Re: Na de winterstalling....opstart lijst.
Even nog over olie want van zalfjes heb ik al helemaal geen verstand.
Mobil 1 is een hele goede olie. Als je motor nog jong en fris is, een hele goede keus.
Porsche schrijft Mobil 1 0W40 voor bij alle type Porsche's. Dus ook voor de oudere modellen.
Maar een fabrikant is alleen bezig met nieuwe auto's en houdt er denk ik geen rekening mee dat wij na 25 jaar nog steeds die auto's rijden en de motoren totaal andere toleranties hebben gekregen.
Ik denk zelf dat deze dunne 0W40 te dun is voor oudere modellen en zou deze niet gebruiken bij de 964 of ouder.
Zeker niet bij hogere km. standen. Ook voor de nieuwere modellen bij hogere km standen gebruik ik geen Mobil 1.
Ik ben net als de meesten hier ook geen olie expert en heb mijn kennis o.a. van diverse olie leveranciers, technische boeken uit de auto branche en van lezen op het internet. Het is moeilijk om uit al die informatie een juiste conclusie te trekken. Want elke vertegenwoordiger preekt voor eigen parochie en op internet is het bijna onmogelijk er achter te komen hoe gefundeerd een verhaal is.
Ook verandert de kwaliteit van olie ook nog steeds. Meestal niet ten gunste van oudere auto's. Een olie die altijd erg goed was heeft waarschijnlijk andere dopes dan 10 jaar geleden en is misschien helemaal niet zo goed meer voor onze motoren.
Ik heb een auto van 75 jaar oud en daar moet je echt geen Mobil 1 in doen. Ook al is die olie heel goed, ik weet zeker dat de motor vast loopt. Een beetje een extreem voorbeeld, maar gaat ook wel een beetje op voor minder oude auto's.
Een hele goede reactie waar ik mij wel in kan vinden plaatste BobC4 een pagina terug