Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 18:55

Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 
Electrische probleempjes met "oer" 928 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht Electrische probleempjes met "oer" 928
Hallo, ik heb een 928 uit 1982 en een vraagje over de verlichting en over de kachelventilator;

Als ik get licht aanzette, gingen dus de koplampen uitpuilen en wanneer ze helemaal omhoog stonden, gingen ze vervolgens branden; dit natuurlijk om te voorkomen dat je een soort lasershow krijgt als ze al tijdens het omhoogkomen aanstaan.
Nu gebeurde het wel dat als ik het licht aanzette, de lampen niet gingen branden en als ik het licht weer uitdeed en vervolgens opnieuw aanzette, deden de lampen het wèl. Nu dus helemaal niet meer, zodat ik nu maar op stadslicht rijd, met de breedstralers; lijkt het tenminste nog wat, maar wat kan nu de oorzaak zijn dat de lampen niet aangaan...

De kachelaanjager doet het alleen als ik het keuzeschuifje (wat overigens nogal los zit) helemaal naar rechts beweeg; de kachelmotor draait dan volle toeren en de V8 motor gaat wat hoger stationair lopen; dit wellicht omdat in die stand de aircopomp gaat meelopen voor extra snelle ontwaseming en de motor er wat harder aan moet trekken...!
De kachelmotor werkt dus niet op de draaischakelaar.

Alle zekeringen onder de houten voetenplank zijn evenwel intact en het geheel ziet er netjes en droog uit.
Behalve de ontsteking zit in deze auto géén electronica (hum hum...)

Wie o wie is bekend met deze kwaaltjes?javascript:emoticon(':roll:')
Rolling Eyes

04 dec 2008 23:14
Profiel
PorscheForum Rakker
Panamera 970 GTS, 996 GT3 CS, ex 968 cabrio, ex Porsche Standard 218 (1959), ex 944, ex 944 Turbo S, ex Boxster 986
Friesland
Bericht lampen
volgens mij zit er net als bij de 968 een relais wat de lampen inschakeld als het lampen volledig uitgeklapt zijn. Misschien zit daar het probleem

05 dec 2008 13:45
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: lampen
968mint schreef:
volgens mij zit er net als bij de 968 een relais wat de lampen inschakeld als het lampen volledig uitgeklapt zijn. Misschien zit daar het probleem

Hallo,

Dank voor de reactie!
Vreemd genoeg heb ik vandaag ontdekt dat als ik de rubber beschermhoes van de motor afhaal die de koplampen omhoog draait, en vervolgens het wieltje wat erop zit handmatig met de klok mee draai, geeft de motor ineens een impuls terug en springen de lampen aan; niet altijd overigens.
Dat relais is volgens mij een soort rechthoekig, groot, gecombineerd geval wat ook reageert als je het contact aanzet en nadat ik het heb opengepulkt, is te zien dat er toch ook wat electronica inzit...

Frappant dat het straks zo is, dat het manco weer in dat beetje electronica zit waar deze auto mee is uitgerust! Op het relais staat overigens een datum, net zo oud als de auto; 1982, dus het mag wel een keer stuk...

Ik ben benieuwd of de reden dat de kachelmotor niet met de schakelaar werkt, ook een electronische manko is of gewoon iets electrisch; tot nu toe lijkt het erop dat de (draai)dashbordschakelaar geen + heeft.
Morgen maar eens een nieuw relais proberen bij Alpo of op de sloop bij Krab

Nogmaals bedankt voor de hint en groetjes, Adriaan

06 dec 2008 1:43
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
Veel electrische problemen komt door oxidatie (roesten) van de contacten. Waarschijnlijk geeft de schakelaar die omgaat als de koplampen zijn uitgeklapt geen eenduidig signaal meer af door te hoge weerstand.

stekkers los en vast maken wil soms even helpen. Goed schoonmaken en speciaal vet gebruiken helpt langer.

06 dec 2008 3:10
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
green944 schreef:
Veel electrische problemen komt door oxidatie (roesten) van de contacten. Waarschijnlijk geeft de schakelaar die omgaat als de koplampen zijn uitgeklapt geen eenduidig signaal meer af door te hoge weerstand.

stekkers los en vast maken wil soms even helpen. Goed schoonmaken en speciaal vet gebruiken helpt langer.

Aan de draad die uit de motor komt waarmee de koplampen omhooggedraaid worden, zit een soort stecker met daarop geschoven 4 aparte draden, netjes met een rubber hoesje eromheen, totaal niet geoxideerd; gewoon netjes.
Wellicht zijn er nog meer steckers, maar die kan ik zo niet vinden.

Volgens mij wordt het licht uiteindelijk aangezet door een impuls aan het relais; een impuls wat wordt veroorzaakt doordat de motor op het eindpunt zit en dus stopt met stroomafnemen.

06 dec 2008 11:31
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0 nu: fiets, ov
Utrecht
Bericht 
De kachelaanjager heeft een voorschakelweerstand. De hoogste stand omzeilt die weerstand, dus als alleen die het nog doet is het duidelijk waar het probleem zit.

06 dec 2008 12:18
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
Tom80 schreef:
De kachelaanjager heeft een voorschakelweerstand. De hoogste stand omzeilt die weerstand, dus als alleen die het nog doet is het duidelijk waar het probleem zit.

Hm, Dat is nou juist het probleem; ook in de hoogste stand doet ie het niet, althans niet met de draaiknop die ervoor is.
Alleen wanneer je het schuifje waarmee je kiest voor onder en/of boven, etc, helemaal naar rechts schuift, op ontwasemen voorraam, dan draait de kachelmotor, en wel volgas.
Ik zal in elk geval die kachelweerstand controleren; het kan natuurlijk zijn dat met de draaischakelaar ook op de hoogste stand toch nog over de voorschakelweerstand loopt; daarmee zou alles verklaard zijn, althans voor zover het de kachel aangaat...

Het drama, "koplamprelais" begint nu angstaanjagende vormen aan te nemen want vanmiddag zette ik in de Coentunnel de lichten aan en vervolgens begon de motor in te houden en schee er mee uit...
Toen ik bijna stilstond, nog IN de tunnel, kreeg ik de ingeving de verlichting uit te zetten en opnieuw te starten om vervolgens met rokende banden me weer aan de snelheid van het verkeer aan te passen; "leuke ervaring" maar niet heus.
Het lijkt alsof de koplampstroom alle andere stroom wegtrekt, zonder dat er overigens zekeringen springen.
Nou ja, genoeg te doen weer; iemand nog suggesties?...

06 dec 2008 23:46
Profiel
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Zo aan de beschrijving van het probleem te lezen is het inderdaad het schakelcontact in de koplamp(motor) dat geen contact maakt. Dat kan twee oorzaken hebben.
De motor is door oxidatie en vuil niet meer in staat de koplamp helemaal omhoog te zetten.
Het schakelcontact zelf is geoxideerd of versleten.

08 dec 2008 13:51
Profiel WWW
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
De ervaring in de Coentunnel zegt dat er meer aan de hand is dan alleen slechte contacten :idea:

08 dec 2008 14:24
Profiel
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Ergens een slechte massa zou natuurlijk ook zomaar kunnen gezien het tunnelverhaal

08 dec 2008 14:32
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Bericht 
maurice schreef:
Zo aan de beschrijving van het probleem te lezen is het inderdaad het schakelcontact in de koplamp(motor) dat geen contact maakt. Dat kan twee oorzaken hebben.
De motor is door oxidatie en vuil niet meer in staat de koplamp helemaal omhoog te zetten.
Het schakelcontact zelf is geoxideerd of versleten.

Oké, toch iets met de koplampmotor, wellicht in combinatie met ergens een slechte massa; aan alle draden die in het "vooronder" zitten, heb ik 2 punten gezien waar bruine draden met kabeloogjes op de carosserie gemonteerd zitten. Dit zag er op het oog goed uit maar ik zal ze loshalen, schoonborstelen en desnoods opnieuw vertinnen en monteren.
Die koplampmotor zal ik weer démonteren en eens van binnen bekijken; hij zag er overigens van buiten erg netjes uit, maar dat hoeft natuurlijk niets te zeggen; wie weet hoe een puinhoop het van binnen is...
Ik zou zeggen: "wordt vervolgd"...

08 dec 2008 20:09
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
Paul van Engelen schreef:
De ervaring in de Coentunnel zegt dat er meer aan de hand is dan alleen slechte contacten :idea:

Ehh, jaaaa? Noem eens wat....

08 dec 2008 20:11
Profiel
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Geen slechte contacten aan de '+' kant, maar aan de min zou wel kunnen:

maurice schreef:
Ergens een slechte massa zou natuurlijk ook zomaar kunnen gezien het tunnelverhaal

De ontsteking moet dan dezelfde massa aansluiting gebruiken als de koplamp :idea:

14 dec 2008 12:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
Paul van Engelen schreef:
Geen slechte contacten aan de '+' kant, maar aan de min zou wel kunnen:

maurice schreef:

De ontsteking moet dan dezelfde massa aansluiting gebruiken als de koplamp :idea:

Duidelijk verhaal. Inmiddels heb ik de massadraden die voor onder de motorkap in 2 groepjes met kabeloogjes bij elkaar komen, goed schoongemaakt en met wat olie ertussen weer vastgeschroefd.
Het geheel zag er niet naar uit dat er sprake was van een slecht contact of vervuiling en het resultaat was dan ook dat de kwaal niet was verdwenen.

Ook in de "zekeringkast", die onder de voetenplank rechts, zag ik massadraden die in clusters op kabeloogjes gesoldeerd zitten, maar ook die zien er allen zeer "gezond" uit, al zal ik ook deze nog schoonmaken.

Het vreemde was dus dat de motor gewoon goed loopt, totdat ik het licht op stand 2 zet; dimlicht dus, waarbij eerst de koplampen omhoogdraaien en dan ging het fout; de motor begon slechter te lopen en, nu komt het, als ik het licht weer uitzette, BLEEF de motor slecht lopen, totdat ik het contact uitgezet had, opnieuw gestart en dan liep ie weer goed!
Je hoort duidelijk relaitjes klikken (met het klepje open) en nadat ik het omhulsel van het koplamprelais heb afgesloopt, zodat ik de werking een beetje kan volgen, heb ik er weer wat aan "gerommeld", losgetrokken en weer aangedrukt, en op dit moment werkt alles zoals het zou horen; ik zet eerst het licht op stand 1, stadslicht dus, vervolgens op stand 2 en de lampen gaan omhoog en kort daarna branden, zonder storing aan de loop van de motor. Dit nu al een hele dag en avond.
Wel let ik er goed op dat ik éérst de verlichting uitzet, voordat ik het contact uitdraai.
E.e.a. wijst volgens mij toch op een haperend relais, lijkt me.
Als het meezit, is straks dit probleem uit de wereld!

14 dec 2008 12:56
Profiel
PorscheForum Rakker
ex 1988 928 S4 924 1978 016 5-bak
Groningen
Bericht 
Mijn koplampen gingen na het uitklappen ook niet aan, maar na enige keren wat rommelen aan het relais onder bij de bijrijdersvoeteneind was het probleem verholpen. Misschien is het een optie om met een busje contactspray wat rond te spuiten.

22 dec 2008 18:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
mafjah schreef:
Mijn koplampen gingen na het uitklappen ook niet aan, maar na enige keren wat rommelen aan het relais onder bij de bijrijdersvoeteneind was het probleem verholpen. Misschien is het een optie om met een busje contactspray wat rond te spuiten.

Hallo, dank voor de tip! Ik heb het omhulsel van het relais er al af dus die spray komt dan overal. De boel kan dan toch niet in de fik vliegen hoop ik?
Vanmiddag sprongen ze overigens aan toen ik tegen de koplamp een duw gaf en toen ik reed, gingen ze nog een paar keer uit en aan en toen bleven ze branden; het zal me niet verbazen als er toch nog wat meer aan de hand is, bijvoorbeeld een massacontact in die zelfde zekeringkast en wellicht een probleem met de sleepcontacten in de motor die de lampen omhoogdraait? Dus genoeg te doen zo met de kerst...Ik blijf het overigens een fantastische auto vinden en je mag na 25 jaar verwachten dat er wat probleempjes zijn om op te lossen.
Vriendelijke groet, Adriaan

23 dec 2008 0:57
Profiel
PorscheForum Rakker
ex 1988 928 S4 924 1978 016 5-bak
Groningen
Bericht 
Een echte Pkenner ben ik niet, maar wanneer je motor uitvalt lijkt het me dat er ergens kortsluiting in zit. Een relais uit elkaar halen zou ik ook niet 1,2,3 doen. Ik bedoelde de polen van het relais insprayen, o.i.d. Pas je wel op dat je mooie P niet in brand vliegt door bijv. kortsluiting? Ik zit zo te denken: je motor slaat af, je lampen gaan uit...zou je het misschien moeten zoeken in de kabelboom van het stuurkolom? Bijv. t.h.v. de stuurverstelling? Of het contactslot?? :drive:

23 dec 2008 1:30
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
mafjah schreef:
Een echte Pkenner ben ik niet, maar wanneer je motor uitvalt lijkt het me dat er ergens kortsluiting in zit. Een relais uit elkaar halen zou ik ook niet 1,2,3 doen. Ik bedoelde de polen van het relais insprayen, o.i.d. Pas je wel op dat je mooie P niet in brand vliegt door bijv. kortsluiting? Ik zit zo te denken: je motor slaat af, je lampen gaan uit...zou je het misschien moeten zoeken in de kabelboom van het stuurkolom? Bijv. t.h.v. de stuurverstelling? Of het contactslot?? :drive:

Het dashbord heb ik kort geleden losgehad en sindsdien werkt de toerenteller ook weer. De kabelboom zag er goed uit, maar het contactslot, daar zeg je zoeits, daar zit ook een mogelijkheid van een storing, hoewel als daar een slecht contact zit zou je dat aan de voltmeter moeten zien, maar toch, ook dàt zal ik controleren!

Mocht ik de oorzaak van deze problemen gevonden hebben, zal ik dat ook vermelden; lijkt me ook voor anderen leerzaam...Wat een gedoe!
Groetjes, Adriaan

23 dec 2008 1:48
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 18 berichten ]