| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

993: verwarming niet constant
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=9&t=11860
Pagina 1 van 2

Auteur:  bj [ 09 jan 2007 23:07 ]
Berichttitel:  993: verwarming niet constant

De verwarming uit mijn '94-er 993 werkt op zich prima. Het punt is alleen dat hij een eenmaal bereikte temperatuur niet vasthoudt. Dus het wordt lekker warm in de auto en 10 min later is het weer fris. De enige remedie is de verwarming opdraaien maar dat is dus slechts weer een tijdelijke oplossing.
Ik kan me voorstellen dat dit probleem ligt aan een defecte interieurwarmte-dectecor (zal wel anders heten :) ). Is dit te testen? En wat zijn evt. de reparatiekosten?

Auteur:  Paul II [ 09 jan 2007 23:28 ]
Berichttitel: 

Mogelijk is er iets bij je P. kapot.

Maar het door je beschreven probleem is ook bekend.
En omdat ik nogal gevoelig ben voor de hoogte, en vooral de laagte van de temperatuur ken ik het ook :?

Het probleem treedt vooral op bij gematigde temperaturen, zoals nu :!:
Als het kouder wordt, onder de 10 graden en lager, dan blijft de temperatuur wel 'op peil'!

Bij mijn P. is er ook nog een duidelijk verschil tussen L en R. Dat ben ik aan het testen, doordat ik nu de voelers in de kofferruimte voor L en R kan 'wisselen'.

Auteur:  Peter [ 09 jan 2007 23:33 ]
Berichttitel: 

De verwarming van mijn 993 gedraagt zich ook precies zoals boven beschreven.

Auteur:  anton964 [ 10 jan 2007 0:08 ]
Berichttitel: 

hallo

ik durf bijna voor 95% zeker tezeggen dat het vannetje achter op de kachelunit kapot is.of een motortje van die de kleppen aanstuurd van de kachel.
rij even langs de garage en laat hem uitlezen scheelt een hoop zoeken en onnodig geld uitgeven.

gr anton964

Auteur:  Anne 2.7 [ 10 jan 2007 8:31 ]
Berichttitel: 

Met trots kan ik melden dat de temperatuur in mijn 30 jaar oude 2.7 WEL constant blijft.:!:









Het is constant steenkoud omdat de warmtewisselaars naar de haaien zijn (hihi)

Auteur:  Peter [ 10 jan 2007 9:52 ]
Berichttitel: 

anton964 schreef:
hallo

ik durf bijna voor 95% zeker tezeggen dat het vannetje achter op de kachelunit kapot is.of een motortje van die de kleppen aanstuurd van de kachel.
rij even langs de garage en laat hem uitlezen scheelt een hoop zoeken en onnodig geld uitgeven.

gr anton964

Ik durf met 100% zekerheid te zeggen dat alle motortjes en kleppen werken. :D :D Het uitlezen van de computer gaf ook geen foutmeldingen.

Ik ervaar het ook niet echt als een groot probleem. Het treedt alleen op bij buitentemperaturen van omstreeks 8 - 15 graden, ik zet de verwarming dan gewoon wat hoger.

Auteur:  kvbelzen [ 10 jan 2007 10:34 ]
Berichttitel: 

In mijn 993 precies hetzelfde... :roll:

Auteur:  Dick [ 10 jan 2007 13:58 ]
Berichttitel: 

Is veelal (zoals Anton inderdaad schreef) het fannetje welke achterop de CCU zit.

Dit kleine fannetje blaast interieurlucht over/langs de interieur temperatuur sensor heen. Als dit fannetje ermee ophoudt (en dat gebeurd nogal eens...) dan kan de CCU "de weg kwijt raken". Kost bij Alpo ca. € 97,- .

NB: dit fannetje is dus niet te vinden voorin bij de servo's en blowers etc.

Als dit het niet is dan weet ik niet zo gauw iets anders te bedenken. Ik heb begrpen dat de werking van dit fannetje niet uit te lezen is met de Bosch Hammer... (wellicht dat de specialist(en) hierover iets kunnen aanvullen..?).

Succes,
Dick

Auteur:  JDB [ 10 jan 2007 14:41 ]
Berichttitel: 

die van mij staat nu bij Car Service Visser, temperatuurknop was meer een aan/uit schakelaar geworden (heel koud of heeeeel warm). Sensor was al vervangen. Eens kijken wat ze nu vinden :?: :!:

Auteur:  bj [ 10 jan 2007 16:47 ]
Berichttitel: 

Bedankt voor alle suggesties.
Ik denk dat ik maar even begin bij de fan van de CCU. Kun je daar overigens eenvoudig bij?

Auteur:  Dick [ 10 jan 2007 17:03 ]
Berichttitel: 

Euh, je kan er niet makkelijk 1-2-3 bij....

Check eerst even of het fannetje wel/niet draait; dit is eenvoudig. Kijk met een zaklantaarn naar de achterzijde van de CCU. Even het hoofd onder het dashboard met contact aan of (liever) draaiende motor. Het bewuste fannetje moet non stop draaien zodra contact aan is of motor loopt.

Draait 'tie niet dan zal die waarschijnlijk defect zijn. Hoe haal je 'm eruit om schoon te maken ? (alleen schoonmaken helpt wellicht ook...) :

Met de zgn. Blaupunkt "radio-verwijder-haakjes" de CCU unit VOORZICHTIG naar voren halen. Bedrading even 'begeleiding' geven en NIET :shock: aan de bedieningsknoppen van de CCU trekken (!!).

Het fannetje zit met schroefjes vast en de bedrading is eenvoudig los te koppelen d.m.v. stekkertje.

Ik geef geen garantie dat dit het euvel is maar veelal is dit de oorzaak. Soms is schoonmaken van fannetje en omgeving genoeg om de boel weer te laten draaien.

Succes,

Dick
PS: breng nog even verslag uit, leerzaam voor de doe-het-zelvers.

Auteur:  bj [ 10 jan 2007 18:16 ]
Berichttitel: 

Helder en die Blaupunkt radio verwijderhaakjes heb ik natuurlijk liggen, NOT :D
Maakt niet uit, vind wel een oplossing en in ieder geval erg bedankt voor je uitleg.

Auteur:  Peter [ 10 jan 2007 23:03 ]
Berichttitel: 

Het fannetje blijft nadat het contact is uitgezet nog zo'n 20 seconden draaien, bij mijn 993 hoor je dat duidelijk, zo kan je controleren of de fan draait, heel eenvoudig. Met een natte vinger voor het roostertje voel je ook 'duidelijk' een luchtstroom.

Auteur:  Paul II [ 11 jan 2007 0:49 ]
Berichttitel: 

Na het gebruik van de 'pennetjes' kan je de 'radio' (DIN-formaat kachelunit = CCU) dus naar voren halen.

Inderdaad voorzichtig en kabels ontzien, maar dan de laatste losnemen van de unit vond ik nog niet zo makkelijk :!: :shock:
Zitten vast met een klem die je even moet ontdekken, en ik nu niet meer zo kan beschrijven. Zoals vaak: als je het eenmaal weet gaat het best, maar voor die tijd :? :cry: :wink:

Auteur:  Roi [ 11 jan 2007 1:34 ]
Berichttitel: 

Vorig jaar nog gedaan hierbij wat foto's:


Afbeelding

en

Afbeelding

En ik Paul zijn verhaal over die connectors wel bevestigen.. het zijn twee connectoren en bij ieder zit aan de ene kant een ronde haak en de andere kant een locking met weerhaakje (te bedienen openenen door op het armpje te drukken van deze locking). Ik heb er helaas geen foto van gemaakt.

Zat best stevig vast.


Succes Roi

Auteur:  Dick [ 11 jan 2007 10:27 ]
Berichttitel: 

Kijk, dat zijn mooie foto's van ROI. Thanks !! :D

ROI heeft al veel gedaan met kachel/airco/electro gedoe, dus die heeft wellicht nog tips wat andere oorzaken kunnen zijn van vreemd gedrag van de kachel...

gr.

dick

Auteur:  Frank Imholz [ 07 feb 2007 0:26 ]
Berichttitel:  Ventilatortje bleek verstopt

Had precies herzelfde probleem, moest het steeds wat warmer zetten, anders werd het langzaam weer frisjes.

Het ventilatorje bleek na 10 jaar verstopt te zitten. Zie foto.
Ook het luchtkanaal en rond de sensor in de unit, zat het vrijwel dicht.
Het ventilatortje is sowieso niet al te krachtig, dus met de verstopping erbij werkte het regelsysteem bijna niet meer.
Vandaag na schoonmaken een lange rit gemaakt en de temperatuur blijft mooi constant.


Afbeelding

Auteur:  M a r c [ 09 dec 2007 11:48 ]
Berichttitel: 

Wauw wat een geweldig forum toch :lol: Ik heb hetzelfde probleem en dit moet gewoon wel de oplossing zijn :D

Auteur:  molen934 [ 09 dec 2007 12:58 ]
Berichttitel: 

Dit is een algemeen probleem bij een 964 en 993 :!:
Was bij CarCare en hij vertelde ons dat hij bij een servicebeurt de gaatjes rondom de temperatuurknop (daar zit de voeler) schoonblaast :idea:
Deze verstopping geeft vaak problemen, daarvoor had ik een SC en dat werkte super en je hoorde hem steeds opnieuw instellen :wink:

Suc6

Auteur:  2000 gtv [ 16 dec 2007 14:48 ]
Berichttitel: 

Paul van Engelen schreef:
Na het gebruik van de 'pennetjes' kan je de 'radio' (DIN-formaat kachelunit = CCU) dus naar voren halen.

Inderdaad voorzichtig en kabels ontzien, maar dan de laatste losnemen van de unit vond ik nog niet zo makkelijk :!: :shock:
Zitten vast met een klem die je even moet ontdekken, en ik nu niet meer zo kan beschrijven. Zoals vaak: als je het eenmaal weet gaat het best, maar voor die tijd :? :cry: :wink:
Heb af en toe hetzelfde probleem.Ik wil dit wel ff checken.Is er nog een alternatief voor "de pennetjes"?? Een paar spijkers?

Auteur:  Paul II [ 16 dec 2007 14:58 ]
Berichttitel: 

De pennetjes dienen 2 doelen: het wegdrukken van de borgende clips en vervolgens het uittrekken van de 'doos'.
Het eerste zou met passende lange spijkers moeten kunnen.
Het tweede is dan van achteren drukken.

Kom anders even kijken op 2e Kerst in Z., dan kan ik de pennen meenemen en kunnen we de doos ontgrendelen en kan je gewoon zo naar huis rijden.
Of het stuur er ook af moet, vraag ik me nu af...

Auteur:  2000 gtv [ 16 dec 2007 16:09 ]
Berichttitel: 

thx Paul....always a pleasure.Maar 2e kerstdag....klein kansje dat dat lukt.

Kan je anders even meten op hoeveel mm die uitsparingen zitten(foto?)?
Dan fabriceer ik zelf wel wat. :wink:

Auteur:  Paul II [ 16 dec 2007 20:03 ]
Berichttitel: 

Tot je dienst E. kreeg eens commentaar toen ik een vorornaam van iemand vermeldde dus... :x

Hoe is het met jouw uitsparingen, zitten die onder het ijs :?: :)
Of dacht je laat Paul maar die koude garage in gaan :?: :mrgreen:

Ok, voor wat, hoort iets ... :wink:

De afstand tussen de pennen van 3 mm dik, is 35 mm.
De lengte van iedere pen moet iets van 50 mm zijn, omdat je de klem pas na 30 mm bereikt.
Heb deze pennen van radio's, Pioneer en/of Philips!

Afbeelding Afbeelding

Auteur:  Maarten [ 16 dec 2007 21:52 ]
Berichttitel: 

Anne 2.7 schreef:
Met trots kan ik melden dat de temperatuur in mijn 30 jaar oude 2.7 WEL constant blijft.:!:


In mijn 31 jaar oude C3.0 ook. Graadje of 30. Blijft iets hangen ergens :roll:

Auteur:  Paul II [ 16 dec 2007 22:04 ]
Berichttitel: 

In mijn 3.2 bleef de temperatuur ook constanter dan in de 'modernere, luxere, 9 jaar nieuwere, ... :wink: ' 993.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/