Auteur |
Bericht |
Hillclimb2.7
1995 911 CarreraCherry Hill, New Jersey
|
Intervalschakelaar ruitenwisser doet het niet
De interval van m'n ruitenwisser doet het niet (2.7 model 1977) . Waarschijnlijk gerelateerd daaraan is dat de ruitenwissers ook niet naar de parkeerstand gaan als ik ze uit zet. Dit weekend al eens lekker aan het graven geweest en uitgevonden:
- waar het relais zit
- dat ik het relais hoor klikken als de interval aan en uit gezet wordt
- de potmeter doorgemeten en goed bevonden
Ik heb ergens gelezen dat het betreffende relais een cover heeft die er af kan zodat je contacten kan schoonmaken. Iemand enig idee hoe dit moet? Ik zie ook niet zo gauw hoe het relais er van af gehaald kan worden om het te vervangen.
Bij het doorwerken van het electrische schema ik bovendien nog een symbool tegen dat ik niet kan plaatsen. Heeft iemand enig idee waar het ronde symbool rechts naast de V voor staat? Aangezien het tussen het relais en het motortje zit kan het daar natuurlijk ook nog fout gaan.
Alvast bedankt.
|
24 mei 2004 14:35 |
|
|
RufBTR
|
PACMAN ????
|
24 mei 2004 14:43 |
|
|
John
Cayenne
|
Zo te zien is dit de schakelaar.
|
24 mei 2004 15:18 |
|
|
Hillclimb2.7
1995 911 CarreraCherry Hill, New Jersey
|
Volgens de legenda staat de ruitenwisserschakelaar apart boven dit gedeelte aangegeven en de potmeter die als intervalschakelaar dient staat hier rechts van. Ik zou zo niet weten wat er dan nog meer voor schakelaars zijn voor de ruitenwissers.
Voor m'n gevoel moet dit onderdeel er voor zorgen dat het motortje een bepaalde aan gaat en dan weer uit.
Hmm, ik zal maar niet het hele schema posten. Daar worden mensen met tragers verbindingen vast niet blij van
|
24 mei 2004 15:34 |
|
|
John
Cayenne
|
Is dat niet de ruststand schakelaar.
heb wel is een verhaal gelezen over een gozer die zijn ruitenwissers rechts laat rusten, voor meer zicht
|
24 mei 2004 17:00 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Intervalschakelaar ruitenwisser doet het niet
De M en V zijn één onderdeel, namelijk de ruitenwissermotor.
Bij M is het anker met koolborstels schematisch afgebeeld,
bij V de sleepcontacten die aan het eind van de ankeras zitten en nodig zijn om de ruiten wissers tot aan de ruststand verder te laten draaien.
Als jij de ruitenwissers aanzet, en ook de interval, hoor je dan elke keer als de wisserarmen de ruststand paseren een relais tikken?
Erwin.
|
24 mei 2004 20:44 |
|
|
Hillclimb2.7
1995 911 CarreraCherry Hill, New Jersey
|
Ja. Dat viel me inderdaad nog op. Ik snapte dat al niet. Is dat het relais dat aan het einde van een cyclus weer uitschakelt?
|
25 mei 2004 7:42 |
|
|
Hillclimb2.7
1995 911 CarreraCherry Hill, New Jersey
|
Erwin, ik zat er nog eens over na te denken, maar als de ruitenwisser niet meer in de ruststand stopt klinkt het dus meer alsof er iets mis is met dat sleepcontact dan met het relais. Ik ga het relais nog eens verder doormeten dit weekend om zeker te weten dat ie goed schakelt, maar als het nou in de motor zit is daar dan nog wat aan te doen of heb ik dan gewoon een nieuwe unit nodig?
Thanx, Pim
|
28 mei 2004 9:52 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Bij mijn 3.2 haperde de ruitenwissers ook steeds; met 'morrelen' aan de stuurhendel deed-ie het af en toe wel en dan weer niet. Volgens mij loopt de interval ook dels via contacten van de schakelboom op het stuur.
Ik heb de hendel met contacten van het stuur gedemonteerd, goed schoongemaakt. Vervolgens de contacten wat verbogen zodat ze weer wat steviger aandrukken en flink wat contactspray op gespoten.
Sindsdien weer als een zonnetje.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
29 jun 2004 23:44 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
30 jun 2004 10:27 |
|
|
Hillclimb2.7
1995 911 CarreraCherry Hill, New Jersey
|
Hmm, is allicht het proberen waard. In principe doen m'n ruitenwissers het prima op de interval en de parkeerstand na. Zou toch wel fijn zijn als ik dat weer voor elkaar krijg voor de zomer weer aan de afnemende hand is. Goed, dat is een relatief begrip in ons regenlandje, maar toch
Weet iemand trouwens hoe je de ruitenwissermotor er uit kan halen? Ik heb de blowerbehuizing er af uit gehaald maar zag nog steeds niet goed hoe je vervolgens de ruitenwissermotor er uit zou kunnen halen. Haynes voegt wat dat betreft ook niet zo veel toe.
|
30 jun 2004 14:53 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Heel veel d'r uit trekken onder die voorruit (blower, luchtslangen etc); dan hoe je alleen de stangen + motor over.....)
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
01 jul 2004 0:52 |
|
|
Hans 3.2
911 Carrera 3.2 1987 (964 look)Oegstgeest
|
ik heb hetzelfde probleem. zla dus dit onderwerpje goed in de gaten houden.............
succes pim...
_________________________________________ luchtgekoeld is gewoon lekkerderderderder
|
06 jul 2004 15:45 |
|
|