Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 nov 2024 1:21



Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Oh nee, startkabels verkeerd om bij jumpstart! 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911(964)-Carera4
Raamsdonksveer
Bericht 
Kan ik i.p.v. motoronderdeel, in de kofferruimte een chassisonderdeel gebruiken?
Dan zijn de kabels wel lang genoeg!
_________________________________________
Verbeter de wereld en begin bij U zelf, laat een ieder in zijn eigen waarde ook U wilt daarin gelaten worden.


01 dec 2005 21:09
Profiel Facebook 
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Johnnyboyporsche schreef:
Kan ik i.p.v. motoronderdeel, in de kofferruimte een chassisonderdeel gebruiken?
Dan zijn de kabels wel lang genoeg!


IMO kan je de zwarte kabel die aan de - van de voedende accu zit gewoon aan de - van de 'vragende' accu zetten ... ook zijn er genoeg massa punten in de kofferruimte van een 964 te vinden :idea:
_________________________________________
In the Dutch mountains ...


01 dec 2005 21:14
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht 
Johnnyboyporsche schreef:
Hoe te fixen?

Eerst rood op lege auto(o.k.)
Dan rood op donor auto(o.k.)
Dan zwart op donor auto(o.k.)
Dan zwart op lege auto/motor onderdeel(kabel is toch veel te kort?)
Mis ik iets?


Bovenstaande als voorbeeld.

Kan iemand mij uitleggen waarom je rood niet eerst op de donor auto zou mogen vastmaken en dan pas op de lege auto.

Het maakt volgens mij geen donder uit waar het contact wordt gelegd...
Het is een 1-malig moment, de materie weet echt niet of het contact links of rechts wordt gelegd.
_________________________________________
There are those who love 912’s... and those who have never driven one...


02 dec 2005 9:39
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
912 schreef:
Kan iemand mij uitleggen waarom je rood (+)niet eerst op de donor auto zou mogen vastmaken en dan pas op de lege auto.


... om te vermijden dat het andere uiteinde van de 'start-kabel' massa (-)maakt met de donor-auto :idea:

Dit is hetzelfde bij het loshalen van de accuklemmen ... eerst de massa (-) loshalen ... dan de + ... en ook bij terug monteren :arrow: eerst de + en dan de massa (-) :wink:
_________________________________________
In the Dutch mountains ...


02 dec 2005 9:50
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht 
Olaf schreef:
... om te vermijden dat het andere uiteinde van de 'start-kabel' massa (-)maakt met de donor-auto :idea:


Het is dus geen technische reden maar een wijze om idioten voor fouten te behoeden... met andere woorden: als je weet wat je doet maakt het niets uit...
_________________________________________
There are those who love 912’s... and those who have never driven one...


02 dec 2005 10:49
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
912 schreef:
... als je weet wat je doet maakt het niets uit...



OF :arrow: niet gehinderd door enige kennis :evil:

Risico zit in een klein hoekje .... Persoonlijk hou ik altijd de 'juiste procedure' aan :arrow: je wilt niet weten wat voor schade je op kan lopen als het wel fout gaat :idea:
_________________________________________
In the Dutch mountains ...


02 dec 2005 11:07
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 carrera 3.2 '86
Kapelle
Bericht 
Als je een accu los koppelt haal je toch ook eerst de - los! Eerst de + is veel te riskant, omdat de hele carrosserie massa is! Maar 912, het is jou auto, dus doe wat je niet laten kan!
_________________________________________
NPC 0577


08 dec 2005 12:23
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht 
Double G schreef:
Als je een accu los koppelt haal je toch ook eerst de - los! Eerst de + is veel te riskant, omdat de hele carrosserie massa is! Maar 912, het is jou auto, dus doe wat je niet laten kan!


Dat maakt toch niets uit. Uiteindelijk moet de + toch los en zit je met hetzelfde gevaar. De + is altijd opletten geblazen, waar de - ook is.... (en anders om)
_________________________________________
There are those who love 912’s... and those who have never driven one...


Laatst bijgewerkt door 912 op 09 dec 2005 10:03, in totaal 2 keer bewerkt.



09 dec 2005 9:16
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 carrera 3.2 '86
Kapelle
Bericht 
Ik geef het op :cry: Om kortsluiting te maken moet je de + en de - van dezelfde accu met elkaar verbinden!! Als je + van accu A met - van accu B verbindt gebeurt er niets!!! Kun je makkelijk zelf proberen met een los lampje en 2 batterijen. Zolang je de batterijen niet serie schakelt zal het lampje niet gaan branden.
_________________________________________
NPC 0577


09 dec 2005 9:49
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht 
Double G schreef:
Ik geef het op :cry: Om kortsluiting te maken moet je de + en de - van dezelfde accu met elkaar verbinden!!


Precies, dus het blijft oppassen met beide polen, ook al haal je de ene eerder los dan de andere...
_________________________________________
There are those who love 912’s... and those who have never driven one...


09 dec 2005 10:05
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 carrera 3.2 '86
Kapelle
Bericht 
Zoals ik al eerder zei:
Double G schreef:
Ik geef het op :cry:

Als je de - van de accu hebt losgemaakt bestaat er toch geen gevaar meer tussen de + en de carosserie??
_________________________________________
NPC 0577


11 dec 2005 13:20
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht 
Ik had 'm van 't weekend willen jumpstarten, maar ik kwam gewoon niet fatsoenlijk bij de "+" met startkabels; vandaar dus maar nieuwe accu's want het werd toch inmiddels wel tijd. (startte al tijden slecht).

Vanochtend dus de procedure uitgevoerd zoals die overal beschreven en aangeraden wordt, voor het vervangen van de accu.... en dat ging gewoon goed.

Aangezien mijn 911 uit 1973 twee accu's heeft (wat erg handig is als de spanning niet van het alarm af mag!) heb ik van de ene accu eerst de "-" los gekoppeld en opzij gebogen; deze moest ook wel als eerste los, want anders krijg je de accu niet uit z'n hok want de aard-strip van accu naar chassis is vrij kort. Daarna de "+" losgemaakt en in doekje met tape erom opzij gelegd zodat ie geen contact met metalen delen kon maken.

Nieuwe accu erin, eerst "+" vastgezet, de "-" daarna en terugzetten in de daarvoor bestemde plaats. Daarna hetzelfde ritueel voor de andere accu herhaald. Als de zuigers van de voorklep het wel hadden gedaan en die klep niet continue op m'n rug had hoeven rusten, dan was het een fluitje van een cent geweest.... :wink:

Voor mij de eerste keer dat ik behalve rijden en wassen iets met m'n auto zelf heb gedaan, dus toen ie weer startte was ik wel errug trots natuurlijk! :king:
_________________________________________
Just don't lift mid-turn.


13 dec 2005 15:50
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Knap gedaan. We zijn allemaal erg trots op je. :wink:


13 dec 2005 15:59
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht 
WdePundert schreef:
Knap gedaan. We zijn allemaal erg trots op je. :wink:


Ja, erg he? Ik ben notabene afgestudeerd in electronica.... :oops:
_________________________________________
Just don't lift mid-turn.


13 dec 2005 16:01
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
patrick911 schreef:

Ja, erg he? Ik ben notabene afgestudeerd in electronica.... :oops:

Troost je, ik kom ook niet veel verder dan het verwisselen van de ruitenwisserbladen.


13 dec 2005 16:06
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
944 S 1987
Stukje onder Breda
Bericht 
911-lover schreef:
Neen
Eerst donor wagen ook stil leggen
Eerst rood op lege wagen (+ batterij)
dan rood op donor wagen (+ batterij)
dan zwart op donor wagen (- batterij)
dan zwart op lege wagen (op onderdeel motor :!: nooit op -batterij vanwege explosiegevaar :shock: )
Dan donor wagen starten
Dan lege wagen starten
Dan van lege wagen de achterraamverwarming aanzetten. zo zet men het circuit onder spanning. Anders kan de electronica stuk gaan :!:
Dan in omgekeerde volgorde de kabels weghalen zwart lege/zwart volle/rood volle/rood lege

De volgorde heb ik steeds gedaan zoals jij geschreven had al legde ik de zwarte wel vast zoals beschreven op een motorblok onderdeel, ik legde de donorwagen NOOIT stil en van die achterraamverwarming wist ik helemal niet.


Had een keer hetzelfde gehoord, maar dan dat je je ventilator op de hoogste stand moest zetten (lege auto), dit ivm eventuele piekspanningen die schade kan veroorzaken
_________________________________________
Scarface, knew it too, porsche is the car to drive


13 dec 2005 17:13
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Nog beter is de achterruitverwarming (als je die hebt).


13 dec 2005 17:23
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
valt nog niet mee met die startkabels
tot nu toe altijd plus op plus en min op min gedaan en starten maar
niet zo handig blijkt nu :oops:
_________________________________________
Got coffee?


13 dec 2005 21:08
Profiel WWW Facebook 
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
patrick911 schreef:
Voor mij de eerste keer dat ik behalve rijden en wassen iets met m'n auto zelf heb gedaan ...


Nog trotser ben je als je zometeen zelf die gasveren van de koffer- (en motor) deksel hebt vervangen :idea: :wink:


13 dec 2005 21:22
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht 
Olaf schreef:
patrick911 schreef:
Voor mij de eerste keer dat ik behalve rijden en wassen iets met m'n auto zelf heb gedaan ...


Nog trotser ben je als je zometeen zelf die gasveren van de koffer- (en motor) deksel hebt vervangen :idea: :wink:


Ik was inderdaad al flink aan het 'googlen' op dit onderwerp. :o

Aan de andere kant; nu ie weer rijdt, kan ik 'm ook weer bij de expert afleveren, toch? Weet ik in ieder geval zeker dat die klep volgende keer niet op m'n harses valt. :wink:
_________________________________________
Just don't lift mid-turn.


14 dec 2005 9:46
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
patrick911 schreef:
Weet ik in ieder geval zeker dat die klep volgende keer niet op m'n harses valt. :wink:


Daarvoor hoef je niet naar een specialist .... ik neem tenminste aan dat je zelf wel een bezemsteel af kunt zagen :idea: :wink:


14 dec 2005 10:28
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht 
Double G schreef:
Zoals ik al eerder zei:
Double G schreef:
Ik geef het op :cry:

Als je de - van de accu hebt losgemaakt bestaat er toch geen gevaar meer tussen de + en de carosserie??


Als je de + van de accu hebt losgemaakt bestaat er toch geen gevaar meer tussen de - en de carosserie??


Nogmaals: het is natuurkunde: het maakt niet uit welke pool al dan niet gevaarlijk is, zolang er maar geen kortsluiting ontstaat...
_________________________________________
There are those who love 912’s... and those who have never driven one...


14 dec 2005 16:01
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 carrera 3.2 '86
Kapelle
Bericht 
Tussen de - en de carrosserie bestaat nooit gevaar, maar als de - nog vast zit en je haalt eerst de + los heb je kans dat je met je steeksteutel kortsluiting maakt tussen de + en de carrosserie.
_________________________________________
NPC 0577


14 dec 2005 17:36
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht 
Double G schreef:
Tussen de - en de carrosserie bestaat nooit gevaar, maar als de - nog vast zit en je haalt eerst de + los heb je kans dat je met je steeksteutel kortsluiting maakt tussen de + en de carrosserie.

Geeft wel mooie effecten, leuk voor oud en nieuw! :lol:
Alleen jammer dat er van die happen uit de steeksleutel branden... :oops:
_________________________________________
Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!


14 dec 2005 18:03
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot]


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.