Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 20 nov 2024 13:29

Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ] 
Veel condens bij vochtig weer: 993 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
3.2 T / 964 T / 993 C2 Huidig: 997 2S
Bericht Veel condens bij vochtig weer: 993
Mijn 993 uit 1994 beslaat erg snel wanneer het een nacht vochtig is geweest of bij regen. Ik moet de ramen dan aan de binnenkant met een wisser bewerken om nog wat te zien. Irritant en natuurljk gevaarlijk.

Bij andere auto's is het aanzetten van de airco voldoende. Nu is net de condensor van de airco vervangen en het hele systeem dus opnieuw afgevuld maar een vol werkende airco kan het probleem niet aan. Ik vermoed dus dat de airco nog steeds niet, of niet goed, werkt.
Het enige dat helpt is het vol aanzetten van de voorruit blower, die houdt het net bij.

Heeft iemand anders vochtigheidsproblemen bij een 993? Zo ja, op welke plaatsen kan water het interieur binnendringen? Andere vraag is hoe ik kan (laten) testen of de airco wel goed werkt?

17 dec 2006 17:53
Profiel
PorscheForum Super Junkie
964.c4
assendelft
Bericht 
Voel eens onder de matjes of het isolatie materiaal nat is, dat houd veel water vast.

Water zou door het raam rubber kunnen komen

De afwatring van de deuren verstopt

Als je auto een schuifdak heeft misschien de afwatering kanalen verstopt.

En misschien de afwatering van de verwarmings unit (dat roostertje boven je voor klep dat de afwatering van dat systeem verstopt zit.

Dat was bij mij het geval.

robert

17 dec 2006 18:07
Profiel WWW Facebook 
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht 
Typische Porsche-kwaal, dat beslaan. Daar moet je de charme van inzien. :wink:

17 dec 2006 18:10
Profiel
PorscheForum Rakker
924 `77
Wijchen
Bericht 
Anders even een paar dagen een vochtvreter in de auto laten staan. Netjes in een kartonnen doosje en een paar dagen laten staan (dan pas begint het te werken).

En je ramen goed schoon houden scheelt altijd ook een boel :)

17 dec 2006 18:47
Profiel Facebook 
964.c4
assendelft
Bericht 
Als dat isolatie materiaal het vocht van eventuele lekage heeft op genomen heb je niks aan een vocht vreter.

Dat spul kan echt heel veel vocht vast houden denk daarbij aan een liter of meer per kant.

Dus kijken en voelen,drijf nat dan er uithalen en een paardagen laten drogen en op zoek naar de oorzaak.

robert

17 dec 2006 19:02
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
911 3.2 Cabrio 1986
Het hoge noorden
Bericht 
Gebruik de zoekfunctie ook maar eens op vocht
Ik denk dat Robert een heel eind in de goeie richting zit. Zelf heb ik ook veel vochtproblemen en heb de draadjes hierover vaak in de gaten gehouden.

Het bovenstaande van Robert was meestal de oorzaak en de oplossing was het vrijmaken van de afwaterings kanalen.

17 dec 2006 19:16
Profiel
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Het ventilatiesysteem van een 911 is zeker niet het beste wat ik ken, maar zo erg is ook niet normaal :!: :cry:

Zoals Rob adviseert de oorzaak achterhalen en die zit naar mijn idee ook veel meer in vochtophoping door lekkage of afsluiting van afwaterkanalen, dan in de werking van de airco.
De laatste kan de problemen verminderen door het te onderdrukken, maar druppels aan de binnenzijde is echt TE :idea:

Dus eerst de lekkende kraan repareren en vervolgens gaan dweilen :) :wink:

17 dec 2006 19:19
Profiel
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht 
Had ik vroeger ook nogal last van, maar daarna ben ik die vriendinnetjes mee naar mijn kamer gaan nemen. :lol:

17 dec 2006 23:45
Profiel
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

-te zwijgn van die afdrukken tegen de binnenramen , zo zijn mijn ouders er ooit achter gekomen- :^:

Laatste update 22/10/2013

17 dec 2006 23:46
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
3.2 T / 964 T / 993 C2 Huidig: 997 2S
Bericht 
Dank voor de tips, ik ga dus maar eens op zoek naar waar al dat vocht vandaan komt.

18 dec 2006 17:58
Profiel
Bericht 
bj schreef:
Dank voor de tips, ik ga dus maar eens op zoek naar waar al dat vocht vandaan komt.
Kan je niet vroeg genoeg mee beginnen! :wink:

18 dec 2006 19:19
Profiel
981 Boxster GTS
Bericht 
Waar je ook naar moet kijken is het plastic aan de binnenzijde van de deuren, achter het deurpaneel dus.
Hier mogen geen scheuren of andere beschadigingen inzitten, het water wat door de raamrubbers de deur binnendringt (en dat is behoorlijk veel) verlaat de deur weer aan de onderzijde (de afvoergaten).
Het water druipt dus ook langs het plastic en bij beschadigingen kan het vocht het interieur binnendringen en condens gaan vormen.

Verder de eerder genoemde afvoeren controleren, maar ook deur-, raam- en schuifdakafdichtingsrubbers.

Corrosie onder de voorruit kan ook voor binnendringend vocht zorgen.

Succes.

19 dec 2006 22:26
Profiel
964.c4
assendelft
Bericht 
laatst vertelde iemand mij dat hij al meerdere keren had meegemaakt dat cabrio daken werden vervangen en dat achteraf dan bleek dat het idd het waterscherm in de deur was.

robert

19 dec 2006 23:44
Profiel WWW Facebook 
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
KLOPT :!:

Bedoel deze opmerking in het heel algemeen: men denkt aan GROTE oorzaken, maar meestal zijn het juist heel KLEINE :idea:

20 dec 2006 0:12
Profiel
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
Ik zit er erg simpel in hoor:
Het ventilatiesysteem van de oudere 911-s is niet ideaal MAAR....

....beslagen ruiten betekent gewoon dat er water binnen komt en dat hoort niet. Door de beperkingen van het ventilatiesysteem leidt een klein beetje water binnen al gauw tot beslagen ruiten. Maar er is maar 1 remedie: zoeken waar het vandaan komt en oplossen. Dan ben je ook van de beslagen ruiiten af. Ik zou het nooit accepteren als "part of having a 911".

22 dec 2006 11:45
Profiel
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Nine-eleven schreef:
Waar je ook naar moet kijken is het plastic aan de binnenzijde van de deuren, achter het deurpaneel dus.

Zo'n stukje plastic is relatief best duur, maar als dat de oorzaak is absoluut niet duur. :wink: Ik heb het pas laten doen en was €28,-- excl. kwijt.

22 dec 2006 14:50
Profiel WWW
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
Ik heb voor een aantal klusje het plastic in de deur los moeten snijden.
Als daar trouwens het water door naar binnenkomt zie je dat meteen aan de bekleding en omgeving daarvan.

Als het plastic gescheurd is of niet goed vast zit aan de randen: goed schoonmaken en met ducttape (geen duck-tape...) weer goed dichtmaken, houdt zich prima.

22 dec 2006 16:52
Profiel
981 Boxster GTS
Bericht 
lindemans schreef:
Als het plastic gescheurd is of niet goed vast zit aan de randen: goed schoonmaken en met ducttape (geen duck-tape...) weer goed dichtmaken, houdt zich prima.

Eeehh, voor de knutselaars onder ons: een vuilniszak op maat knippen en m.b.v. lijmspray monteren werkt ook goed . . . . .
als de boel maar waterdicht is.

Porsche maakt trouwens voor de speakers een speciaal plastic zakje die je erin kunt lijmen.

23 dec 2006 13:02
Profiel
Bericht 
Bij de autospuiter kun je grijze geplastificeerde kleeffolie met issolatie kopen.

Deze maak je op maat van je deur en snij met een scherp mes ong.2 cm
van de rand de plastic folie los. verwijder deze en de plakrand komt vrij.

Dit kun je dan er op plakken en geeft een zeer mooie afwerking .

Het voordeel daarvan is ook dat het ook nog een geluids dempende werking heeft.

Vocht via je deur is dan verleden tijd.

23 dec 2006 13:13
Bericht 
Nine-eleven schreef:
eehh, voor de knutselaars onder ons: een vuilniszak op maat knippen en m.b.v. lijmspray monteren werkt ook goed . . . . .

Inderdaad voor de KNUTSELAARS :wink:

23 dec 2006 13:16
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
WdePundert schreef:
Ik heb het pas laten doen en was €28,-- excl. kwijt.

Dat valt toch wel mee :idea: .... of had je zelf het deurpaneel al gedemonteerd :?:

23 dec 2006 13:24
Profiel WWW Facebook 
Bericht 
Nine-eleven schreef:
lindemans schreef:

Eeehh, voor de knutselaars onder ons: een vuilniszak op maat knippen en m.b.v. lijmspray monteren werkt ook goed . . . . .

Porsche maakt trouwens voor de speakers een speciaal plastic zakje die je erin kunt lijmen.

Veel vuilinszakken vallen na korte tijd uit elkaar om reden van compostering e.d.

23 dec 2006 14:31
Profiel
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Olaf schreef:
WdePundert schreef:
Ik heb het pas laten doen en was €28,-- excl. kwijt.

Dat valt toch wel mee :idea: .... of had je zelf het deurpaneel al gedemonteerd :?:

Dit was de prijs van enkel de folie. BTW en (de)montage komen er nog bij.

23 dec 2006 14:32
Profiel WWW
Antwoord op onderwerp   [ 23 berichten ]