Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 nov 2024 1:21



Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
accu plus en min 
Auteur Bericht
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
Ach, ik had deze ook nog :cheesy:

Afbeelding
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


24 nov 2008 23:18
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
996 Carrera 4S MK2 Ex 964 Carrera 2 en 993 Targa
Bericht 
Ook van jou Horn :?: :?: :roll: :roll: :lol:
_________________________________________
Life is nice, driving 300 in a Porsche even nicer


24 nov 2008 23:20
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
Nope. Eén keer is wel genoeg... :cry:

Afbeelding
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


24 nov 2008 23:23
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
996 Carrera 4S MK2 Ex 964 Carrera 2 en 993 Targa
Bericht 
Dacht al, niet weer he..pfffffffffffffff
_________________________________________
Life is nice, driving 300 in a Porsche even nicer


24 nov 2008 23:29
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
Als je het verkeerd aansluit, jaag je dan geen 24V door het systeem??


25 nov 2008 12:03
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Nee hoor dan moet je ze in serie zetten.
Dus + van accu 1 aan de - van accu 2 en dan de - van accu 1 aan de auto en de + van accu 2 aan de auto.
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


25 nov 2008 12:37
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Boxster 3.4 S
Twente
Bericht oppassen
Het is wel degelijk oppassen geblazen met het verkeerd aansluiten van de polen, dus + en - verwissleen :!:

Er zijn moderne japjes waarbij gelijk de boordcomputer naar zijn grootje is
(eigen ervaring :cry: ) maar niet mijn auto :lol: :lol:

En dan wordt het duurder dan alleen een "gefryde" accu, zoals Horn dat zo mooi omschreef 8)
_________________________________________
Groeten uit Twente


25 nov 2008 12:56
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
maurice schreef:
Nee hoor dan moet je ze in serie zetten.
Dus + van accu 1 aan de - van accu 2 en dan de - van accu 1 aan de auto en de + van accu 2 aan de auto.


Dat gebeurd toch juist als je het verkeerd aansluit?? + is op de - terecht gekomen en - op de +
Of zie ik het nou verkeerd?


25 nov 2008 12:59
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92
Grootenbosch
Bericht 
Over de startkabels staat idd 24 V. Door je auto (het systeem) loopt
in principe geen extra stroom, alleen ontstaat daar een behoorlijke spanningsdip.

Gewoon niet doen, blijft toch het verstandigst...


25 nov 2008 13:11
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Ming schreef:
Of zie ik het nou verkeerd?


Afbeelding

:idea:


25 nov 2008 14:08
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Ming schreef:
Dat gebeurd toch juist als je het verkeerd aansluit?? + is op de - terecht gekomen en - op de +
Of zie ik het nou verkeerd?

PaulusdB schreef:
Over de startkabels staat idd 24 V. Door je auto (het systeem) loopt
in principe geen extra stroom, alleen ontstaat daar een behoorlijke spanningsdip.

Pak eens een voltmeter en ga eens meten :!:
:twisted: :twisted:

Olaf schets helemaal de correcte situatie tussen parallel en serieschakeling.
Bij serieschakeling heb je dubbele spanning (dus 24V) bij parallelschakeling dubbele stroom.

In het geval je de + op de - en visa versa doe krijg je de volgende situatie;
Afbeelding

KORTSLUITING. Kortom 0V. Je maakt dus ook niks in de auto stuk. Wel zal de kortstroom theoretisch oneindig hoog worden. :!:
Die stroom loopt dus door beide accus en zal dan ook beide accus vernietigen.
En een brandje of ontploffing is dan geen uitzondering.
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


25 nov 2008 14:32
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Boxster 3.4 S
Twente
Bericht o Volt ?
@ Maurice,

Volgens mijn kennis, als er exact 0 Volt zou staan, ( 2 accu's paralel, maar dan verkeerd om aangesloten) kan er ook geen stroom lopen :idea:
dat is volgens de natuurkundige wetten nl niet mogelijk,

MAAR, omdat alles ( alle electronica en dus ook een accu ) een inwendige weerstand heeft, zal er in een fractie van een seconde( of meerdere seconden?) tgv de lage weerstand een enorme stroom lopen gaan lopen, om de spanning naar 0 Volt te krijgen, de zgn kortsluitstroom

Deze stroom kan kruipen waar het niet gaan mag, en dat is de reden, dat er wel degelijk zaken stuk kunnen raken( met de nadruk op kunnen )

In ieder geval slecht voor beide accu's :wink:
_________________________________________
Groeten uit Twente


25 nov 2008 14:47
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92
Grootenbosch
Bericht 
@Maurice: je begrijpt het denk ik goed, maar geeft mij ten onrechte ongelijk.

Als je je voltmeter aansluit net voordat je vonken gaat trekken, zul je
zien dat-ie op 24V staat.


25 nov 2008 14:51
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1986
Het hoge noorden
Bericht 
Ik dacht nog na de post van je te hebben gelezen en de post van Olaf gisteren... strond aan de knikker dus...

Wrangler forum schreef:
Used my '97 Wranger to jump start another vehicle and every since the airbag light has been on....


Wrangler forum schreef:
A dealer told me awhile back that you shoule never jump another vehicle with your Jeep, because it will damage the computer. The Jeep cpu is apparently sensitive to voltage spikes.


Maar ik zag dat je hier zelf ook al had gepost.... :? :wink:

In tegenstelling tot hierboven dus gelukkig geen klachten meer na het vervangen van de accu. Gelukkig maar, want dit zou wel sneu zijn na behulpzaam te zijn en vervolgens de boordcomputer te molesteren... :?
_________________________________________
Ex: 944 Targa(x2)-->968(Nep)-->911 SC Targa+968 targa-->911 3.2 Cabrio-->993 Cabrio-->997S Coupe


Laatst bijgewerkt door yohanv op 25 nov 2008 15:28, in totaal 1 keer bewerkt.



25 nov 2008 15:23
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
@Martin: helemaal correct. Maar ik dacht dat ik dan te ver op de techniek zou doordraven en alle lezers wel kwijt zou zijn. :wink:
(Krijg je een hele ingewikelde berekening van inwendige weerstand accu's, weerstand van de accukabels, stroom die er dan gaat lopen, verwarming van onderdelen die de weerstand weer doet dalen, stroom die omhoog gaat enfin :mrgreen:)


@PaulusdB: als je het zo bekijkt heb je gelijk :wink:
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


25 nov 2008 15:25
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Bericht 
Olaf schreef:
Ming schreef:
Of zie ik het nou verkeerd?


Afbeelding

:idea:


Dat klopt, maar zoals ik het zo lees, worden de accu's tijdelijk serie geschakeld, dus kortsluiting, maar aan elke uiteinde zitten 2 auto's.


25 nov 2008 15:31
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1986
Het hoge noorden
Bericht 
Hoezo... U = I * R

Old school toch.. :mrgreen:
_________________________________________
Ex: 944 Targa(x2)-->968(Nep)-->911 SC Targa+968 targa-->911 3.2 Cabrio-->993 Cabrio-->997S Coupe


25 nov 2008 15:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster 3.4 S
Twente
Bericht -
For Me ........Very Old School ( about 25 years :wink: )

But still Interesting :wink:
_________________________________________
Groeten uit Twente


25 nov 2008 16:37
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Een kennis van mn pa had ooit oplader verkeerd om aangebracht. Doodleuk de lader aangezet. Wilde hij starten, niks werkte!
Mn pa langskomen en idd, accu was loei en loeiheet. En toen kwam de aap uit de mouw. Maarrrrr: de startmotor draaide wel! Die kerel had de polen vd accu gewoon volledig omgekeerd!
Overigens is dit zeer goed mogelijk, omdat als een accu geheel ontladen is de platen allebei uit zuiver lood bestaan.
Overigens had hij wel alle motorelektronica getrashed, hier hoef je echt geen moderne jap voor de hebben. Alles met een ECU gaat dan stuk (mits je de sleutel omdraait, genoeg autos waar niks stroom krijgt als het contact helemaal uit is).


25 nov 2008 20:51
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.