Auteur |
Bericht |
horn
PF #57
|
Ach, ik had deze ook nog
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
24 nov 2008 23:18 |
|
|
porschehenk
996 Carrera 4S MK2
Ex 964 Carrera 2 en 993 Targa
|
_________________________________________ Life is nice, driving 300 in a Porsche even nicer
|
24 nov 2008 23:20 |
|
|
horn
PF #57
|
Nope. Eén keer is wel genoeg...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
24 nov 2008 23:23 |
|
|
porschehenk
996 Carrera 4S MK2
Ex 964 Carrera 2 en 993 Targa
|
Dacht al, niet weer he..pfffffffffffffff
_________________________________________ Life is nice, driving 300 in a Porsche even nicer
|
24 nov 2008 23:29 |
|
|
Ming
|
Als je het verkeerd aansluit, jaag je dan geen 24V door het systeem??
|
25 nov 2008 12:03 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Nee hoor dan moet je ze in serie zetten.
Dus + van accu 1 aan de - van accu 2 en dan de - van accu 1 aan de auto en de + van accu 2 aan de auto.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
25 nov 2008 12:37 |
|
|
Martin K.
Boxster 3.4 STwente
|
oppassen
Het is wel degelijk oppassen geblazen met het verkeerd aansluiten van de polen, dus + en - verwissleen
Er zijn moderne japjes waarbij gelijk de boordcomputer naar zijn grootje is
(eigen ervaring ) maar niet mijn auto
En dan wordt het duurder dan alleen een "gefryde" accu, zoals Horn dat zo mooi omschreef
_________________________________________ Groeten uit Twente
|
25 nov 2008 12:56 |
|
|
Ming
|
Dat gebeurd toch juist als je het verkeerd aansluit?? + is op de - terecht gekomen en - op de +
Of zie ik het nou verkeerd?
|
25 nov 2008 12:59 |
|
|
PaulusdB
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92Grootenbosch
|
Over de startkabels staat idd 24 V. Door je auto (het systeem) loopt
in principe geen extra stroom, alleen ontstaat daar een behoorlijke spanningsdip.
Gewoon niet doen, blijft toch het verstandigst...
|
25 nov 2008 13:11 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
|
25 nov 2008 14:08 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Pak eens een voltmeter en ga eens meten
Olaf schets helemaal de correcte situatie tussen parallel en serieschakeling.
Bij serieschakeling heb je dubbele spanning (dus 24V) bij parallelschakeling dubbele stroom.
In het geval je de + op de - en visa versa doe krijg je de volgende situatie;
KORTSLUITING. Kortom 0V. Je maakt dus ook niks in de auto stuk. Wel zal de kortstroom theoretisch oneindig hoog worden.
Die stroom loopt dus door beide accus en zal dan ook beide accus vernietigen.
En een brandje of ontploffing is dan geen uitzondering.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
25 nov 2008 14:32 |
|
|
Martin K.
Boxster 3.4 STwente
|
o Volt ?
@ Maurice,
Volgens mijn kennis, als er exact 0 Volt zou staan, ( 2 accu's paralel, maar dan verkeerd om aangesloten) kan er ook geen stroom lopen
dat is volgens de natuurkundige wetten nl niet mogelijk,
MAAR, omdat alles ( alle electronica en dus ook een accu ) een inwendige weerstand heeft, zal er in een fractie van een seconde( of meerdere seconden?) tgv de lage weerstand een enorme stroom lopen gaan lopen, om de spanning naar 0 Volt te krijgen, de zgn kortsluitstroom
Deze stroom kan kruipen waar het niet gaan mag, en dat is de reden, dat er wel degelijk zaken stuk kunnen raken( met de nadruk op kunnen )
In ieder geval slecht voor beide accu's
_________________________________________ Groeten uit Twente
|
25 nov 2008 14:47 |
|
|
PaulusdB
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92Grootenbosch
|
@Maurice: je begrijpt het denk ik goed, maar geeft mij ten onrechte ongelijk.
Als je je voltmeter aansluit net voordat je vonken gaat trekken, zul je
zien dat-ie op 24V staat.
|
25 nov 2008 14:51 |
|
|
yohanv
911 3.2 Cabrio 1986Het hoge noorden
|
Ik dacht nog na de post van je te hebben gelezen en de post van Olaf gisteren... strond aan de knikker dus...
Maar ik zag dat je hier zelf ook al had gepost....
In tegenstelling tot hierboven dus gelukkig geen klachten meer na het vervangen van de accu. Gelukkig maar, want dit zou wel sneu zijn na behulpzaam te zijn en vervolgens de boordcomputer te molesteren...
_________________________________________ Ex: 944 Targa(x2)-->968(Nep)-->911 SC Targa+968 targa-->911 3.2 Cabrio-->993 Cabrio-->997S Coupe
Laatst bijgewerkt door yohanv op 25 nov 2008 15:28, in totaal 1 keer bewerkt.
|
25 nov 2008 15:23 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
@Martin: helemaal correct. Maar ik dacht dat ik dan te ver op de techniek zou doordraven en alle lezers wel kwijt zou zijn.
(Krijg je een hele ingewikelde berekening van inwendige weerstand accu's, weerstand van de accukabels, stroom die er dan gaat lopen, verwarming van onderdelen die de weerstand weer doet dalen, stroom die omhoog gaat enfin )
@PaulusdB: als je het zo bekijkt heb je gelijk
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
25 nov 2008 15:25 |
|
|
Ming
|
Dat klopt, maar zoals ik het zo lees, worden de accu's tijdelijk serie geschakeld, dus kortsluiting, maar aan elke uiteinde zitten 2 auto's.
|
25 nov 2008 15:31 |
|
|
yohanv
911 3.2 Cabrio 1986Het hoge noorden
|
Hoezo... U = I * R
Old school toch..
_________________________________________ Ex: 944 Targa(x2)-->968(Nep)-->911 SC Targa+968 targa-->911 3.2 Cabrio-->993 Cabrio-->997S Coupe
|
25 nov 2008 15:32 |
|
|
Martin K.
Boxster 3.4 STwente
|
-
For Me ........Very Old School ( about 25 years )
But still Interesting
_________________________________________ Groeten uit Twente
|
25 nov 2008 16:37 |
|
|
944 guy
Dr. Ir. werktuigbouw86 944, 83 928S
|
Een kennis van mn pa had ooit oplader verkeerd om aangebracht. Doodleuk de lader aangezet. Wilde hij starten, niks werkte!
Mn pa langskomen en idd, accu was loei en loeiheet. En toen kwam de aap uit de mouw. Maarrrrr: de startmotor draaide wel! Die kerel had de polen vd accu gewoon volledig omgekeerd!
Overigens is dit zeer goed mogelijk, omdat als een accu geheel ontladen is de platen allebei uit zuiver lood bestaan.
Overigens had hij wel alle motorelektronica getrashed, hier hoef je echt geen moderne jap voor de hebben. Alles met een ECU gaat dan stuk (mits je de sleutel omdraait, genoeg autos waar niks stroom krijgt als het contact helemaal uit is).
|
25 nov 2008 20:51 |
|
|