Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 24 apr 2025 0:42

Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
(Zij) Ramen van 3.2 Cabrio afstellen 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
911 3.2 Cabrio 1986
Het hoge noorden
Bericht (Zij) Ramen van 3.2 Cabrio afstellen
Ik heb geprobeerd om info te verzamelen op het forum om electrische ramen af te stellen maar kom niet verder dan:

PeterDeleu schreef:
Ik heb een 964 cabrio. Daar waren ook problemen bij de dichtingen tussen dak en raam. (wind en water)

Dit was omdat de ramen (het kleine driehoekig raampje) en het op en neergaand raam niet goed afgesteld waren. Bij een P kan je héél makkelijk en héél goed de ramen afstellen.
De rubber is zo gemaakt dat het raam als het ware iets "in" de rubber moet vallen. De rubber is bij mij nog in goede staat, maar de stof die op de rubber is gekleefd is lichtjes beschadigd door het niet goed afgestelde raam. Nu is mijn cabrio volledig dicht, en sluiten de ramen goed aan.

Ik ga er vanuit dat het voor een 3.2 Cabrio (Met electrische ramen) ook niet zo'n groot probleem zal zijn.

Het probleem bij mij is dat er vorig jaar een nieuwe kap op is gezet. De rubbers zijn toen ook allemaal vervangen. De Ramen sluiten niet mooi aan op de nieuwe rubbers. Ik moet nu steeds de ramen een klein stukje naar beneden doen om ze mooi aan te laten sluiten op de rubbers. Dit gaat na een tijdje een beetje irriteren.... :evil:
Aan de rubbers en de kap schijnt volgens ROVAKO weinig aan af te stellen en Ronald stelt ook voor om de ramen af te stellen.

Als ik de ruiten max. omhoog laat gaan gaan ze dus een stukje te hoog. De passagierszijde en de bestuurderszijde is niet allebij even 'erg'.

Voordat ik dus de hele binnenzijdes los ga halen van de deuren wil ik graag voor de tijd weten of het inderdaad moeilijk is om de max. hoogte af te stellen van de ramen. Ik heb nu geen flauw benul wat ik tegen ga komen als ik het los haal bij electrische ramen namenlijk.

Bij voorbaat dank voor alle input.

12 okt 2008 5:48
Profiel
Bericht 
Uit je verhaal lijk ik op te merken dat de kap iets te laag staat, volgens mij kun je de lange armen achter de deuren ook verstellen in hoogte.
Je kunt wel iets met het raamframe doen, maar denk dat je in eerste instantie de kap opnieuw moet afstellen. :idea:

12 okt 2008 8:16
Moderator
PF #57
Bericht 
cabrio heeft geen raamframe... zoals mijn coupe wel had idd. Heb zelf ook last van gesuis aan de linkerkant. Komt volgend jaar een nieuw dak op, hoop dat ik er dan vanaf ben.

12 okt 2008 9:16
Profiel
Bericht 
Bedoel ook frame waar raam op schuift, in de deur dus. :wink:

12 okt 2008 9:19
Moderator
PF #57
Bericht 
aha. Had op mijn coupe wél een raamframe/sponning om de ruit en die kon je idd ook stellen om gesuis te voorkomen. Excuus voor het misverstand.

12 okt 2008 9:29
Profiel
PorscheForum Rakker
ex '87 3.2 Carrera Targa, wit , ex rijkspolitie
Sint Anthonis
Bericht 
Vorig jaar heb ik bij mijn targa de ruiten helemaal opnieuw afgesteld omdat ik soort gelijke problemen had. Ik neem aan dat de binnen frames wel op elkaar leken. Het was een leuke en niet erg moeilijke klus. Je kunt de hoogte van de ramen af stellen en de hoek waarin ze kantelen (naar de auto toe en vanaf af, bij een targa worden de ramen onder een hoek tegen de rubbers gezet) Ik heb het destijds met een haynes manual gedaan, daarin staat wel welke schroef wat doet. Let er wel op dat je de binnenzijde wel opnieuw met plastic moet bekleden tegen het vocht, dit heb ik bij een garage per m2 gehaald.

12 okt 2008 16:29
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
911 3.2 Cabrio 1986
Het hoge noorden
Bericht 
Bedankt voor de reacties.

cabrio wim schreef:
Uit je verhaal lijk ik op te merken dat de kap iets te laag staat,

Dit dacht ik in eerste instantie ook of dat de rubbers misschien niet helemaal goed zitten. Ik heb het probleem bij Rovako beschreven die de kap er ook op heeft gezet. Hij wist er vanaf (van de vorige eigenaar.) Hij geeft aan dat er aan de kap zelf vrijwel niets valt af te stellen en dat de ramen afgesteld moeten worden.

Afbeelding

Ter verduidelijking als ik de ramen helemaal omhoog doe gaat het raam verder door dan het 3 hoekige stukje rubber (foto) wat bovenop de raamstijl zit. Ik ga er vanuit dat het raam juist mooi vlak moet lopen met de bovenkant van de voorste 'raamstijl' zodat het raam net tegen het 3 hoekige stukje rubber drukt.

RicardoP schreef:
Je kunt de hoogte van de ramen af stellen en de hoek waarin ze kantelen (naar de auto toe en vanaf af, bij een targa worden de ramen onder een hoek tegen de rubbers gezet) .

Dit verklaard al een hoop. Ik kreeg al het idee dat beide ramen niet onder dezelfde hoek staan.

Ik begrijp uit deze reacties dat je de ramen dus mechanisch kan afstellen.

Hoe zit het met het Volgende:

Zodra je het raam op de uiterste hoogste stand laat gaan stopt de motor automatisch. Wat zorgt ervoor dat de motor uitgeschakeld wordt zodra deze hoogste stand wordt bereikt? Er zal ergens een schakelaar moeten zitten die wordt geactiveerd zodra de hoogste stand wordt bereikt. (Ik had verwacht dat ik hier mee om zou moeten prutsen.)

Ik neem aan dat ik dus niets van bovenstaande hoef aan te trekken en het raamframe zelf in hoogte moet verstellen.

12 okt 2008 20:19
Profiel
PorscheForum Junkie
911 3.2 cabrio
Haarlem PF # 2694
Bericht 
De hoogte van de ramen is ook gewoon mechanisch af te stellen met een stelschroef (inbus dacht ik), weet alleen niet precies waar want ik heb de afstelling gewoon bij mijn laatste jaarbeurt laten doen.

15 okt 2008 23:15
Profiel
PorscheForum Junkie
911 3.2 Cabrio 1986
Het hoge noorden
Bericht 
Ik zal de boel vanaf volgende week eens goed bestuderen zodra ik weer thuis ben. Maar ik ben bang dat ik toch de binnenbekleding van de deuren moet halen. :?

Maar ach... een leuk klusje tijdens de regenachtige dagen dacht ik zo.

16 okt 2008 3:44
Profiel
PorscheForum Super Junkie
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
Hoek is af te stellen, maar ook hoever het raam omhoog komt.
Ik heb dit ook bijgesteld na het vervangen van het cabrio dak.

In deze werkplaats manual .....

http://www.cannell.co.uk/911_72-89_Workshop_Manuals/84-89%20Workshop%20Manual.pdf

.... staat precies hoe je dit moet doen ..... (plus nog heel veel andere dingen)

16 okt 2008 21:09
Profiel
PorscheForum Junkie
911 3.2 Cabrio 1986
Het hoge noorden
Bericht 
Lindemans: :thumleft:

17 okt 2008 0:11
Profiel
PorscheForum Junkie
911 3.2 Cabrio 1986
Het hoge noorden
Bericht 
Afbeelding

Om het raam te verlagen...

1) Moet het niet zijn: Move stop backward....

2) Is op getoonde foto : naar voren naar links en naar achteren naar rechts? (Oftewel in de richting van voorkant en achterkant auto?)

17 okt 2008 3:40
Profiel
PorscheForum Rakker
911 cabrio 3.2 Cayenne S
Helmond
Bericht 
Yohanv,

gewoon de bekleding van de deur eraf halen. Dan zie je een aantal stelschroeven van zowel de geleiding van de grote raam en het kleine raampje. Alle zijn imbus. Je hoeft hier echt niet voor gestudeerd te hebben!
.Afbeelding
......zoek de imbussen.........

Neem wel de tijd hiervoor zodat het precies goed is, het is een heel gedoe om elke keer de bekleding ervan af te halen, wordt er nl niet beter op

groetjes Mark

18 okt 2008 18:19
Profiel
PorscheForum Junkie
911 3.2 Cabrio 1986
Het hoge noorden
Bericht 
Het zag er een klein beetje anders uit dan het voorbeeld uit Haynes...
Maar het was wel direct logisch welke inbus het wel moest zijn.

Maar inderdaad... Het is een fluitje van een cent om de ramen af te stellen.
Bedankt voor de input... :thumleft:

22 okt 2008 21:12
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 14 berichten ]