@benniemelis,
Hoezo
deze kan echt stuk hoor en als het niet de ventilator zelf is dan wel het relais -zoals hierboven reeds genoemd- of.....de zekering, dat was bij mij het geval. En waarschijnlijk kwam dat laatste omdat ik de wagen goed had gewassen en ik een kortsluiting heb veroorzaakt met de voorschakelweerstand.
Als je de wagen op contact zet (motor niet aan want dan hoor ik echt niets anders
)en je gaat met de temp instelling van de verwarmingsunit in de cabine "spelen" dan moet ie op laag toeren gaan draaien. Met de aanjager aan gaat ie bij mij naar hoog toeren. En dan heb ik het nog steeds over die grote zwarte ventilator linksboven in de motorruimte.
Het klopt dat het deze zwarte ventilator i.g.v. nood ook bijspringt als de temp. van de motor te hoog oploopt (stationair in de file) maar de hoofdkoeling komt toch echt van de 12 bladige koelfan aangedreven met riem.
Lees ook dit draadje eens, zeker een raakvlak naar de genoemde onderdelen:
klikkerdeklik
mvgr. &
Roi