Auteur |
Bericht |
ruud911
911 sc targa ,81hoofddorp
|
warme lucht motor achter
hallo allemaal ik heb sinds kort een 911 sc,ik woon in hoofddorp en door inruil van mijn oldtimer(peugeot 304 cabrio) is het voor mij mogelijk geworden om eindelijk mijn jongensdroom waar te maken een porsche 911 sc uit 81,ik gebruik hem alleen hobbymatig en staat altijd in de garage gelukkig,zoals ik al eerder gemeld heb,heb ik al een hele boel info uit dit forum gehaald,bedankt allemaal.ik heb helaas geen instruktieboekje bij de auto gekregen,dus ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen met bepaalde zaken zoals,wanneer moet de ventilator draaien die l.achter in het motorcompartiment zit? ik heb hem maar een keer horen draaien n.l en door wat wordt dit geregeld?en hoe werkt de kachel exact? ik zie wel steeds een handeltje heen en weer gaan naast mijn handrem,maar ik weet niet exact hoe dit werkt.
iedereen in ieder geval bedankt!
|
07 nov 2004 20:32 |
|
|
RufBTR
|
ventilator is van je verwarming. hendel die heen en weer gaat is hoogstwaarschijnlijk je handgas, die zou je dus kunnen gebruiken als een soort cruisecontrol.
|
07 nov 2004 20:55 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Hoe je verwarming werkt is een beetje afhankelijk van welke je hebt. Heb je zo'n draaischijf tussen de stoelen zitten? Dan kun je daar de "warmte" instellen. 0=koud, *denkdenk* 9=heet? (of tot hoever gaat ie?)...
Dat hendeltje is volgens mij (99% zeker) een restant van vroegere tijden. Daar wordt de hoeveelheid warme lucht die bij de constante luchtstroom gaat mee geregeld. De luchtstroom regel je met de schuif naast je stuur/radio. Die met 3 standen dus...
Over het algemeen is het dus een kwestie van een balans vinden tussen:
1. De hoeveelheid lucht (schuifhendel tussen stuur/radio)
2. De hoeveel warme lucht (draaischijfje, of dat hendeltje tussen de 2 stoelen)
3. Geluk
|
07 nov 2004 21:31 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: warme lucht motor achter
Bel morgen Pon eens... wellicht...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
07 nov 2004 21:59 |
|
|
ruud911
911 sc targa ,81hoofddorp
|
bedankt pascal,ik dacht al zoiets,maar wanneer moet de blower draaien in de motorruimte? altijd? of is dit buitentemp,afhankelijk.ik hoop dat je me hiermee kan helpen
|
07 nov 2004 22:55 |
|
|
ruud911
911 sc targa ,81hoofddorp
|
Re: warme lucht motor achter
dank je ga ik doen
|
07 nov 2004 22:57 |
|
|
Dick
964 C2T
997 C2
|
Hallo Ruud,
Als je inderdaad zo'n draaiknop met een schaal van 1 tot 9 tussen de stoelen hebt zitten, is dat dus de bediening van de verwarming.
Tussen je zonnekleppen (voorruit-bovenkant) zit een sensor die de temp. in je interieur meet; een thermosstaatje dus...
De bediening tussen de stoelen en die sensor zetten de aanjager achter in het motorcompartiment aan en uit.
Die ene (1) rode handle is de NOOD(!)handbediening voor als het geheel van sensor etc. niet werkt. Maar blijf er vanaf als het echt niet nodig is!
Heb je de bediening NIET tussen de stoelen dan heb je 2 handles waarmee je de verwarming mee aan en uit kan zetten (en ook nog voor links en rechts kan bedienen...). Maar je bouwjaar is '81 dus in theorie zou jouw wagen die 2 losse handles niet meer moeten hebben...
gr.
Dick
|
08 nov 2004 10:06 |
|
|
ruud911
911 sc targa ,81hoofddorp
|
hoi Dick
het klopt helemaal,ik heb inderdaad zo,n draaiknop.en als ik daar aan draai dan zakt of stijgt het rode handeltje,bedankt voor deze informatie ik moet alleen nog uitvinden waarom de ventilator maar zelden draait
groeten ruud.
|
08 nov 2004 19:33 |
|
|
Dick
964 C2T
997 C2
|
Hallo Ruud,
Als het motortje af en toe maar eens draait moet je hem er even uithalen en openmaken. Stelt werkelijk gen r#$k voor.
Kijk even de koolborsteltjes na enzo, maak het inwendig schoon.
Wellicht kan je de koolborstels vervangen(de Porsche dealer en ook specialist hebben die NIET). Even op zoek naar een "Oud Hollandschen" Electro handelaar, die hebben vaak losse koolborstels in alle soorten en maten.
Wat ook kan is dat het aan de thermosstaat en aansturing in het zwarte kastje (tussen de stoelen..) ligt. Hier ben ik wat minder in thuis....
Ik weet wel dat daarin een schakelaar zit die, als het rode handeltje omhoog gaat, het motortje aan zet.
Succes,
Dick
|
09 nov 2004 15:37 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
De kachelmotor in de motorruimte wordt aangestuurd door, of de stand van de kachelknop of door de stand van de hendel met de rode knop.
Er zijn afhankelijk van het bouwjaar eenvoudige en complexere systemen gemaakt.
Een feit is het dat de kachelmotor moet werken met de verwarmingsknop op maximaal. Werkt deze dan niet, dan wordt het vaak veroorzaakt door één van de drie zekeringen achterin de motorruimte. Een slechte verbinding van de zekering of een defect relais. Natuurlijk kan de elektromotor ook defect zijn.
|
09 nov 2004 21:16 |
|
|
ruud911
911 sc targa ,81hoofddorp
|
allemaal hartelijk bedankt voor deze informatie,er zit wellicht wat tussen waar ik wat mee kan,ik laat wel ff weten wat nu de werkelijke oorzaak was
groeten ruud.
|
09 nov 2004 21:30 |
|
|