie, de wagen staat normaal altijd binnen maar heeft nu een 2-tal weken buiten gestaan, regen enz... en wel heel wat condens onder de kap, ook aan de verwarming...
Toen ik met alles klaar was stelde ik vast dat als ik aan de temperatuurknop draai, de blower achteraan op de motor gaat draaien als ik de temperatuur omhoog draai (contact aan, zonder draaiende motor), volgens mij draaide deze ervoor niet... Toen ik daarna met de auto vertrok begon ik toch wat warme lucht te voelen maar na een paar km ben ik ergens gestopt en toen ik er een uurtje later terug vertrok had ik weer ijskoude lucht...
Nu heb ik net eventjes gekeken, als ik de knop op warm zet draait de blower achteraan weer niet meer...
|
11 okt 2004 23:02 |
|
|
Jan A. (997 4S)
997 4S Cabrio
ex. 993 4S,
ex. 964 C4,
ex. 968Nederland
|
Gewoon even doen wat Erwin voorstelt. Is het snelst lijkt mij!
_________________________________________ Fietste ik maar net zo hard als mijn Porsche!!! https://manfredmilatoertocht.nl
|
11 okt 2004 23:28 |
|
|
testdriver
911
|
welk uitleesapparaat heb je ervoor nodig??? dan weet ik waar ik moet aankloppen...
|
12 okt 2004 10:03 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Een Bosch KTS 300 met Porsche software!
|
12 okt 2004 12:30 |
|
|
Jan A. (997 4S)
997 4S Cabrio
ex. 993 4S,
ex. 964 C4,
ex. 968Nederland
|
Hoi Testdriver,
Hoeveel tips heb je nodig?
http://www.renntech-porsche.nl/
_________________________________________ Fietste ik maar net zo hard als mijn Porsche!!! https://manfredmilatoertocht.nl
|
12 okt 2004 12:37 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
Servo of temperatuursensorprobleem.
Voor het geval je geen "Hammer" ter beschikking hebt in je onmiddellijk omgeving ...
Meet ook je voorschakelweerstand eens door.
Allemaal low-cost oplossingen.
Heb destijds zowat alles uit elkaar gehad van mijn verwarming.
Doe je kofferbak eens op en vijs het zwart plastic beschermplaatje tegenje voorruit er af. Daar zie je lekker weggestopt 5 servootjes zitten.
Elke bedieningsknop van je regelunit drijft een bepaalde servo aan.
Even met zen tweeën de ene draaien aan de knoppies ... de andere kijken of de servootjes bewegen.
Probleem niet opgelost
In het motorcompartiment, in de zwarte plastic buizen die uit je "blower" komen zit bovenaan een temperatuursensor. Kan je er zo uitdraaien. Reinig deze al eens om mee te starten.
Beetje verder naar beneden, tegen de zekeringkast, lekker weggemoffeld zie je een weerstand (lijkt wel een veer) zitten. Voorzichtig eruit prutsen en eens vervangen ... kost 2 keer nix.
Ander optie is de temperatuurvoeler op de regeleenheid in je dashboard.
Als deze het begeven heeft krijgt de unit geen info meer over de interieurtemperatuur.
Indien deze defect is, is het NIET nodig heel de unit te vervangen.
Bestaan reparatie kitjes voor.
Soms help een keer grondig reinigen ook ...
Hoor je heel stil achteraan op je regelunit in het dash iets "zoemen" als je net de motor uitzet
Mss heb je er wat aan
Bij mij was het een combi van de voorschakelweerstand en de temperatuursensor achteraan.
En als je nog een stapje verder wil gaan ... de servootjes in de bagageruimte kan je vrij makkelijk "reviseren" ...
Zijn gewoonlijk de contacten binnenin waar het probleem zit ...
Greetz
Dirk
Daar zitten de servootjes ...
en zo pruts je ze open ....
Succes ...
|
12 okt 2004 16:31 |
|
|
testdriver
911
|
Ik heb vanmorgen nog even gekeken, als ik de stekker los trek van de temperatuurvoeler achteraan in het motorcompartiment op de plastic zwarten buis, begint de blower terug te werken... zal hem er eens uitprutsen als ik straks of morgen tijd heb...
Is me wel opgevallen dat deze voeler nat geworden is, normaal staat de wagen altijd binnen en nu heeft hij 3 weken buiten gestaan, water loopt mooi langs de grille binnen recht op de voeler...
|
12 okt 2004 18:10 |
|
|
horn
PF #57
|
Jan, zou jij als je verwarming niet (helemaal lekker) werkt in je auto stappen en in de kou van Hasselt (B) naar Steenwijk rijden? Ik zou ook eerst zoveel mogelijk info willen om te kijken of ik het zelf zou kunnen oplossen... de jip en janneke beschrijving van Dirkie bijvoorbeeld. Die begrijp ik zelfs... Krijg er bijna zin an om mijn eigen verwarming uit elkaar te prutsen.
Dirk, Erwin: als je verwarming in stand 1 een gepiep geeft (alsof er iets een beetje aanloopt) wat weer over gaat als je hem in stand 2 zet, heb je dan een groot probleem?
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
12 okt 2004 19:45 |
|
|
Jan A. (997 4S)
997 4S Cabrio
ex. 993 4S,
ex. 964 C4,
ex. 968Nederland
|
Jazeker, nog meer vragen Horn
_________________________________________ Fietste ik maar net zo hard als mijn Porsche!!! https://manfredmilatoertocht.nl
|
12 okt 2004 23:42 |
|
|
Ivo964C2
Rauris OostenrijkPF#30
|
Vriest het al in Hasselt dan?
|
13 okt 2004 0:19 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
Testdriver tja ... dan moet je niet veel verder zoeken natuurlijk ... stekkertje los ... blowertje draaien ... dus even dat sensortje vernieuwen en als t goed is doe ie tweer. Let op ... zoals ik eerder schreef ... bij mij was het een combi van eigenlijk 3 zaken ... servo's, tempsensor en voorschakelweerstand. eneuuuu prutsen moet je niet aan die sensor hoor ... kwartslag draaien en je hebt hem in je handen ... Ik veronderstel toch dat je de sensor OP de buis bedoeld ... en niet die ernaast tegen het zekeringkastje
Horn leg eens wat duidelijker uit wat je met "piepen" bedoeld aub ... bedoel je een "gefluit" uit de luchtroosters ... of echt een gepiep van iets dat wrijving geeft ... en indien het 2e, van waar komt dat geluid... Motorcompartiment (wat ik niet hoop voor jou) of van het interieur
In het laatste geval is er waarschijnlijk 1 vd interieurblowers stuk die in je dash zitte ... komt het van het motorcompartiment dan is het je achterste blower.
Dirk
|
13 okt 2004 6:11 |
|
|
horn
PF #57
|
Is een zacht gefluit (dat na een tijdje gaat irriteren dus zet je de blower op 0 (ramen beslaan langzaam als het vochtig is) of op 2 (geblaas gaat ook irriteren) of heen en weer schakelen tussen 0 en 2 (jaja, kan ik ook schakelen in mijn Porsche )) en het komt uit de blowers zelf aan de voorzijde (niet uit het motorcompartiment).
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
13 okt 2004 7:11 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Kijk , als je even niet reageert geeft de vrager zelf antwoord
Inderdaad is dit een lager in de linker of rechter blowermotor.
Enigste goede remedie: vernieuwen, het zal langzaam erger worden, en op het laatst piepen in alle standen.
Erwin
|
13 okt 2004 7:40 |
|
|
horn
PF #57
|
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
13 okt 2004 7:59 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
13 okt 2004 11:36 |
|
|