Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 01 dec 2024 12:45



Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
RVS en verzinkt...? 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. '77 911S US Targa _ex. '07 Cayenne 957_ ex. ’07 997.1 C2S X51 ____'96 993 C4S____ _’12 991.1 C2S X51_ _’10 LP560-4 Spyder_
Nederland
Bericht RVS en verzinkt...?
Een vraagje voor de scheikunde kenners, ofwel voor de restaurateurs onder ons met ervaring...
De koets van een Porsche is veelal verzinkt, uitgaande van de P. van na aug. 1976, zo ook de mijne.
Als ik onderdelen monteer, kan ik dan gebruik maken van RVS carrosserieringen, boutjes en borgmoertjes, etc. of vreet dit m'n koets op na verloop van tijd (plaatselijk)? Of moet ik verkoperde items gebruiken?
Even uitgaande van niet originele boutjes....
_________________________________________
IF IT ROLLS, THEN RACE IT!


30 maart 2009 23:42
Profiel
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht Re: RVS en verzinkt...?
Het proces wat hier een rol speelt heet galvanische corrosie linkje

RVS zal, wanneer in contact met aluminium, zink, magnesium, STAAL, etc.., dergelijke onedele metalen NOG sneller laten oxideren.


31 maart 2009 8:16
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 2,2 t TargA en Coupe 1971, EX 944 targa II 1985, boxster in opbouw
Bericht Re: RVS en verzinkt...?
het weg vreten van materiaal is afhankelijk van het redoxpotentiaal van het metaal elke metaaln kan als reductor of als oxidator optreden. dit is afhankelijk van het standaard elektrodepotentiaal.

Dit houd concreet in dat het ene metaal zich op offert voor het andere metaal. Door toepassig van bv RVS (is een legering van hoofdzakelijk ijzer, chroom, nikkel en koolstof). zal aluminium of staal zich op offeren door electronen af te staan en zo doende dus te oxideren.

het resultaat, het boutje blijft heel maar er ontstaat een gat in bv het alluminium onderdeel of de caroserie
_________________________________________
http://www.HVK-hogere-veiligheidskundige.nl


31 maart 2009 8:30
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht Re: RVS en verzinkt...?
Met andere woorden; het is NIET slim om RVS onderdelen te gebruiken op een stalen carrosserie. Gewoon mooie geel gepassifeerde ringetjes, boutjes en moertjes gebruiken. Origineel is nog niet zo gek hoor :wink:


31 maart 2009 8:48
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht Re: RVS en verzinkt...?
Koper zou ik ook niet doen in dit geval. Koper :arrow: Zink geeft een behoorlijk spanningsverschil (thermoelectriciteit) die naarmate de temperatuur stijgt ook nog eens op loopt. Dit bevordert het korrosie effect nog eens extra.
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


31 maart 2009 15:31
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. '77 911S US Targa _ex. '07 Cayenne 957_ ex. ’07 997.1 C2S X51 ____'96 993 C4S____ _’12 991.1 C2S X51_ _’10 LP560-4 Spyder_
Nederland
Bericht Re: RVS en verzinkt...?
Zanxxx...
Ga ik toch lekker origineel bestellen.
Nothing but the best for my baby! :wink:
_________________________________________
IF IT ROLLS, THEN RACE IT!


01 apr 2009 0:21
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 6 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.