Auteur |
Bericht |
Marcel B.
ex 996 4S Cabrio; ex 996 4S; ex 930 (2x); ex 3.0 cabrio
|
schade/uitlijnen
Bij een uitlijnbeurt bleek dat er mogelijk in het verleden schade is geweest rechtsachter. men raadde mij aan een nieuwe draagarm er op te zetten.
Is dit over het algemeen afdoende en zijn er nog andere mogelijkheden om het wiel recht onder de auto te krijgen?
|
06 nov 2004 12:05 |
|
|
ER
Boxster S 3.4 zwart 2007 993 TT Arenarood 1997Rosmalen
|
Beste Marcel,
Hoewel er veel ervaring is binnen dit forum, zou het niet verkeerd zijn om ff met een specialist te bellen.
Informeer bijvoorbeeld even bij Eric Hendriks (Carreric) in Mook: 024-3586165
|
06 nov 2004 13:57 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Wat voor Porsche heb je?
Waar is de auto uit gelijnd?
Zo'n beetje alle draagarmen zijn van aluminium, en dat buigt niet, maar breekt. De kans dat je een kromme draag arm hebt lijkt mij daarom erg klein...
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
06 nov 2004 14:48 |
|
|
Marcel B.
ex 996 4S Cabrio; ex 996 4S; ex 930 (2x); ex 3.0 cabrio
|
schade/uitlijnen
Het is een 3.0 SC uit 1978. kunnen autoschadebedrijven met een richtbank dit misschien verhelpen?
|
06 nov 2004 15:02 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
WAAR heb je de auto laten uitlijnen???
99 van de 100 uitlijnboeren snappen geen éne ruk van een 911 achterwiel ophanging
Zou de beweringen van een dergelijk bedrijf dan ook zeker niet serieus nemen
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
06 nov 2004 15:55 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Lees hier wat eerder is geschreven over uitlijnen.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
06 nov 2004 21:13 |
|
|
gert
|
een foute wielgeometrie kan zowel het gevolg zijn van een beschadigd onderdeel van de ophanging (zoals bv een draagarm( die WEL kan buigen)) en/of een verkeerde carrosseriemaat aan de bevestigingspunten van de ophanging.
een draagarm vervangen als de bevestingingspunten niet meer op de juiste plaats staan op de carrosserie lost het probleem niet op.
je kan je wagen laten nameten op zowel een richtbank als een meetbank.
het verschil is dat je met een richtbank zowel kan meten als corrigeren, met een meetbank enkel meten .
je wagen op een meetbank laten plaatsen is wel veel goedkoper dan op een richtbank.
vrijwel alle carrosseriebedrijven hebben een richtbank , bedrijven met een meetbank zijn minder dik gezaaid.
in Belgie is de wetgeving zo dat voertuigen na ongevalschade eerst een speciale technische keuring moeten ondergaan voor men ze weer in verkeer kan brengen.
in zo een keuring zit de opmeting van carrosseriematen .
je kan je wagen ook vrijwillig aanbieden voor zo'n keuring.
lees meer "www.goca.be" , dan "autokeuring" , dan" personenwagen" tenslotte "keuring na ongeval" .
een "oplossing" die ook wel eens gebruikt wordt , hoewel helemaal niet volgens de regels van de kunst en zelfs verboden is het compenseren.
kort uitgelegd komt het hier op neer dat een foute carrosseriemaat wordt gecorrigeerd door een ophangingsdeel in tegengestelde richting te vervormen zodanig dat de 2 fouten mekaar opheffen en de wielstand weer correct is . de mogelijkheden van dit compenseren zijn overigens beperkt.
ik wil benadrukken dat ik deze werkwijze zeker niet aanprijs, ik weet alleen dat ze gebruikt wordt en geef het mee ter info
|
07 nov 2004 13:58 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
De achterste draag arm van een 911 is van gegoten aluminium (klassiekertjes uitgezonderd). Gegoten aluminium buigt niet, het breekt
Kijk nog even naar de fotootjes van Jack z'n draagarm...
Aagezien het uitlijnen bij "de bandenboer op de hoek" is gebeurd, die geen éne ruk snapt van een porsche achterwiel ophanging, zou ik hun "diagnose" ook maar met een paar pakken zout nemen.
Auto eerst eens ECHT laten uitlijnen bij een Porsche specialist of een uitlijn bedrijf dat het wel snapt. Die kan wel een fatsoenlijke diagnose stellen...
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
07 nov 2004 15:49 |
|
|