Auteur |
Bericht |
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Oplossen van het "zweten" is de vorige keer al meegenomen , volgende operatie ..... dit jaar .
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
26 okt 2004 13:47 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Ik heb inmiddels mijn P. terug. Ruiter en Luitink heeft de klus uitbesteed aan Rob Visser in Hilversum en deze heeft het airco-probleem opgelost. Het had, geloof ik, te maken met de aanstuur-unit. Op de terugweg naar huis heb ik de airco even uitgeprobeerd en zit nu langzamerhand weer te ontdooien.
Wim.
Laatst bijgewerkt door WdePundert op 20 mei 2005 15:57, in totaal 1 keer bewerkt.
|
28 okt 2004 10:05 |
|
|
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
| | | | dirkie schreef: Kan je ff iets meer info geven ... Voor zover ik weet zit op die aircocompressors een beveiliging. Als je niveau te laag zit gaan ze zichzelf "uitschakelen" ter beveiliging. Dus zou je hier in eerste instantie aan een tekort van koelmiddel kunnen denken ... maar je zegt dat hij is afgevuld. Hebben ze dan ook een "lektest" uitgevoerd Bleef je systeem op druk een lektest voeren ze uit met een additief inhet koelmiddel dat detecteerbaar is met een speciaal brilletje ... Onder het motto "check the simple things first" zou ik je adviseren het relais is ff na te kijken. een airco is vrij delicaat om zelf aan te prutsen ... een bezoekje aan een airco-specialist is dan ook gewoonlijk onvermijdelijk ... Dirk | | | | |
Hoe kan je zo'n relais controleren met huis-tuin en keuken gereedschap??
_________________________________________ what is understood
need not be discussed.
|
15 mei 2005 22:05 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
Men nemen een stukkie elentrikkedraad ... met verbinden connector 87 en 30 in het relaishoudertje ... nu geef je continue stroom naar het door het relais gestuurde apparaat/onderdeel.
Werkt het nu wel ... is de relais stuk ... werkt het nog niet ... verder zoeken ...
Dirk
|
16 mei 2005 0:57 |
|
|
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
Ik moet echt wat aan mijn electronicakennis gaan doen.Zo simpel..... Bedankt Dirk Ga zo gelijk aan de slag.Airco doet het niet meer.Ga ook de condensator nog controleren.Maar zit die nou achter of voor het linker voorwiel(van achter de auto staand naar voren kijkend)
_________________________________________ what is understood
need not be discussed.
|
16 mei 2005 8:34 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
Als je erachter staat linksvoor.
Maar ehh ... was precies je probleem ...
Je moet ff chekke of
Je compressor nog meedraaid in het motorcompartiment.
Bij een te laag niveau zal de beveiliging zich inschakelen zodat de compressor niet meer meedoet.
De snaar die eroverheen loopt zal nog wel draaien ... maar als je goed kijkt zie je dat ook, zeg maar tmiddelste gedeelte van het wiel kan draaien. Bij een te laag niveau zal dit niet meer draaien.
Hoor je nog wat "aanslaan" als je de airco inschakeld ???
Normaal krijg je een "tik" in het toerental ...
Kijk ook ff de zekering na ... vaak vergeten ...
Als dit alles nie helpt toch maar een airco specialist opzoeken mijn idee ... herstellingswerken aan een airco zijn niet bepaald eenvoudig te noemen.
Kunnen nogal wat dingen stuk zijn ... die je zonder de juiste testapparatuur vrij lastig kan opsporen ... om nog maar te zwijgen van lekken etc ....
Suc6
Dirk
|
16 mei 2005 11:08 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Het vinden ervan viel wel mee (hopelijk het enige lek ) .....
De compressor zelf dus, met als gevolg een "mooi" spoor van nevel tegen de onderzijde van de motorkap woensdag komt er een "nieuwe" in.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
16 mei 2005 12:53 |
|
|
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
| | | | dirkie schreef: Als je erachter staat linksvoor. Maar ehh ... was precies je probleem ... Je moet ff chekke of Je compressor nog meedraaid in het motorcompartiment. Bij een te laag niveau zal de beveiliging zich inschakelen zodat de compressor niet meer meedoet. De snaar die eroverheen loopt zal nog wel draaien ... maar als je goed kijkt zie je dat ook, zeg maar tmiddelste gedeelte van het wiel kan draaien. Bij een te laag niveau zal dit niet meer draaien. Hoor je nog wat "aanslaan" als je de airco inschakeld ??? Normaal krijg je een "tik" in het toerental ... Kijk ook ff de zekering na ... vaak vergeten ... Als dit alles nie helpt toch maar een airco specialist opzoeken mijn idee ... herstellingswerken aan een airco zijn niet bepaald eenvoudig te noemen. Kunnen nogal wat dingen stuk zijn ... die je zonder de juiste testapparatuur vrij lastig kan opsporen ... om nog maar te zwijgen van lekken etc .... Suc6 Dirk | | | | |
Had alle zekeringen al nagekeken.Systeem is vorig jaar juli nog opnieuw afgevuld.Zou goed moeten zijn.Relais in motorruimte gecontroleerd(doorverbonden)is goed?er verandert niets.Heb nu het voorwiel eraf en de kap.Airco net weer aangezet maar de vin op de condensator(dat is toch dat ding wat lijkt op een radiator) draait niet.Zou dit het zijn??????? O ja ik hoor nooit een "tik" met het inschakelen vd airco.Hij stond zeg maar altijd aan maar door het koele weer ben ik er nog niet eerder achter gekomen dat hij het volgens mij al langere tijd niet meer doet.Verdenk zelf de regelunit op dit moment,ook omdat ik gisteren toevallig iemand sprak die zei dat deze vaker stuk gaan bij een 993/964
_________________________________________ what is understood
need not be discussed.
|
16 mei 2005 14:31 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
| | | | dirkie schreef: Je moet ff chekke of Je compressor nog meedraaid in het motorcompartiment. Bij een te laag niveau zal de beveiliging zich inschakelen zodat de compressor niet meer meedoet. De snaar die eroverheen loopt zal nog wel draaien ... maar als je goed kijkt zie je dat ook, zeg maar tmiddelste gedeelte van het wiel kan draaien. Bij een te laag niveau zal dit niet meer draaien. Hoor je nog wat "aanslaan" als je de airco inschakeld ??? Normaal krijg je een "tik" in het toerental ... | | | | |
Als de compressor, rechts onder op de afbeelding
inschakelt hoor je idd. een tik en hoor/voel je een toerendip. Dat je dat nooit eerder hebt ervaren, omdat de airco altijd aanstond, wil natuurlijk niet zeggen dat je het nu niet kunt doen . Als deze "hoofdunit" niet inschakelt zal ook de vin op de condensor niet hoeven werken neem ik aan.
Laat de motor eens lopen met uitgeschakelde airco en laat deze door iemand anders inschakelen terwijl je zelf naar de compressor kijkt Gaat deze draaien dan werkt deze, anders het probleem eerst zoeken bij de vulling (druk) en/of de comporessor
De laatste vulling van mijn airco heeft het 10 maanden vol gehouden, de vulling daarvoor 12 maanden .....
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
16 mei 2005 14:46 |
|
|
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
Net de motor toch maar ff gestart en inderdaad gedeelte voor de snaar(die uiteraard wel draait)staat stil.Dus toch te laag nivo??of kan het ook zijn dat ik de airco domweg niet kan aanzetten omdat het knopje van de regelunit stuk is(lampje ervan doet het heel enthousiast wel )
_________________________________________ what is understood
need not be discussed.
|
16 mei 2005 14:52 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Als de compressor geen spanning krijgt doet hij het natuurlijk idd. ook niet.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
16 mei 2005 15:03 |
|
|
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
Is er nog een makkelijke manier voor om deze via een omweggetje aan de praat te krijgen???
_________________________________________ what is understood
need not be discussed.
|
16 mei 2005 15:08 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Ongetwijfeld, maar
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
16 mei 2005 19:33 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
Feit dat de compressor NIET meedoet wil zeggen dat de veiligheid actief is ... dus heel waarschijnlijk niveau te laag ... of compressor stuk ...
Kan uiteraard ook zijn dat het de regelunit is ... maar daar acht ik persoonlijk heel weinig kans toe ... al gaan ze soms wel eens stuk ... maar dan zou het toch weer heel toevallig zijn dat net die aircoschakelaar stuk is en de rest nog normaal doet (veronderstel ik toch) ...
Dirk
|
17 mei 2005 0:35 |
|
|
ErikE
987 3.2S '07 /
ex-986 2.7 '03 /
ex-964 C2 '91 /
ex-968 CS '92 /
ex-964 C4 targa '91regio Waterland
|
Andere vraag in dit kader, waarmee ik al een tijdje rondrijd (onderwerp is tenslotte "Airco" - zonder restricties..):
Hoe ingewikkeld is het om (zelf) een airco *uit* te bouwen?
Bijvoorbeeld om dat je n'em toch nooit gebruikt (targa he, frisse lucht zat ). Het scheelt aanzienlijk in kilo's lijkt me en je bent van een hoop ged*nder af, qua bijvullen, etc.
_________________________________________ Take the long way home....
|
17 mei 2005 0:49 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
Op zich niet zo heel moeilijk ... compressor eruit ... condensor eruit ... verdamper eruit ... de slangen verwijderen ... enz enz ....
Maar ................... maar ...................
Niet vergeten dat de gewichtsbalans vooraan de wagen verstoord is ... zijn wel behoorlijk wat onderdelen die eruit gaan ... meestal wordt er op die plaats een extra oliekoeler gemonteerd.
Dus wat dat betreft toch ff heel goed informeren wat kan en wat niet kan ...
Dirk
|
17 mei 2005 1:04 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
17 mei 2005 9:43 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Dit was volgens mij bij mij het geval. Een gedeelte draaide niet mee.
|
17 mei 2005 17:07 |
|
|
ErikE
987 3.2S '07 /
ex-986 2.7 '03 /
ex-964 C2 '91 /
ex-968 CS '92 /
ex-964 C4 targa '91regio Waterland
|
Tsja Eric, ik begrijp dat jij permanent met de koeling AAN rijdt? Que? Dat zal je op langere termijn toch een aardig bedrag aan extra peut kosten (die verloren pk's, dat geloof ik ook wel...). Beslaat dat ene (voor)ruitje bij jou zo snel dan?
Ciao.
_________________________________________ Take the long way home....
|
17 mei 2005 19:40 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Een cabrio heeft nou eenmaal wat meer last van vocht dan een coupé, laat staan ook een targa . Alleen daarom al is het prettig om de airco te hebben. IK rijd er niet alleen met mooi weer mee . Echter ook bij hoge(re) temperaturen overdag in de zomer is de airco aangenaam: heb de cabrio namelijk voor mijn eigen plezier en niet om in gezien te worden . Ga bij die temperaturen ook niet achter-het-huis-uit-de-wind-in-de-volle-zon zitten.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
17 mei 2005 20:03 |
|
|
Raymond
964 C4 Cabriolet ZwartOud Beijerland
|
Tjonge jonge wat een verhaal...
Ik heb precies hetzelfde probleem waarmee deze hele reeks begon. Heb inmiddels de contacten van het relais doorverbonden maar helaas ik hoor geen ventilator....
Nu wordt er gesproken om ook even de condensator te testen, de "enthousiast companiaon" geeft aan om de "Condensor fan ballast resistor" te controleren. Wel leuk dat ze dat schrijven ze vertellen alleen niet waar hij zit...
Kan iemand mij dit vertellen ??
Dank u,
Raymond
|
29 jun 2005 15:50 |
|
|
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
Het nivo was idd te laag en moest opnieuw afgevuld worden.Wel vreemd.... is een jaar terug nog gedaan en gecontroleerd op lekkages. Omdat de auto al langere tijd stil stond voordat ik hem kocht kon dit gebeuren werd mij gezegd.Klopt dat??
_________________________________________ what is understood
need not be discussed.
|
29 jun 2005 22:17 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
..... Lijkt me toch echt anders dan wat je hier schreef hoor.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
29 jun 2005 22:21 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
29 jun 2005 22:24 |
|
|
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
Precies!!ik twijfel aan hun uitleg.(had nog garantie bij snellers dus die zijn misschien niet objectief )Anders gevraagd:Kan het koelvloeistofnivo zakken/verdwijnen/vervliegen zonder dat er een lekkage in het systeem is???
_________________________________________ what is understood
need not be discussed.
Laatst bijgewerkt door 2000 gtv op 30 jun 2005 13:45, in totaal 1 keer bewerkt.
|
30 jun 2005 11:16 |
|
|