Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 01 dec 2024 8:46



Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Ombouw elektrisch naar handbediend cabriodak 3.2 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 C2 '95, Ex BMW 525e '83, Ex 911 3.2 cabrio '86, Ex TR6 '68, Ex Peugeot 505 Gti, Ex Kever 1200 '72, Ex Opel Rekord '70, Ex Golf I '78, Ex Peugeot 504 '76
Amsterdam
Bericht Ombouw elektrisch naar handbediend cabriodak 3.2
Dames, heren Porsche rijders,

Ik wil van mijn 3.2 uit 1985 de dakbediening ombouwen van elektrisch naar handbediend met uitzondering van de elektrische sluiting/vergrendeling. De open/sluitmotoren om het dak te bewegen hebben al een paar keer problemen gegeven en ik ben daar een beetje klaar mee. De elektrische sluiting/vergrendeling wil ik echter behouden want dat werkt perfect. Heeft iemand ervaring met een dergelijke ombouw?

Ik zal waarschijnlijk ergens een eindkontakt moeten kortsluiten zodat ik de elektrische vergrendeling kan bedienen en het systeem ''weet'' dat het dak vergrendeld kan worden. Heeft iemand een schema en/of werkbeschrijving?

Alvast bedankt!


29 jun 2009 12:21
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: Ombouw elektrisch naar handbediend cabriodak 3.2
De motor / tandwielkasten die het dak open trekken, die hebben volgens mij hun eigen micro switches die die motor op tijd starten / stoppen.

De vergrendeling van de kap wordt geactiveerd door microswitches in de dakrand van de kap boven de voorruit: zodra de dakrand de lijst boven de voorruit raakt, gaan de vergrendelingsmotoren draaien.

Die beide mechanismen staan volgens mij helemaal los van elkaar. Anders moet je inderdaad de switch bij één van de tandwielkasten (ik meen dat die rechts, dus aan de passagierskant zit) die bediend wordt als het dak gesloten wordt kortsluiten.

Verder is het dan voldoende om de aandrijving van de tandwielkasten mechanisch en elektrisch los te koppelen. Als je dan handmatig de kap dichttrekt kun je vervolgens electrisch vergrendelen. Ontgrendelen kan ook electrisch, vervolgens dak met de hand open trekken.

MAAR ik zou eerder op zoek gaan naar de oorzaak van het probleem.
Je hebt bij de satellieten stelbouten zitten om er voor zorgen dat de rand van de kap precies goed uitkomt bij de voorruit. Problemen met niet goed electrisch sluiten komen doorgaans door afstelfouten op die punten. Dus ook als je dan de electrische bediening omzeilt, dan nog komt de kap niet goed aan bij de voorruit. Goed afstellen moet je sowieso; en als alles goed staat dan mag electrisch sluiten geen probleem zijn.

Anders even langs Rovako of collega.
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


29 jun 2009 21:27
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 C2 '95, Ex BMW 525e '83, Ex 911 3.2 cabrio '86, Ex TR6 '68, Ex Peugeot 505 Gti, Ex Kever 1200 '72, Ex Opel Rekord '70, Ex Golf I '78, Ex Peugeot 504 '76
Amsterdam
Bericht Re: Ombouw elektrisch naar handbediend cabriodak 3.2
thanks voor de uitleg mr lindemans!

de huidige storing is an sich duidelijk. de motoren, in ieder geval één heeft de geest gegeven en de andere lijkt ook niet helemaal top. reparatie is een prijzige zaak en aangezien ik totaal geen probleem heb met met handmatig sluiten lijkt me dit een aardig alternatief.

ik heb het mechaniek al losgekoppeld en de kap kan nu vrij bewogen worden. echter de vergendelmotoren werken niet. ik ga dat kortsluiten eens testen.

nogmaals bedankt.


30 jun 2009 17:31
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 3 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.