Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 24 apr 2025 0:39

Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
zelf afstellen verlichting 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Is inderdaad meestel niet geborgd. Nu heb ik die van mij nog niet bekeken maar is het niet zo dat de stelschroef over een soort hele kleine kartels draait?

04 nov 2008 13:40
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Bericht 
Klopt, stelschroef is meestal inbus 6. Deze draait over een kartel, soms meerdere. Bij de "gewone" auto's heb je de schroef aan de bovenkant zitten, dus dan gaat er met zo'n kartel verder naar horizontaal naar binnen. Hoe dat bij een Porsche zit weet ik niet, maar je kan het ook vaak niet zien in de koplamp

05 nov 2008 0:31
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster 2.5
Utrecht
Bericht 
Bekleding beiderzijds loshalen. Per kant zitten er 3 zwarte plastic klepjes. Gebruik een lange 5mm imbussleutel. Achterste 2 : onderste geeft toegang tot stelschroef voor de hoogte verstelling, de bovenste voor de laterale verstelling. Als je hieraan draait moet je de onderste stelschroef evenveel verdraaien wil je de gelijke hoogte afstelling houden. Het overgebleven klepje meer aan de voorzijde geeft toegang tot de stelschroef voor de mistlampen. Volgens mij is dit voor Litronic niet anders dan bij de H7 verlichting.

In mijn ervaring worden de koplampen te krap afgesteld dus met 10 meter zicht o.i.d. Dat komt waarschijnlijk omdat het geadviseerde 10cm/10meter hoogteverval van de lichtbundel te fors is voor laaggeplaatste koplampen.

Je kunt stukken tape op de muur plakken om de lichtvelden aan te geven voordat je aan de stelschroeven gaat draaien. Succes.

06 nov 2008 18:51
Profiel
PorscheForum Junkie
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht 
3 maanden geleden ben ik met een vriend en een vriendin naar Turkije gereden met een volbeladen Mondeo station. De eerste 2000 km werden wij de hele tijd tegemoetgeflitst door tegenliggers. Toen heb ik het boekje v/d auto ter hand genomen en daar stond in dat er twee schroeven zijn voor de verstelling. Ik heb de auto 'savonds bij een tankstation tegenover een muur gezet met de lichten aan en de omstanders dachten waarschijnlijk 'wat is dat voor een idioot'. Schijt eraan...! Motorkap open en met een muntje van 50 ct. had ik binnen 30 s. de koplampen naar beneden gedraaid. Dat is natuurlijk trial and error. Je moet daarna de weg op om te kijken of je het goed gedaan hebt.
Bij een moderne Porsche waar alles dicht is voor een zo laag mogelijke luchtweerstand zullen de stelschroeven wel ergens verstopt zitten op een onmogelijke plaats! :P

08 nov 2008 16:26
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
In de Mondeo zit er toch ook gewoon zo'n scroller naast de cockpit om de lampen naar beneden te stellen???

08 nov 2008 17:44
Profiel
PorscheForum Junkie
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht 
Hmmm, daar zeg je wat... Die Mondeo was niet van mij... Eentje uit '95 of zo.
Ik moet je een antwoord schuldig blijven.

08 nov 2008 19:14
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster 2.5
Utrecht
Bericht 
Het is echt niet moeilijk bij 986/996. Je hebt vooral een vrij lange 5mm imbussleutel nodig.
De rest wijst zich eigenlijk vanzelf. Maar ja, no guts no glory :cheesy:

08 nov 2008 21:01
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster S
Bericht 
Bedankt voor alle tips. Het is me inmiddels gelukt. Ik heb alleen de bovenste van de twee boven elkaar liggende stelschroeven versteld. Dat was voldoende. Inbus was eigenlijk iets te kort waardoor het wel even prutsen was.

10 nov 2008 16:33
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2